Hej,

Jag tänkte bolla lite tankar angående en pågående tvist vi har med våran brf. Vi har renoverat hela lägenheten från badrum till kök och allt annat. Tvisten handlar nu i efterhand om att de "kräver" att vi byter ut vattenkranarna i kök och badrum eftersom att de saknar tryckdämpningsventiler. De menar på att det föreligger risk att vattenledningar i fastigheten tar skada av "slag" som uppkommer om man inte har mjukstängande vattenkranar.

Det skall nämnas att det inte framkom någon som helst information kring just vattenutkast och att de behöver ha denna mjukstängsnde egenskap om man skall sätta in nya, så vi har köpt utrustning som är typgodkänd för den svenska marknaden och utgått ifrån att det är allt som krävs och uppfyller normen för branschstandard (Tapwell, Hafa, Bathlife).

Har en styrelse rätt att kräva att vi bekostar ett byte av våra nya vattenkranar? De kör lite samvetssnack och skrämseltaktik när man pratar med dem, försöker få en att bli rädd så att man skall lyda dem. Vem har lagen på sin sida här?
 
Det låter iofs. märkligt. Men är det ett problem? Blir det märkbara tryckstötar?

Om man googlar på frågan får man varierande svar. HSB har en sida där det påstås vara ett krav på blandare att de skall vara mjukstängande. Andra sidor tar upp det som en önskvärd funktion.

Föreningen kan absolut ställa ett krav på att blandare skall vara mjukstängande. Men om det inte framgår av någon information från föreningen förrän efter en renovering så blir det mer än tveksamt.

Det finns dämpare man kan installera, som alternativ till mjukstängande kranar. En sådan monteras på ett avstick (t-koppling) i närheten av blandaren.

Kravet är iofs. lite märkligt, tvättmaskiner och diskmaskiner har såvitt jag vet aldrig mjukstängande ventiler. Så kravet kan inte bli heltäckande.
 
  • Gilla
abbe_
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter iofs. märkligt. Men är det ett problem? Blir det märkbara tryckstötar?

Om man googlar på frågan får man varierande svar. HSB har en sida där det påstås vara ett krav på blandare att de skall vara mjukstängande. Andra sidor tar upp det som en önskvärd funktion.

Föreningen kan absolut ställa ett krav på att blandare skall vara mjukstängande. Men om det inte framgår av någon information från föreningen förrän efter en renovering så blir det mer än tveksamt.

Det finns dämpare man kan installera, som alternativ till mjukstängande kranar. En sådan monteras på ett avstick (t-koppling) i närheten av blandaren.

Kravet är iofs. lite märkligt, tvättmaskiner och diskmaskiner har såvitt jag vet aldrig mjukstängande ventiler. Så kravet kan inte bli heltäckande.

Det är lite det som är grejen, det har inte framkommit ett ord om just detta inför renoveringen men deras svar nu är på ett sätt nedlåtande. De säger att informationen ifrån dem inte är en heltäckande bibel, men bara för att de tex inte skriver att man inte får ha öppen eldstad i lägenheten så betyder det inte att man kan ha det bara för det...

Det finns en fastighetsbesiktning från 2019 som vi läst i och där framgår det i tydlig text att samtliga varm- och kallvattenledningar samt avlopp är i gott skick ocj ej behöver översyn de närmaste 10 åren. Det som bör nämnas är att de nu den sista månaden har dragit igång något projekt för att se över ventilation och vattenstammar i fastigheten, och det är först efter detta de har yttrat sig om vattenkranarna (efter att de varit hemma hos oss och snäst lite åt våra icke godkända "designer-kranar).

Jag bör nämna att jag inte är någon idiot, och förefaller det risker så skall man givetvis vidta åtgärder. Men jag vet inte vems ansvar och kostnad detta är. Det bör rimligtvis inte vara vårat eftersom att det inte har nämnts någonstans att fastighetens vattenstammar skulle vara klena/underdimensionerade och att det pga detta behövs kranar med mjukstängningsfunktion.
 
Jag är böjd att hålla med. Det är tänkbart att styrelsen tror att mjukstängning är ett krav. I ex. säkert vatten. Är det en HSB förening så kan de ha läst texten jag hittade: https://www.hsb.se/sodra-norrland/b...all-av-bostadsratt/renovering-av-bostadsratt/

Men finns inte informationen direkt eller ens länkad från föreningen så kan man knappast ställa krav på det.

Annars finns det en del falluckor just med kranar. En del blandare som säljs, framförallt "designblandare" är inte godkända för så högt vattentryck som vi har krav på i Sverige. Andra köksblandare är utförda i blyhaltig metall, och får därför inte användas för dricksvatten. Det är helt OK att diska, eller tvätta händerna, men man får inte använda dem för vatten som ingår i matlagning eller som skall drickas..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag är böjd att hålla med. Det är tänkbart att styrelsen tror att mjukstängning är ett krav. I ex. säkert vatten. Är det en HSB förening så kan de ha läst texten jag hittade: [länk]

Men finns inte informationen direkt eller ens länkad från föreningen så kan man knappast ställa krav på det.

