Jag ska borra i ett 30 tal jordankare som består av varmförzinkad stålplåt. Vad ska jag använda för typ av borr till det?
 
Vanliga snabbstålsborr. Hur grova hål behöver du?
 
Jag ska borra i sidan av jordankaret så att jag kan skruva ribborna lägre än om jag hade satt den ovanför plåten. Kommer använda 4,8x75 trallskruv. Antar att jag måste använda 5mm borr.
 
Ok då är det bara att borra med 5mm på en gång.
 
Kommer borra genom ribborna också så gärna en borr som inte har så mycket svårighet med trä heller. Är det HSS borr jag ska använda då?
 
Ja dom funkar hyfsat i trä, dra ut borret en gång när du är igenom ribban så rensar det bort träspånet ur borren och metallborrningen går bättre.
 
En kvalitetsborr för metall är det du skall ha. Gärna Dormer, då kommer det gå som smör.

Vilken del av Sthlm finns du i?
 
Och en liten klick olja väl? Är inget proffs på detta men när jag borrar i metall tycker jag det brukar hjälpa bra.
 
jonmo skrev:
Och en liten klick olja väl? Är inget proffs på detta men när jag borrar i metall tycker jag det brukar hjälpa bra.
Man kan köpa skärvätska på sprayburk tex på Biltema. Det är bättre.
 
Eld skrev:
Man kan köpa skärvätska på sprayburk tex på Biltema. Det är bättre.
Ok, bra att veta!
 
Skärvätska underlättar säkert men är mest för stora hål. Det är inte särskilt viktigt till 5 mm hål. Men försök att hålla passligt med tryck så borren skär ordentligt och inte bränner sönder.
 
Chaly
Vilken olja som helst funkar om det handlar om färre antal hål. I min mening onödig utgift för en sällan-borrare... :)
 
Köpte borr med 112 eller om det var 118 graders vinkel när jag skulle borra i 2.5mm plåt gick riktigt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.