Vi har ett hus från 1954 där vi för 15 år sedan tog fram de gamla grangolven, slipade och oljade. Snyggt i några år, men inte längre. Risk för stickor i foten är det också.

Är inne på att köpa ljusgrå tvåkomponentfärg på Bauhaus, men det talas om två veckors härdning vilket blir svårt i vårt hushåll på fem personer. Tänkte först slipa allt för att jämna till ytan, få bort stickor samt skapa en bättre yta för färgen att fästa.

Men vad ska jag välja för färg? Slipper jag kvistlacka om jag väljer tvåkomponentfärg?

Styrka, finish och torktid är det som är viktigast förstås.

Björn
 
Vi har en enkomponents golvfärg från Flugger Fluganyl " akrylbaserad " , slitstark som bara den, vi har målat trägolvet i hallen och utsätts för både slafsiga skor och slitage, nemas problemas, knappt en repa :) Torkar på 1 dag och kan utsättas för möbler och dylikt efter ca 3 dagar samt att den inte luktar en massa eller är hälsovådlig.
 
untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man en glimt hur det ser ut...
 
Läser på Flüggers sida:

Fluganyl golvakrylat. Vattenbaserad, halvblank akrylatfärg. Lämplig för golv som utsätts för fukt underifrån, men rekommenderas inte för rum som utsätts för vattenspill. -spolning eller stort slitage. Ytan kan beträdas efter ca 6 timmar. Finns i pastellgrå eller grå och tonad i vissa kulörer.


Flurethan golvfärg. Lacknaftalöslig, halvblank golvfärg baserad på uretanalkyd. Ger ett mycket tåligt, slitstarkt golv som är lätt att hålla rent. Lämplig i rum med vattenspill/-spolning, men tål inte fukt underifrån. Ytan kan beträdas
efter ca 12 timmar.


EP-V Golvfärg. Blank tvåkomponent vattenspädbar epoxi för målning av betonggolv inomhus som utsätts för större slitage och som är genomsläpplig för fukt som kommer underifrån. Ytan kan beträdas efter ca 10 timmar.

Och undrar om jag i ett kök som verkligen utsätts för slitage inte borde välja EP-V-färgen i alla fall? Vattenspädbar epoxi -- fungerar det även på trä tro.
 
Då hade jag hellre kört på Flurethan, epoxi 2 komponent har man ofta i garage och dylikt med betongplatta / golv! Vi har iof viss fukt underifrån därav vårt val Fluganyl :) tror den garanterat hade funkat i ett kök, den är slittåligare än man tror!
 
BjörnF skrev:
...slipade och oljade.
Rekommenderar starkt att du gör en vidhäftningstest efter redig tvättning och slipning. Oljade ytor är inte de lämpligaste att måla på.

I ett 5-pers hushåll och framför allt i köket som har mycket trafik så tror jag inte att du klarar dig med en Akrylatbaserad golvfärg, men om torktiden är viktigast så... vattenburna 1-komp färger är åtminstone lätta att bättringsmåla regelbundet och luktar betydligt trevligare. Jag skulle köra med polyuretan eller epoxifärg och spärra av köket i 1 vecka. Epoxin kan skyddas med mjölkpapp under härdningstiden och kan då stå ut med lättare användning.

Angående kvistar - väljer du en grå ton så kommer eventuella kvistgenomslag att synas mindre. Jag kvistlackar bara när jag målar vitt. Kvistar kan slå igenom vad som helst, och för att undvika det så grundar man ytan med en färg som isolerar kvistarna och blockar genomslagen. Dock fick man bra isolerande effekt med 2-3 svängar lösningsmedelsburen alkydfärg som man målade med förr i tiden.
 
Att byta från grangolv som är helt naturligt och giftfritt till epoxifärg som mestadels består av Bisfenoler, ett ämne som förbjuds mer och mer pga. dess hormonstörande egenskaper.

Jag hade inte tyckt det känns bra att ha ett sådant material där vuxna och barn vistas dagligen, möjligtvis i garaget.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Att byta från grangolv som är helt naturligt och giftfritt till epoxifärg som mestadels består av Bisfenoler, ett ämne som förbjuds mer och mer pga. dess hormonstörande egenskaper.

Jag hade inte tyckt det känns bra att ha ett sådant material där vuxna och barn vistas dagligen, möjligtvis i garaget.
Är polyuretanfärger mindre giftiga än epoxi?
Känner mig tveksam till akrylatbaserad golvfärg. Det är ett enormt slitage på vårt köksgolv...

Sedan är det två sovrum och en hall som ska målas. Sovrummen (vitoljade) har stått sig riktigt bra, men hallgolvet är nästan lika sliten som köket. Tänkte dock ta ett rum i taget och kan tänka mig att använda snällare färg i sovrummen.
 
I sovrummen lär du garanterat klara dig med enklare färgsystem. Frågan är om de går att måla om tidigare oljebehandling inte har slitits märkbart.
 
Linoljefärg då? Det tar i och för sig en dag att torka mellan målningarna om du har i sikativ. Sen bör man vara försiktig ytterligare en vecka. Vi hade sånt i en trappa, Ottossons linoljefärg med 1% extra sikativ, det höll bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.