Har en bastu (Tylö sauna MP), som hade fungerat bra i flera år. Nyligen är det något fel med bastun. Den automatiska säkringen utlöses efter att bastun startats i få minuter och blir lite varm. Kan någon hjälpa till eller ha råd?
 
Den automatiska säkringen är det en vanlig säkring eller är det en jordfelsbrytare som löser ut?
Är du osäker så ta en bild på grejen som löser ut.
 
Jag tror att det är jordfelsbrytare. Men jag inte är så säker eftersom den tidigare ägaren skrev på säkringskortet att "Ej jordfelsskyd". Det är en tavla eller ett kort med flera strömbrytare.
 
  • Elskåp med flera säkringar och en jordfelsbrytare, märkt med "Ej jordfelsskydd" och handskrivna anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om det är enheten direkt till vänster om huvudbrytaren på din uppochnervända bild så är det jordfelsbrytaren som löser ut.
Ofta beror detta på fuktinträngning i värmeelementen som sedan leder över till jord.

Ålder och skicka på aggregat får avgör åtgärd, rep eller utbyte.
 
Collin Tran Collin Tran skrev:
den tidigare ägaren skrev på säkringskortet att "Ej jordfelsskyd".
Jag tolkar det som att den markerade gruppen går till "frysar" och ej skyddas av jordfelsbrytaren. Är det verkligen den gruppen som löser ut? Markera i bilden vilken "vippa" det är som löser.
 
  • Gilla
Collin Tran
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkar det som att den markerade gruppen går till "frysar" och ej skyddas av jordfelsbrytaren. Är det verkligen den gruppen som löser ut? Markera i bilden vilken "vippa" det är som löser.
Elcentral med öppen dörr och flera säkringar, en säkring markerad med text "denna löser ut".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
är det en jordfelsbrytare som löser ut?
Collin Tran Collin Tran skrev:
Jag tror att det är jordfelsbrytare.
E etompau skrev:
Om det är enheten direkt till vänster om huvudbrytaren på din uppochnervända bild så är det jordfelsbrytaren som löser ut.
Då får vi i alla fall anse att det är klarlagt att det är jordfelsbrytaren som löser ut. Då är det högst troligt att felet sitter i själva bastuaggregatet som, återigen högst troligt, måste repareras eller bytas ut.

Helt säker kan man inte vara för exempelvis fukt i en kopplingsdosa i/vid bastun skulle kunna ge samma symptom. Det skulle även kunna vara något annat som läcker "mycket" men inte tillräckligt mycket för att lösa JFB men när en låg och normalt OK extra läckström från aggregatet kommer till blir det "droppen" som får JFB att lösa.

Men som sagt, troligast är att aggregatet behöver översyn.
 
  • Gilla
Collin Tran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.