Hej

har sen jag flyttade in haft problem med att huset är kallt från när det är 2c och kallare ute. Tog till slut tag i det och försöker sätta mig in i det. Jag har en ivt luft vatten kopplad till radiatorer.

Jag har idag ändrat DUT från -20 till -10 som är mer rätt för min Region Nv Skåne. Grafen i displayen är ju inte superhjälpsam, här är bild på före och efter ser samma ut men är nog bara skalskillnad som lurar hjärnan?

fråga - jag tänker låta det vara såhär några dagar, och nästa steg justera temperatur vid DUT (idag60c) berorende på utfallet från justering av DUT

någon kunning som kan säga om detta låter vettigt och är rätt väg att gå innan jag klyddat för mycket? :)
 
  • Två grafer på en värmeanläggnings display visar framledningstemperatur vid olika utomhustemperaturer före och efter justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det låter vettigt. Genom att du ändrade DUT så har du nu en brantare kurva än tidigare (60 grader vid -10 istället för vid -20).
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
Jag har idag ändrat DUT från -20 till -10 som är mer rätt för min Region Nv Skåne. Grafen i displayen är ju inte superhjälpsam, här är bild på före och efter ser samma ut men är nog bara skalskillnad som lurar hjärnan?
Jo viktigast är kanske vad du definierar som kallt? Sen behövs det då flera termometrar i ett hus för att ha koll.
Det kan ju vara så att du och din familj "lurar hjärnan" med vad ni var van med förut?
Runt 21° C bör man ha och många har på tok för varmt, rent slöseri.
(sen är det då alldeles riktigt att göra kurvan brantare om det är kallt)
 
P paralun skrev:
Jo viktigast är kanske vad du definierar som kallt? Sen behövs det då flera termometrar i ett hus för att ha koll.
Det kan ju vara så att du och din familj "lurar hjärnan" med vad ni var van med förut?
Runt 21° C bör man ha och många har på tok för varmt, rent slöseri.
(sen är det då alldeles riktigt att göra kurvan brantare om det är kallt)

Jo allt är ju relativt, tycker man att det ofta är kallt så är det ju kallt oavsett vad termometern visar men jag fattar vad du menar :)

När det var -10 i dec då var det 17-18c i vardagsrummet och då var det kallt. Men visst det är 1% av tiden det är så kallt här nere, det jag är ute efter är när det är i spannet +3- -4 så vill jag inte känna känslan hela tiden av att behöva ta på nått, har småbarn med som springer i blöja osv så lite nivå vill jag ha.
Kan jag ha 22c så är jag nog nöjd, visst det är inte optimalt med dagens energipriser men så länge jag har råd vill jag ha en behaglig temperatur. Sen kan man elda upp sig till 24-25c dom kvällarna man känner för det. :/)
 
T TobiasK233 skrev:
Jo allt är ju relativt, tycker man att det ofta är kallt så är det ju kallt oavsett vad termometern visar men jag fattar vad du menar :)

När det var -10 i dec då var det 17-18c i vardagsrummet och då var det kallt. Men visst det är 1% av tiden det är så kallt här nere, det jag är ute efter är när det är i spannet +3- -4 så vill jag inte känna känslan hela tiden av att behöva ta på nått, har småbarn med som springer i blöja osv så lite nivå vill jag ha.
Kan jag ha 22c så är jag nog nöjd, visst det är inte optimalt med dagens energipriser men så länge jag har råd vill jag ha en behaglig temperatur. Sen kan man elda upp sig till 24-25c dom kvällarna man känner för det. :/)
Ok, småbarn är ett bra skäl och då har du gjort alldeles rätt med en brantare kurva.
Men flera termometrar behövs för att ha full koll för varje hus är unikt.
 
Sedan kan det vara bra att ta reda vilken prestanda din luftvatten har relativt husets värmebehov och vilken framledningstemperatur den klarar som mest (egentligen är det max returtemperatur som är avgörande). Över denna temperatur kopplar den om till 100% el-patron och det blir plötsligt en väldig fart på elmätaren. Har man möjlighet kan det då vara bra att passa på att elda i kaminen.
 
J Josth skrev:
Sedan kan det vara bra att ta reda vilken prestanda din luftvatten har relativt husets värmebehov och vilken framledningstemperatur den klarar som mest (egentligen är det max returtemperatur som är avgörande). Över denna temperatur kopplar den om till 100% el-patron och det blir plötsligt en väldig fart på elmätaren. Har man möjlighet kan det då vara bra att passa på att elda i kaminen.
Jag har en IVT airx 90 , hur tar man reda på vad den klarar i framledningstemp och returtemp enl vad du skriver?

https://b5-web-product-data-service.azurewebsites.net/pdf/sv/8738204911.pdf
 
Enligt manualen klarar den 62 grader. I verkligheten är det dock inte lika exakt och det som styr är i praktiken hetgastemperaturen. Hetgasen brukar dra iväg när det börjar bli dags för avfrostning, så om man ligger på gränsen kan man skruva lite på avfrostningsarametrarna. Sen är det viktigt med rätt tillräckligt flöde, så att man inte har termostater som stryper är extra viktigt när man närmar sig gränsen.
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt manualen klarar den 62 grader. I verkligheten är det dock inte lika exakt och det som styr är i praktiken hetgastemperaturen. Hetgasen brukar dra iväg när det börjar bli dags för avfrostning, så om man ligger på gränsen kan man skruva lite på avfrostningsarametrarna. Sen är det viktigt med rätt tillräckligt flöde, så att man inte har termostater som stryper är extra viktigt när man närmar sig gränsen.
Men då känns det som jag vågar börja med DUT 60c vid -10 , det är enstaka dagar om året det är så kallt här nere, skulle detta inte kännas tillräckligt får jag komplement elda.
termostaterna har jag fått lära mig att de skall stå öppna med en VP så den får volym att jobba med så de är öppna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.