Hej
Nu är det så att vår granne har byggt sitt hus 20 cm in på vår tomt, förstört vår asfalt och dessutom gjutit betong över våra rördragningar.

Dagligen släpar dom in fordon, traktorer, lastbilar och dyl på vår parkering utan att fråga om lov.

Vad kan vi säga till om?

Vad kan vi få för ersättning?

Vad är grannen skyldig att göra i detta fall?

Hjälp...
 
Flytta huset! Om du är säker på gränsdragningen mellan era tomter är solklar så hade inte jag gett mig innan intrånget var borta!
 
nja flytta huset behövs inte, däremot vill jag att dem återställer marken och står för alla eventuella kostnader som betonggjutningen över våra rör, ifall vi måste byta dem osv.. kan man skriva servitut om sådant i efterhand?
 
Föresten är gränsdragningen noga utsatt, så där finns inga tvivel, och det är grannen fullt medveten om också, jag vill bara ha mer info innan jag ger mig på detta lilla projekt
 
Utöver att återställa er tomt, så antar jag att han är skyldig att flytta sitt hus också, men för en så där 5-600.000 skulle jag kunna tänka mig att leva med det..
 
Be dem flytta på huset. Allt annat kommer att leda till större konflikter längre fram. Det är dessutom ett krav som du kommer att få rätt med i varje domstol, utan några längre förhandlingar om någon vill dra det dit.

Och naturligtvis skall din mark återställas för detta intrång, och det vinner du lätt också. Det kan vara bra att ta hjälp av en jurist.
 
Antar att det är inom ett detaljplanerat område och att byggnationen kräver bygglov. Inge en anmälan om olovligt uppförande till kommunens byggnadsnämnd. Byggnadsnämnden vidtar nödvändiga åtgärder får man förmoda.

För skador skulle jag kontakta försäkringsbolaget och rådgöra med dem. Skada på asfalten som inte uppkommit genom normalt brukande kan vara en ersättningsgill sakskada. Ni kan även ha rätt till juridisk biträde. Tyvärr kostar det lite självrisk.

Tror inte att det är någon större mening att föra en dialog med folk som bygger hus på annans mark utan lov.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Dessutom, om ni en dag vill sälja ert hus lär det innebära svårigheter om grannhuset står på er tomt.
 
Se till att de flyttar huset och återställer din tomt, samt håller sig därifrån i fortsättningen såvida de inte har ditt uttryckliga tillstånd.

Det är trist att bråka, men du har ett klart rättsläge i dag. Om du låter saken vara nu så får du förlita dig på avtal som kan vara juridiskt hållbara och som kan efterlevas av dem och av dem som de ev. säljer till i framtiden ... jag skulle inte våga chansa.
 
Lite nyfiken blir man ju allt över hur det kan komma sig att grannen bygger hus så nära tomtgränsen?

Normalt är det ju 4,5 meter från tomtgränsen som gäller om inte annat överenskoms med grannar.

Men inge klagomål till kommunen så snart som möjligt.
 
Hur kan kommunen bevilja grannen bygglov på er tomt? Ring byggnadsnämnden och påpeka "misstaget" och se vad som händer.
 
Och ni upptäcker det först nu när huset är på plats?

Hursom är det nog bäst att agera så snart som möjligt. Och om grannen inte är klar med mer än plattan kanske även informera honom/henne hur det ligger till så de har en chans att stoppa det hela innan det drar iväg alltför mycket.

Det här blir spännande att följa även om jag lider med er.
 
En lösning om ni inte tycker att husets placering stör er, är att grannen får köpa en bit mark av er till skälig summa (ni kanske har stor tomt?) och låta honom stå för förättningskostnaderna mot Lantmäteriet.

Dock är det väldigt underligt hur kommunen kan ha beviljat hans situationsplan där huset står på er tomt. Vem har gjort utsättning för huset? Kommunen eller utomstående?

Nä, jag hade tagit tag i detta fort utav bara h-vete. Kan orsaka många problem längre fram. Såklart ska även han stå för skador som uppkommer på er tomt. Se till att ta foto under tiden så det inte råder några tvivel längre fram.

OBS! Givetvis ska ni föra en dialog med den nya grannen i vänlig ton i förstaskedet...

Lycka till!
/Thompa
 
Håller bara med. Klaga hos byggnadsnämnden och blanda in en jurist. De har ju byggt 4,7 meter för nära er och dessutom på er tomt... Skulle också kräva minst en halv miljon om det blir tal om förlikning, det innebär ju trots allt en markant värdeminskning vad gäller ert hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.