A
Ja. Vilket är snyggast?
 
A
För det här tycker jag är fult. Det blir för mycket av badrum. Badrum är helkaklade. Inte kök!
 
  • Modern kök interiör med helkaklade väggar, svart spis och svart köksfläkt, vit inredning och bänkskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
Och här en variant där kaklet inte ens når upp. Oset går ju in i fläkten. Det verkar dumt att faktiskt inte göra det lätt att göra rent ändå upp till fläkten. Åtminstone.
 
  • Modärnt kök med kakel som inte når upp till spisfläkten ovanför en rostfri spis och grå skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Beror väldigt mycket på val av kakel.
Man kan också ha en sort nertill och en upptill.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är delvis olika stilar, men jag tycker det är snyggt att lägga kakel upp till fläkten som du har tänkt.

Kök med vita skåp, kakelvägg upp till köksfläkt, marmorbänkskiva och kopparlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stilfullt kök med mörkgröna skåp, marmorarbetsyta och kakel ovan bänk, träbord och pendellampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med vit kakelvägg upp till fläkten, ljus inredning och blick mot matrum med rött tema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Annars kan man ju göra helt utan kakel och bara ha en stänkskiva bakom spisen. Men vette tusan hur smart det är. Det går ju att tvätta av målarfärg men enklare med kakel! Bilden är ju värsta lyxköket men ni förstår konceptet.
 
  • Stilrent kök med blå skåp och stänkskiva i stället för kakel bakom en svart spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är delvis olika stilar, men jag tycker det är snyggt att lägga kakel upp till fläkten som du har tänkt.
Om det är skåp runt fläkten så spelar det inte så stor roll tycker jag. Då upplever man inte riktigt att det är en sån stor grej att kaklet går ändå upp till taket. Men om man har lite friare runt fläkten så blir det så mycket kakel tycker jag. Din andra bild har inte ens någon fläkt. :)
 
På min första bild så är det nog som du tänker, kakel upp till fläkten och bara en bit på resten av väggen. Kaklet syns dock dåligt för att det är vitt. Klicka på bilden så ser du tydligare. Det ser bra ut att göra så som du har tänkt tycker jag.
 
A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är delvis olika stilar, men jag tycker det är snyggt att lägga kakel upp till fläkten som du har tänkt.
Din första bild är ju också ett väldigt speciellt kök men en väldig unik fläkt får jag säga. Inte direkt din normala fläkt! :)
 
A
Anna_H Anna_H skrev:
Beror väldigt mycket på val av kakel.
Man kan också ha en sort nertill och en upptill.
Fast blandar man tror jag att det blir ännu svårare. Att man upplever att det blir bråkigt liksom. Jag tycker det är svårt nog att hitta _ett_ kakel som blir ”bra”.

Vi har landat i den här lilla plattan. Vi har ett rätt litet kök så det kan bli bra. 7,5x15 cm.
 
  • Hand håller en liten vit kakelplatta, 7,5x15 cm, i ett kök med diskussion om kakelval.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker man på renlighetsaspekten så är ju kakel bakom spisen helt fel från start. Kaklet är ju en sak men fogarna blir ju snabbt grisiga. På det viset är ju andra lösningar bättre just vid spis och fläkt. Om man inte kör svarta fogar då för då syns det ju inte....
 
  • Gilla
LarryLarrysson och 2 till
  • Laddar…
e97aer skrev:
Din första bild är ju också ett väldigt speciellt kök men en väldig unik fläkt får jag säga. Inte direkt din normala fläkt! :)
Visa en bild på ditt kök så ska du få tips som är mer mitt i prick. :)
 
e97aer skrev:
Ja. Vilket är snyggast?
Här är vår variant
Kökshylla under snedtak med gröna växter, ovanför kaklad vägg och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade nog blivit för mycket om man fortsatt ändan till taket, dock hade det bara blivit en liten bit.
 
A
Jag kan rekommendera Fibo våtrumsskiva istället för kakel.

Lätt att torka av, har råkat slå in gjutjärnspannan utan att få märke några gånger.

Nästa köksrenovering kommer jag använda det igen.

Vägg med vita kakelplattor ovanför svart bänkskiva och gjutjärnspanna vid spis i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Här tycker jag det passar väldigt bra med kakel hela vägen upp,
Modernt kök med vita skåp, vit kakelvägg, guld detaljer och hängande belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
freber och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.