Hade redan innan funderingar på att göra åtminstone vissa delar själv och fick detta stärkt av nedanstående offert men tar gärna emot erfarna synpunkter.

MINA FÖRUTSÄTTNINGAR (ej del av offerten):

Lägenhet i 40-tals fastighet, tegel + puts, våning 2 av 3.
Litet badrum ca 2,5 m2 (1,60x1,60) med handfat, dusch, wc-stol och vattenburet element.
Senaste renovering 1985, stambyte, genomgående plastmatta/tapet, utanpåliggande rördragning i knähöjd.
Övrigt: Vid denna senaste renovering gjordes även det offerten kallar "övergjutning" vilket innebär att golvet idag är ca 15 cm högre än i övriga rum och medför en ännu högre tröstel in till badrummet. BF-föreningen kan inte svara på vad man gjort eller varför men kan bekräfta att det ser likadant ut i samtliga badrum i fastigheten.

Önskemål: Genomgående kakel och klinker, sänkt gipstak med spots, om möjligt återställd golvnivå, om möjligt dold rördragning och avlopp samt vägghängd wc-stol och handfat (ej beaktat). Element ersätts av vattenburen handdukstork. Inget eget arbete.

Offerten kommer från plattsättare som i sin tur tar in bygg och vs från underleverantörer men fakturerar hela arbetet.

OFFERT:

Golv: Flytspackling av golv. Lev och montering av kakel och klinker med tätskikt.
Matr pris: kakel 250 kr/m2. Klinker 250 kr/m2.
Reservation: Pris avser montering storlek 20x20 alt 15x15 i raksättning.

Bygg: Erforderliga rivningsarbeten av ytskikt. Friläggning av bef golvbrunn samt ilagning efter ny. Befintliga väggar och golv återställs för spackling och ytskikt. Nytt nerpendlat undertak av gips. I priset ingår utbilning av befintlig övergjutning samt återställning till ny sänkt nivå.

Vs: Demontering av wc-stol, radiator, tvättställ, duschblandare, badrumsskåp mm. Omändring / utflyttning av värmeledningar samt kall och varmvatten pga kakelsättning. Utbyte av bef golvbrunn till ny do med erf delar.
Dragning av nya förkromade rör till tappstället, ledningar förlägges uppe vid tak.
Lev och montering av: 1 st vattenburen handdukstork Svedbergs bas vit mått bredd 370 höjd 1420 med ventil. 1 st duschblandare termostat med väggfäste och duschset Oras standard. 1 st wc-stol gbg stadard med dolt avlopp.
I priset ingå endast montering av duschvägg samt tvättställ efter önskemål från kund.

Pris:
89600 kronor inkl moms. (*dyrt material?*)
I priset ingår arbetskostnad med 44125 kr inkl moms. (*motsv alltså drygt 90 tim*)
Ovanstående pris är baserat på beläggningsklara ytor. (*vad innebär detta?*)
Vid ändrings och tilläggsarbeten debiteras 475 kr/tim jämte materialkostnad.

Underlag:
Besök på plats

Övrigt:
Vårt företag innehar F-skattsedel
För anbudet gäller AB-04 (*vad innebär detta avseende ansvar mm?*)

(*x*) = mina tillägg ovan
 
Redigerat:
TOKE 1
Johan_Andersson skrev:
Hade redan innan funderingar på att göra åtminstone vissa delar själv och fick detta stärkt av nedanstående offert men tar gärna emot erfarna synpunkter.

MINA FÖRUTSÄTTNINGAR (ej del av offerten):

Lägenhet i 40-tals fastighet, tegel + puts, våning 2 av 3.
Litet badrum ca 2,5 m2 (1,60x1,60) med handfat, dusch, wc-stol och vattenburet element.
Senaste renovering 1985, stambyte, genomgående plastmatta/tapet, utanpåliggande rördragning i knähöjd.
Övrigt: Vid denna senaste renovering gjordes även det offerten kallar "övergjutning" vilket innebär att golvet idag är ca 15 cm högre än i övriga rum och medför en ännu högre tröstel in till badrummet. BF-föreningen kan inte svara på vad man gjort eller varför men kan bekräfta att det ser likadant ut i samtliga badrum i fastigheten.

Önskemål: Genomgående kakel och klinker, sänkt gipstak med spots, om möjligt återställd golvnivå, om möjligt dold rördragning och avlopp samt vägghängd wc-stol och handfat (ej beaktat). Element ersätts av vattenburen handdukstork. Inget eget arbete.

