Hej!

Jag är ny på forumet och har sökt efter liknande trådar från andra som har Elementhus från sent 70-tal utan resultat. Behöver därför hjälp.

Vi planerar att göra om golven på nedre plan i vår sutterrängvilla och betongplattan verkar avgörande för hur vi ska gå vidare.

Tolkar jag ritningen som är bifogad korrekt gällande att vi inte har någon isolering alls under plattan? Eller räknas Leca som isolering?

Våra golv är iskalla. Trägolven som ligger ovanpå är gamla och slitna, det är också laminat i vissa rum vilka absolut behöver bytas ut.

Vi är inte sugna på att bila och gjuta ny platta. Jag har förstått av andra trådar att det är både tungt och kostsamt. Vi hade hoppats på att kunna lägga vattenburet värmegolv och fråga 2 blir därför vilka erfarenheter ni har av system som bygger max 50mm. - finns det ett sådant med en lösning för oisolerad platta?

Drömmen hade varit att lägga likadan askparkett som vi har lagt in på övre plan. Om det är totalt uteslutet pga fuktrisker så undrar vi om det skulle funka med ingjutna slingor i helt diffusionsöppet betonggolv? Tips på leverantör och märke?

Vi har precis installerat bergvärme och har lagt vattenburet värmegolv i övervåningen på huset.


STORT TACK!
 
  • Ritning av en husgrund från 70-talet visar sektioner utan isolering under betongplattan och Leca som underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en byggritning som visar information om isolering och betongarbeten för ett elementhus från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer ritningen så är det ju antingen ca. 150mm leca, vilket man brukar dubbla jämtemot t.ex. cellplast. D.v.s. att det motsvarar 75mm cellplast.
Konstruktören anser ju däremot att det motsvarar 50mm.
Någonting har ni ju, även om det inte är mycket.
Huruvida det är optimalt att lägga golvvärme på detta finns det troligtvis kunnigare personer som kan svara på. Men det känns som att man får ganska mycket förluster.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Jag håller med @C.Lundin. Det är för lite isolering för golvvärme. Man bör nog ha närmare 300 mm isolering (cellplast, markskiva etc) för att det ska vara rimligt. Däremot räcker lecakulorna för att förhindra kondensproblem i betongplattan, vilket är bra.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
Vad snabba ni är!
Tack för svar. Men då är alltså Leca en typ av isolering - och något är mer än inget. Men det hindrar alltså inte fukt att krypa uppåt ändå, och räcker inte enligt er?


Vart kan vi vända oss för att råda mer i detta? Är det besiktningsfirma eller liknande som kan säga bu eller bä eller kan vi gå direkt till en entreprenör?
 
J justusandersson skrev:
Jag håller med @C.Lundin. Det är för lite isolering för golvvärme. Man bör nog ha närmare 300 mm isolering (cellplast, markskiva etc) för att det ska vara rimligt. Däremot räcker lecakulorna för att förhindra kondensproblem i betongplattan, vilket är bra.

Menar du att det är för lite för att inte spilla värme nedåt, eller menar du att det är för lite för att värmegolvet inte ska skapa omvänd fuktvandring?
 
Det mesta av den fukt som kan finnas i en betongplatta kommer inte nerifrån utan uppifrån genom att varm (och därmed fuktig) luft kyls av och kondenserar när den möter en kall och oisolerad yta. Mängden leca under plattan är tillräcklig för att förhindra det, men inte tillräcklig för att förhindra väldigt stora värmeförluster vid golvvärme. Ni kommer att elda för inte kråkorna utan för råttorna. Det finns tyvärr ingen rimlig lösning på det problemet. Däremot finns det inget som hindrar er från att lägga ett trägolv över betongen. Lägg det på skruvreglar. Lägg syllpapp mellan betong och skruvreglar och låt utrymmet under golvbrödorna vara luftat vid socklarna.
 
J justusandersson skrev:
Det mesta av den fukt som kan finnas i en betongplatta kommer inte nerifrån utan uppifrån genom att varm (och därmed fuktig) luft kyls av och kondenserar när den möter en kall och oisolerad yta. Mängden leca under plattan är tillräcklig för att förhindra det, men inte tillräcklig för att förhindra väldigt stora värmeförluster vid golvvärme. Ni kommer att elda för inte kråkorna utan för råttorna. Det finns tyvärr ingen rimlig lösning på det problemet. Däremot finns det inget som hindrar er från att lägga ett trägolv över betongen. Lägg det på skruvreglar. Lägg syllpapp mellan betong och skruvreglar och låt utrymmet under golvbrödorna vara luftat vid socklarna.

Om jag förstår. Tack för bra svar. Om vi ponerar att vi gillar att elda för råttorna - kan man lägga värmegolv på skruvreglar och sedan parkett?
Heter detta systemet mycket och bygger det mkt på höjden?

I dagsläget ligger där ett trägolv som ser ut (och luktar) som om det mår bra.
 
Juliabrink Juliabrink skrev:
Om vi ponerar att vi gillar att elda för råttorna - kan man lägga värmegolv på skruvreglar och sedan parkett?
Säkert.
Juliabrink Juliabrink skrev:
I dagsläget ligger där ett trägolv som ser ut (och luktar) som om det mår bra.
Allt annat hade förvånat mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.