Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av tvist med Myresjöhus? Är det värt att anlita en advokat, eller kommer de vägra att ge med sig när ord står mot ord?
 
Vad hadlar tvisten om?

Om det är en tvist som är kostsam är det säkert en god idé att ta hjälp av juridisk expertis.
 
Den första frågan man skall ställa sig vid en tvist är om man verkligen har rätt.

Nästa steg är om den här frågan är så viktig för mig att jag är beredd att offra en stor del av min fritid kommande månader (kanske år) med pappersexcercis etc.

Ytterligare ett steg är att göra en ekonomisk bedömning. Vad är det som man tvistar om värt, hur mycket kostar det att driva frågan och hur mycket riskerar man.

När man är färdig med det resonemanget och tycker att det här är värt att köra, så kontaktar man en advokat. Denna kommer göra ungefär samma bedömning som du har gjort, men utifrån den rättspraxis som råder på området. Väldigt många advokatkontakter slutar med att man efter en timme eller två där, går hem och inser att det här fallet kan jag inte vinna.

Om man kommer fram till att en process skall drivas så skall man vara medveten om att det är väldigt ofta som man under resans gång förlikas på en nivå som man inte är nöjd med, men ändå så orkar man inte tjafsa längre. Fritiden och tillfredsställelsen att få ett slut på en lång tråkig historia gör att man viker ned sig.

Stora företag med många anställda har ofta en stor fördel. Människorna som arbetar där är inte personligt berörda av det hela. Det är inte de som bor i undermåliga hus, det är inte deras privatekonomi som rasar samman, det är inte deras fritid som går åt för att författa brev och inlagor. Som liten enkel kund är det helt enkelt förbaskat tufft att vinna en process, oavsett om motståndaren heter Myresjöhus eller något annat.
 
Pepparkaka, orsaken är att vår säljare ljugit för oss om själva premisserna för hela bygget och försenat och fördyrat vårt projekt betydligt.

Swetrot, tack för kloka synpunkter! Frågan är just om man orkar stånga sig blodig pga "några" hundratusen. Därför är jag intresserad av om det överhuvudtaget går att komma överens med företaget ifråga om man väl anlitar en advokat och visar att man menar allvar.
 
Har du kontaktat Myresjös huvudkontor eller bara haft kontakt med säljaren?
 
Swetrot skrev:
Den första frågan man skall ställa sig vid en tvist är om man verkligen har rätt.

Nästa steg är om den här frågan är så viktig för mig att jag är beredd att offra en stor del av min fritid kommande månader (kanske år) med pappersexcercis etc.

Ytterligare ett steg är att göra en ekonomisk bedömning. Vad är det som man tvistar om värt, hur mycket kostar det att driva frågan och hur mycket riskerar man.

När man är färdig med det resonemanget och tycker att det här är värt att köra, så kontaktar man en advokat. Denna kommer göra ungefär samma bedömning som du har gjort, men utifrån den rättspraxis som råder på området. Väldigt många advokatkontakter slutar med att man efter en timme eller två där, går hem och inser att det här fallet kan jag inte vinna.
.
Oftast är det så att privatkunden har rätt i sak, men det blir förlikning vilket innebär att man måste ta sian egna rättegångskostnader.
Det är sällan detta lönar sig och det vet företagen om.
Därför brukar de flesta (ekonomiska) förlorarna i en rättegång bli privatkunderna. Tyvärr.
 
Hej ., sitter med problem med smålandsvillan som väl ägs av myrejöhus., har varit inne på samma linje.
Men advokater har avrått för att gå in i tvist rättegång., oerhört kostsamt för den enskilde personen då man sällan har täckande rättsskydd., vilket dock företagen har.
Detta utnyttjar givetvis företagen., så grisig är verkligheten, kunden har oftast rätt, men inte pengar för att driva på.
Ut i media är väl det bästa.
 
Jag kan bara hålla med både swetrot, volvo och dannyboy, alla har rätt. Jag har själv just genomgått en process som slutade för oss med medge talan vilket betyder att Byggfirman fick en lätt vinst.. Hade jag ork och resurser och framför allt pengar så skulle jag ha drivit detta vidare i graven. Men det finns andra saker som är viktigare i livet än hus och tvister..
Min egen berättelse om varför det gick som det gick finns på min blogg. www.umesnickare.blogg.se
Kan även tilllägga att bygglagar är som en jäkla jungel så det finns nästan ingen advokat som kan säga att det här kommer man att vinna hur solklart det än kan verka.. Tyvärr. / Linda
 
Kanske man kunde gå ihop ett gäng och vända sig till Plus. De har ju precis haft reportaget om Roxi Stenhus. Kanske de kunde göra en uppföljare om att de även kan gå fel på ett tidigare stadium - med tvivelaktiga affärsmetoder som luddiga avtal och ljugande säljare. Smålandsvillan och Myresjöhus tillhör ju samma koncern - Prevesta. Kanske vore något att hänga ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.