Offerten kommer från plattsättare som i sin tur tar in bygg och vs från underleverantörer men fakturerar hela arbetet.

OFFERT:

Golv: Flytspackling av golv. Lev och montering av kakel och klinker med tätskikt.
Matr pris: kakel 250 kr/m2. Klinker 250 kr/m2.
Reservation: Pris avser montering storlek 20x20 alt 15x15 i raksättning.

Bygg: Erforderliga rivningsarbeten av ytskikt. Friläggning av bef golvbrunn samt ilagning efter ny. Befintliga väggar och golv återställs för spackling och ytskikt. Nytt nerpendlat undertak av gips. I priset ingår utbilning av befintlig övergjutning samt återställning till ny sänkt nivå.

Vs: Demontering av wc-stol, radiator, tvättställ, duschblandare, badrumsskåp mm. Omändring / utflyttning av värmeledningar samt kall och varmvatten pga kakelsättning. Utbyte av bef golvbrunn till ny do med erf delar.
Dragning av nya förkromade rör till tappstället, ledningar förlägges uppe vid tak.
Lev och montering av: 1 st vattenburen handdukstork Svedbergs bas vit mått bredd 370 höjd 1420 med ventil. 1 st duschblandare termostat med väggfäste och duschset Oras standard. 1 st wc-stol gbg stadard med dolt avlopp.
I priset ingå endast montering av duschvägg samt tvättställ efter önskemål från kund.

Pris:
89600 kronor inkl moms. (*dyrt material?*)
I priset ingår arbetskostnad med 44125 kr inkl moms. (*motsv alltså drygt 90 tim*)
Ovanstående pris är baserat på beläggningsklara ytor. (*vad innebär detta?*)
Vid ändrings och tilläggsarbeten debiteras 475 kr/tim jämte materialkostnad.

Underlag:
Besök på plats

Övrigt:
Vårt företag innehar F-skattsedel
För anbudet gäller AB-04 (*vad innebär detta avseende ansvar mm?*)

(*x*) = mina tillägg ovan
Priset tycker jag verkar OK.

Beläggningsklara ytor?? Det är väl det han ska se till att ha inkuderat i priset, eller har du tagit på dig någon uppgift i entreprenaden? Det måste du få klarhet i!

Spackla väggar?
Spackla tak och övriga målningsarbeten?
El-arbeten? Har du med det? Golvvärme?
Jag såg att du skrev inget eget arbete , men vem ska göra det ovan nämnda?

AB-04 är förslag till bestämmelser för ett avtal ni ska ingå.


Ta referenser (JÄTTEVIKTIGT), se till att få ett avtalsförslag som du i lugn och ro kan gå igenom innan du skriver på något.
Gör detta kanske med någon som du vet "varit med förut" och se verkligen till att du är medveten om vad som står i avtalet.

Sist men inte minst. Se till att du ska ha få kvalitetsdokument inskrivet i avtalet vilket jag även tror att föreningen kräver.

Lycka tilld^_^b
 
Priset låter nästan lite billigt tycker jag...

Beläggningsklara ytor - det låter som att priset bara är på kakling/spakel/tätskikt då??? konstigt ....

Viteskalsul? om det drar ut månad efter månad?

Skall tilläggsarbeten vara skrifliga?

Och se till att skriva ett GILTIGT BBV intyg! Har drabbats av klåpare som gett ut förfalskade. kolla med BKR att det är rätt! och bara föra att du får ett innebär det inte att de bygger enligt det, läs på!

Vill du inspektera? Skriv in det, det är en MYCKET bra ide. inspektera fall mot golvbrunn (flyspackellager) och sen tätskicktet med remsor på plats......

Generellt är mitt råd att du skirever ett total kontrakt,dvs vad som skall göras, ritning och att allt materialoch arbete för att UPPNÅ resultatet skall ingå. Annars tror jag du kan räkna med stora extrakostnader pga att de missat saker. Vi hade en hantverkare som ville ta extra för brickor vid rörgenomföring pga att de inte var specade.....så kan det bli. Allt kan man ju inte ha koll på som lekman.

gör ett kontrakt på resultat; fackamnnamässigt med bla bla bal... och be dem ge ett fast pris ink allt arbere och material!



/åsa
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.