Ganlet
Tänkte bygga ihop en enklare cyklon för avskiljning till verkstaden och allmän renovering. Ska även koppla ihop eluttag med fjärrkontroll, så en mekanisk av-på-brytare förenklar ju.

Någon som har tips om typ av dammsugare från begagnatmarknaden för att få till ett enkelt, mobilt, tyst och effektivt system?

Alternativ jag kikar på...
  • Vanlig dammsugare - Tyst och kompakt, sett vissa vara spelade för hög effekt tex 1800W.
  • Grovdammsugare - Kanske enklare rengöring än en vanlig dammsugare.
  • Askdammsugare - Kompakta och enkelt tömning, men kanske inte så robusta/starka.
  • Centaldammsugare - Borde finnas rätt starka sådana, kanske lite krångligare att jobba med.
 
K
Har en grovdammsugare och det funkar bra. Låter knappast mer än de maskiner man kör och har ändå hörselkåpor så förstår inte varför det är så himla viktigt att det ska vara tyst..
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Ganlet
K kniv skrev:
Har en grovdammsugare och det funkar bra. Låter knappast mer än de maskiner man kör och har ändå hörselkåpor så förstår inte varför det är så himla viktigt att det ska vara tyst..
Tänker att det kan vara trevligt med tyst system när man använder dammsugaren/cyklonen till lite finlir/städning.

Här är de ursprungliga prototypdelarna, men trots det kan vara värt att satsa på en rejälare dammsugare direkt. Tyst, men endast 650W nominellt.
 
  • En prototyp av en cyklon dammsugare bredvid en blå Electrolux Ultrasilencer dammsugare på ett nedsmutsat verkstadsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig är det värt mycket att ha en automatisk start, dvs att plugga in verktyget direkt i dammsugaren.

Då blir det nästan givet att ta en grovdammsugare.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
K
F F_man skrev:
För mig är det värt mycket att ha en automatisk start, dvs att plugga in verktyget direkt i dammsugaren.

Då blir det nästan givet att ta en grovdammsugare.
Finns ju master/slave grendosor att införskaffa, så alla dammsugare fungerar ju ut det perspektivet. Men det kostar ju något mer såklart
 
Vill du ha enkelt och mobilt, är det givetvis en grovdammsugare som gäller.

En centraldammsugare eller en vanlig dammsugare plus en avskiljare, är mobilt, om du har ett släp, annars inte särskilt mycket
 
Ganlet
S Sernando skrev:
Vill du ha enkelt och mobilt, är det givetvis en grovdammsugare som gäller.

En centraldammsugare eller en vanlig dammsugare plus en avskiljare, är mobilt, om du har ett släp, annars inte särskilt mycket
Planen är en dammsugare och en avskiljare plåthink+cyklon (amazon eller liknande). Ställer det på en vagn eller liknande så man kan flytta runt det.

Tror hemligheten är att hitta en passande dammsugare av något slag med bra effekt/luftflöde.

Kanske kan begränsa ner frågeställningen till dammsugare vs grovdammsugare, och vilken spec jag ska fokusera på. Effekt eller luftflöde?
 
K
Dammsugare är ju egentligen gjorda för högre tryck med smalare dimensioner på slangen, medans spånsugar är gjorda för högre volym. Så det beror ju även lite på vilka tillämpningar som du tänkt dig
 
Ganlet Ganlet skrev:
Planen är en dammsugare och en avskiljare plåthink+cyklon (amazon eller liknande). Ställer det på en vagn eller liknande så man kan flytta runt det.

Tror hemligheten är att hitta en passande dammsugare av något slag med bra effekt/luftflöde.

Kanske kan begränsa ner frågeställningen till dammsugare vs grovdammsugare, och vilken spec jag ska fokusera på. Effekt eller luftflöde?
Ja du kan skippa tanken på dammsugare öht. Finns ingen som har samma kraft som grovdammsugare har.
 
Ganlet
S Sernando skrev:
Ja du kan skippa tanken på dammsugare öht. Finns ingen som har samma kraft som grovdammsugare har.
Det kanske är så trots allt. Tycker ändå jag sett folk vara nöjda med den uppsättningen av vanlig dammsugare.

Får jämföra liten specar och se om jag blir klokare.
 
Ganlet
K kniv skrev:
Dammsugare är ju egentligen gjorda för högre tryck med smalare dimensioner på slangen, medans spånsugar är gjorda för högre volym. Så det beror ju även lite på vilka tillämpningar som du tänkt dig
Slipdamm, sågspån från sågmaskiner. Ingen hyvel eller något grövre.
 
K
Ganlet Ganlet skrev:
Slipdamm, sågspån från sågmaskiner. Ingen hyvel eller något grövre.
Då duger ju en grovdammsugare gott.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.