Hej! Vi bor i ett hus från 1924 med liggande faspanel. Det är ursprungligen målat med linoljefärg, men har sedan dess målats med akrylatfärg (senaste gången runt 2010/2011). Nu har färgen börjat släppa på flera ställen och det har även uppstått blåsor. Vår tanke är att via någon firma måla om fasaden nästa sommar, men innan vi börjar ta in offerter vill vi själva skaffa oss så mycket kunskap som möjligt om vad som krävs.

Frågor vi ställer oss är exempelvis om hela fasaden behöver skrapas för att få bort den gamla linoljefärgen (och därmed minska risken för framtida blåsor)? Eller har linoljan trängt in i träet såpass att det är ett lönlöst arbete? Är det isåfall bättre att skrapa och därefter använda linoljefärg istället för akrylatfärg? Alternativt byta ut panelen helt?

Ja, många frågor helt enkelt. Vi har en begränsad budget, men vill förstås att det ska bli så bra som möjligt. Vore tacksamt med lite input från någon kunnig här på forumet!
 
  • Fasaden på ett hus med liggande faspanel, målad i ljus färg som har börjat flagna och bilda blåsor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul träfasad med liggande faspanel och vita stuprännor. Färgen har flagnat på vindskivan. En svart utomhuslampa lyser vid fasaden. Tegeltak i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagande gul färg och blåsor på liggande träpanel från 1924. Avslöjar underliggande träråpanel samt användning av trädgårdsslang på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadvägg med liggande faspanel från 1924 där färgen flagnar och blåsar; övre och nedre paneler målade i beige-färg, mittenpanel med avflagnad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3:e bilden visar hur det brukar kunna se ut när en träfasad är målad med plastfärg.
För mig leder det till att aldrig komma på tanken att befatta mig med dylika produkter. Utomhus är det enl min erfarenhet bara tjära, slamfärg eller linoljefärg som är vettiga.

Så, enl mitt sätt att se på det var det ett misstag att frångå linoljefärgen vid tidigare ommålning. Sedan är det oundvikligen ett stort jobb att skrapa bort gammal dålig/felaktig färg, så det är inget lätt beslut ni har att ta.
Om ni inte ska göra allt jobb själva så är rekommendationen att höra vad professionella målare (duktiga och erfarna av ommålningar) tycker. De är/ska vara insatta i problematiken och mest kunniga om vad som fungerar. Dessutom är det lämpligt att de som gör jobbet jobbar med en metod som de är vana vid och tror fungerar (i längden).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.