Annars finns det en del falluckor just med kranar. En del blandare som säljs, framförallt "designblandare" är inte godkända för så högt vattentryck som vi har krav på i Sverige. Andra köksblandare är utförda i blyhaltig metall, och får därför inte användas för dricksvatten. Det är helt OK att diska, eller tvätta händerna, men man får inte använda dem för vatten som ingår i matlagning eller som skall drickas..
H hempularen skrev:
Jag är böjd att hålla med. Det är tänkbart att styrelsen tror att mjukstängning är ett krav. I ex. säkert vatten. Är det en HSB förening så kan de ha läst texten jag hittade: [länk]

Men finns inte informationen direkt eller ens länkad från föreningen så kan man knappast ställa krav på det.

Annars finns det en del falluckor just med kranar. En del blandare som säljs, framförallt "designblandare" är inte godkända för så högt vattentryck som vi har krav på i Sverige. Andra köksblandare är utförda i blyhaltig metall, och får därför inte användas för dricksvatten. Det är helt OK att diska, eller tvätta händerna, men man får inte använda dem för vatten som ingår i matlagning eller som skall drickas..
H hempularen skrev:
Jag är böjd att hålla med. Det är tänkbart att styrelsen tror att mjukstängning är ett krav. I ex. säkert vatten. Är det en HSB förening så kan de ha läst texten jag hittade: [länk]

Men finns inte informationen direkt eller ens länkad från föreningen så kan man knappast ställa krav på det.

Annars finns det en del falluckor just med kranar. En del blandare som säljs, framförallt "designblandare" är inte godkända för så högt vattentryck som vi har krav på i Sverige. Andra köksblandare är utförda i blyhaltig metall, och får därför inte användas för dricksvatten. Det är helt OK att diska, eller tvätta händerna, men man får inte använda dem för vatten som ingår i matlagning eller som skall drickas..

Produkterna i fråga är:

Takduschset Bathlife Svalla med Badkarsblandare

Tvättställsblandare Hafa Fine

Tapwell Köksblandare ARM887 med utdragbar pip

Googlar man lite så ser man att utrustningen inte bara är design utan även kvalitetsprodukter som har kostat oss närmare 15 tkr. Av den anledningen undrar man ju ifall de verkligen har kött på benen att bara rakt upp och ner kräva att man skall köpa nytt.
 
Tryckslag förekommer och kan vara ett jobbigt problem att komma till rätta med i framförallt flerbostadshus då de oftast orsakas just av att någon/några bytt från blandare med mjukstängning men oftast vet man inte vart.

Om en ventil stänger och flödet minskar så omvandlas vätskans rörelseenergi till tryckenergi. Om detta sker snabbt så kallas detta för tryckslag. De tryck som uppstår kan då leda till skador på rörledningar och annan utrustning i ett system.. Det ger också upphov till ljud i andra delar av systemet vilket är störande för grannar. Den vanligaste orsaken till tryckslag är klendimensionerade rördragning samt blandare utan mjukstängning.

För att undvika tryckslag kan man byta till en blandare med mjukstängning, Blandare från kvalitetsmärken som ex Mora är i stort sett alltid det medan många design- eller budgetblandare inte är det.

Med det sagt så kan det funka utan mjukstängning också. Så om inte föreningen har ett känt problem med tryckslag har jag svårt att se att de kan kräva ett förebyggande byte. Som medlem ansvarar du för blandarens underhåll men om ditt underhåll ger upphov till störningar kan de anmoda om att du vidtar rättelse. Är det ett känt problem vore det dock snyggt att informera om det.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
C
1 123Anders skrev:
Googlar man lite så ser man att utrustningen inte bara är design utan även kvalitetsprodukter som har kostat oss närmare 15 tkr. Av den anledningen undrar man ju ifall de verkligen har kött på benen att bara rakt upp och ner kräva att man skall köpa nytt.
Tyvärr inte ovanligt med problem med tryckslag, "tjutande" blandare, m.m. i flerbostadshus.

Börja med att ta reda på exakt vilken/vilka kranar som orsakar problemet. Verkar väldigt osannolikt att samtliga dina blandare skulle orsaka problem. Någon kanske har förutsatt att problemen kommer från dig eftersom du nyligen renoverat?

Sen får man ta det därifrån. Om du installerar något som orsakar problem ligger det givetvis på dig att åtgärda problemet. Huruvida prylarna är dyra/billiga eller är av påstått god/dålig kvalitet är i det sammanhanget irrelevant.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Produkterna du väljer må vara dyra designprodukter. Men därmed är de inte nödvändigtvis kvalitet. Skall man vara någorlunda säker på att få kvalitet bör man välja blandarer av fabrikat med lång historia inom VVS. Bathlife och Hafa är kända för badrumsmöbler, inte för VVS. Tapwell är "erkänd" kvalitet inom VVS branschen, men de är "nykomlingar". Har en kollega som fått byta packning till "Pipen" 3 ggr på 12 år på sin tapwell köksblandare.

