Ja, som jag har letat men inte hittat informationen. Ligger i en tvist med en försäljning där man menar att jag skulle acceptera en trädgård med 30% lutning. Detta framgår inte på något sett i Markritningarna och jag letar därför efter någon form av norm som bestämmer maximal lutning på gräsmatta när man köper en trädgårdstomt. Finns det någon där ute som kan ge mig en sökväg för detta!?
 
Köpte du tomten osedd?
 
Jag köpte tomt och hus baserat på ritningar. Där framgår att det är en nivåskillnad mellan tomterna, men det finns inget som visar hur man tänkt sig lösa nivåskillnaden eller om det skall var lutning på hela tomten eller slänt. M-ritningen är till synes inte komplett.
 
Om du inte köpt tomt, hus inkl trädgårdsplanering tror jag inte du kan klaga. Dessutom verkar det som om du inte besiktigat tomten före köp. Det är inget som säger att en tomt måste ha en gräsmatta i horisontellt plan. Eftersom du nu vill ha en sådan får du markhöja och då är det lämpligare att göra detta efter att huset är klart.
 
min första tanke: Har du råd att köpa ett hus och tomt obesett så har du råd att fixa till din tomt.
 
Den enda normen på gräsmattors lutning är när man vill ha en gräsmatta som det går att köra en åkgräsklippare på. Då är en lutning ca 1:3, alltså ca 30%, max vad en åkgräsklippare klarar av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.