S
Hejsan

Jag har en HT-Verken släpvagn från tidigt 80-tal, tvåaxlad.

Axlarna på denna vagn har en lösning som liknar den hos torsionsaxlar, med en liten arm till hjulnavet från axeln.

Men jag är ganska säker på att det inte är en torsionsaxel, i alla fall inte en traditionell med fyra gummistavar.
Anledning är följande.

1. Axelröret är runt, inte fyrkantigt, och relativt liten diameter, kanske ca 100mm (har inte mätt)
2. Axeln har två smörjpunkter, en på varje sida. Strax innanför axelns infästning till chassit.

Så min fråga är nu, vad är detta för typ av axel? Vem tillverkade dessa axlar på 80-talet?

Saken är nämligen den, att det är ett ganska stort glapp i "armens" infästning i axeln, och jag vill plocka isär och byta, vad jag förmodar, är ett lager/bussning som ligger i där, och som är det som behöver smörjning.
Men det är inte uppenbart hur man tar isär detta och dessutom behöver jag ju eventuellt vissa reservdelar.

Men först och främst, vilken typ av axel är detta?
Och nummer två, vem kan vara tillverkaren?
 
Antagligen en torsionaxel med bladfjädrar. Då är det oftast nån slags låsskruv som håller paketet på plats så det inte glider isär. Antingen i mitten mot bladfjädern eller så runt vid ytterdelen vid bussningen. En del har låsning på svängarmen så man lossar den och bladfjädern stannar i röret. Men tyvärr är det oftast så att då det suttit i många år så brukar det inte direkt "hoppa isär" .....
Glapp vid yttre bussningen är inte direkt ovanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.