Hemmakatten
Markisväv skulle jag föreslå. Då av en bra kvalitet, t.ex. Sandatex, som är stark, tål sol o vind och är väderbeständig. Den kan man köpa hos markistillverkare. Det går trots allt inte åt så mycket väv, ett altanräcke är ju inte så högt. Man kan också be markistillverkaren att sy den precis som du vill ha den. En vanlig symaskin har nog svårt att komma igenom tyget om man inte har en värstingvariaat. Sedan kan man ju slå i öljetter i väven och ha en lina, gärna klassiskt tågvirke i klenare format som löper genom öljetterna o binds fast i räcket. Kolla runt med olika markisfirmor. Priset skiljer säkert ganska mycket.
 
Håller med Hemmakatten! Markisväv finns på exempelvis Åhléns i Stockholm och Bauhaus i Barkarby om du bor nära huvudstaden. Mycket vind- och vattentåligt, skyddar bra mot sol, håller för det mesta men kan vara svårt att sy i själv. Finns oftast i vitt, beige, rött, marinblått och olika randiga alternativ.
 
Lycke skrev:
Håller med Hemmakatten! Markisväv finns på exempelvis Åhléns i Stockholm och Bauhaus i Barkarby om du bor nära huvudstaden. Mycket vind- och vattentåligt, skyddar bra mot sol, håller för det mesta men kan vara svårt att sy i själv. Finns oftast i vitt, beige, rött, marinblått och olika randiga alternativ.
Kan man klippa det utan att hålla på och sy i kanterna.
Dvs fransar det om man inte fållar ,eller vad det nu kan heta.
För om det funkar, så räcker det ju att man klipper det och slår i öljetter...

Härligt att få visa sina totala okunskaper i sysammanhang...
 
Hemmakatten
Det är inte snyggt att inte fålla (sy in) kanten och det ger inte heller den stadga som behövs för att hålla upp väven (OBS! Tekniskt! Borde både Nix o Charlie förstå ;D ;D ) när öljetterna är ditsatta o linan löper mellan öglorna. Ni diskuterar med an båtmänniska som har sytt många sådana vindskydd till sittbrunnar......
 
Vad kostar tyget/m? Tänkte svänga förbi Bauhaus imorgon om prislappen är rätt!
 
Hemmakatten
Tyvärr, jag har ingen aning. Finns inte på Bauhaus. Det är en kvalitetsväv som heter "Sandatex". Mig veterligt säljs den bara genom markistillverkare.
 
Hemmakatten
www.sandatex.se är adressen. Där finns massor av info, dock ej priser.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.