Hej
Vi har anlitat en enskild firma för en totalentreprenad. Vi har ett Hantverksavtal. Välskrivet och Inga avrådanden.

Nu har vi en tvist om fackmässighet. De anser att en del är korrekt utfört men vi har reklamerat. Vi sitter fast. Jag har hittat referenser till bygg AMA (jag är privatpersoner/kund) och bett dem om referenser till deras påståenden men får inget svar. Det är så urbota dum grej och helt uppenbart att de har fel. Men de spelar dumma i huvudet.

Hur fungerar det med oberoende besiktningsman? Om vi anlitar en sådan, får vi betala för denne? Eller kan vi dra av summan på deras faktura om hen dokumenterar att det är icke fackmässigt? Firman vill såklart inte ta in en besiktning eller betala.

Är det bästa att bara fortsätta bestrida o inte betala? Men vi riskerar skador på huset om det inte åtgärdas. Det är ett problem för oss. Kan vi efter en viss tid (hur lång) anlita en ny firma och bara delbetala?
 
Vad är problemet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Avtalet ni skrivit på finns väl delen om allmänna bestämmelser vilket då gäller vad som kan krävas av utföraren. Hus AMA som referens för utfört arbete står nog ej med. Fackmannamässigt utförande brukar finnas med vad nu det i innebär i praktiken förmodligen tvist eftersom ni ej är överens om felet. Besiktning på utförarens bekostnad kräver eget avtal. Hålla inne med betalning vid fel så är man väl tillbaka till paragrafen tvist igen eftersom ni ej är överens om felet
 
Plåtar som saknar uppvik, korrekt lutning (de lutar tom in mot fönstret) och inget korrekt dropp över foder….
 
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det jobbiga är att det är väldigt tydligt inte fackmässigt och vi vill ju ha det fixat. Men de verkar extremt okunniga. Att inte betala är ju rimligt och det kommer vi inte göra…,men det löser inte problemet.

Hur kommer vi vidare? Behöver vi låta det bero i år framöver? När kan vi agera? 3 månader?
 
Claes Sörmland
Läs konsumentjänstlagen, det är den som reglerar dina rättigheter.

1. Det är ett fel eftersom detta inte är fackmässigt. Och tjänsten måste utföras just fackmässigt (4 §) och 9 § definierar icke fackmässigt utförd tjänst som ett fel i tjänsten konsumenttjänstslagens mening.

2. 16 § ger dig rätt att hålla inne med betalningen vid fel i tjänsten. Men bara så mycket som fordras för att ge dig säkerhet för ditt krav på grund av felet hos tjänsten (19 §).

3. Du har rätt att få felet avhjälpt utan kostnad (20 §). Det ska du begära om du inte redan har gjort det.

4. Om nu inte företaget avhjälper felet så får du göra avdrag på priset (21 §).


Där slutar det och du får ta dina pengar till en annan firma som får åtgärda det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vanliga är att skriftligen reklamera felet så blir det mer juridiskt bindande. Sen kika i avtalet om tvist och sen finns ju ARN som väl är pappa till hantverksavtalet
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Poängen här är fortfarande att ni redan har en tvist oavsett ktsjl just nu. Om ni och säljaren inte kommer överens kan ni göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
 
  • Gilla
Sorken50
  • Laddar…
R
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det jobbiga är att det är väldigt tydligt inte fackmässigt och vi vill ju ha det fixat. Men de verkar extremt okunniga. Att inte betala är ju rimligt och det kommer vi inte göra…,men det löser inte problemet.

Hur kommer vi vidare? Behöver vi låta det bero i år framöver? När kan vi agera? 3 månader?
Ni bör ge dom rimlig tid säg 14 dagar skriftligt, ni behöver inte ta hänsyn till om dom har mycket att göra utan ge som en rimlig tid att åtgärda problemen…
Skriv att om inte dessa problem är åtgärdade inom 14 dagar så avser vi att anlita en annan firma på er kostnad.
Svårare än så behöver det inte vara…
 
Hej!

Ja, skulle det funka? Det har redan gått 1,5 månader och de har beställt nya plåtar men de passade inte. Jag tror dock att man måste ge företaget chans att rätta. Men efter en viss tid kanske man kan pressa?
 
R
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej!

Ja, skulle det funka? Det har redan gått 1,5 månader och de har beställt nya plåtar men de passade inte. Jag tror dock att man måste ge företaget chans att rätta. Men efter en viss tid kanske man kan pressa?
För att byta fönsterbleck. Detta gör en plåtslagare på 2dagar utan problem.
Första dagen åker han och måttar upp sedan åker han o tillverkar och kommer tillbaks dagen efter och monterar..

Ni har lagen på er sida, ni behöver inte ta till hänsyn om dom säger att dom inte hinner..
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
De har inte sagt att de inte hinner. Snarare tvärtom, men de verkar inte kunna….
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi har reklamerat i skrift. Eftersom avtal säger att betalning sker efter slutförandet så håller vi just nu inne med allt.

Men företaget vill rätta…och håller på…men de verkar inte kunna. Jag har föreslagit att vi kan hitta en plåtslagare och dra av kostnaden men det vill de inte. Jag är lite orolig för att de kommer skada infästning i fönstret efter att ha skruvat flera ggr o bytt….
 
ARN är komplett värdelöst, för det första tar det tid sedan är det inte bindande så 99% av dessa företag ignorerar ju dem. Jag skulle aldrig gå via Arn, utan hellre direkt till domstol.

Men det orkar jag inte, vill bara få det fixat! Och jag vill inte betala x2….
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Globetrot Byggis1976 skrev:
De har inte sagt att de inte hinner. Snarare tvärtom, men de verkar inte kunna….
Då dokumenterar du det dåliga arbetet och meddelar dom att du avser att på deras bekostnad anlita fackmannamässiga plåtslagare så att inte huset tar mera skada…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.