Kända kvalitetsfabrikat är FMM, Mora (svensk byggstandard), Grohe, Hans Grohe (tysk byggstandard), Oras (finsk byggstandard). Finns troligen några fler.

Iallafall Hafa vet jag har uppfattats som skräp i VVS branschen. Jag vet inte om de har bättre rykte idag.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Iallafall Hafa vet jag har uppfattats som skräp i VVS branschen. Jag vet inte om de har bättre rykte idag.
Jag har ett Hafa tvättställ med deras egen bottenventil och den är skit. Sönderkorroderad efter 5 år.....
Första och sista Hafa i mitt hus!
 
Finns det någon information någonstans om deras krav, stadgar, hemsida, stämmoprotokoll? Det betyder att alla boenden med ”fel” sorts kranar måste byta och det blir inte lätt för styrelsen att tvinga fram.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
I och med att styrelsen menar att det enbart föreligger en teoretisk risk för skada men några problem inte har konstaterats så ser det ut smalt ut för dem. Föreningen kan naturligtvis i stadgarna skriva in detta krav på kranar. Eller i t ex de lokala ordningsreglerna. De får då stöd för sin politik i denna utförandedetalj.

Annars gäller bostadrättslagens skrivningar. Ni har ansvar för för dessa blandare (om inte annat står i stadgarna). Det betyder att ni väljer blandare, servar dem och väljer hur de ska bytas ut. Ni ansvarar för att bedöma om problem med dem förekommer och hur dessa problem ska lösas. Ni måste följa andra krav i stadgarna när detta arbete sker, t ex den mycket vanliga formuleringen att utförandet ska vara "fackmannamässigt". D v s installationerna ska följa den standard som branschen använder. Är detta kommersiellt tillgängliga blandare på den svenska marknaden för detta ändamål så har ni uppfyllt det kravet. Skulle det uppstå faktiska tryckstötar som är störande föra era grannar så har ni en skyldighet att åtgärda installationen enligt bostadsrättslagen.

Styrelsen då? Ja det här är i grund och botten inte deras fråga. Nu är de oroliga över framtida problem med sitt vattensystem med grund i ert blandarval. Det de kan göra är att informera er och vädja precis som de gör. De kan lära sig av sin okunskap och föreslå stadgeförändringar eller nya skrivningar i ordningsreglerna så att kranar i framtiden installeras med mjukstängande funktion. Skulle de faktiskt notera problem med tryckstötar som påtagligt riskerar skada på huset så kan de enligt bostadrättslagen uppmana er att byta blandarna och om ni inte gör det så kan de göra bytet på er bekostnad.

(Jag tror att styrelsen har blivit skrämda av nån VVS-besiktningsman som har muttrat lite eller skrivit någon not i ett protokoll. Är styrelsemedlemmarna dessutom lite äldre så fastnar sånt lätt i huvudet, det sitter nog i vårt biologiskt kodade beteende att oroa sig över förändringar på ålderns höst.)
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
C
Ja, det relevanta här är så klart huruvida det faktiskt är ett problem eller inte. Ljud som stör grannarna eller förmodad risk för skador på ledningarna.

Kan man inte konstatera ett faktiskt problem så är det inget problem. De allra flesta blandare orsakar inte några problem med tryckstötar under normala omständigheter, oavsett om blandaren marknadsförs som mjukstängande eller inte. Då är det värre med magnetventiler i tvättmaskiner och diskmaskiner.

Om det nu tas upp som ett krav baserad på någon idé om ett hypotetiskt problem skulle jag bara glatt försäkra styrelsen om att blandarna som installerats självklart är mjukstängande. Case closed.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Smäller det så kan du installera Tryckstötdämpare istf att byta blandare, som hempularen skriver. så har du gjort vad du kan. sen kan felet vara utanför din kontroll, och vidare utredning behövs.


Är det inga problem är styrelsen bara paranoid, du kan ju ändå installera Tryckstötdämpare... för att vara tillmötesgårende
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Det står som sagt ingenstans varken i stagarna eller i informationsbladen man fick inför renoveringen att man behöver ha blandare med denna funktion eller att fastigheten har problem av något slag med vattenledningarna. Det förekommer heller inga störande ljud som stör grannar, då hade de sagt nått om detta.

Som jag skrev innan så var det inga problem med våra blandare efter avslutad renovering förra året. Först nu när det kom en besiktningsman för en månad sedan som styrelsen har anlitat för att gå igenom hela fastighetens ventilation och vattenstammar kom det här upp med att våra blandare inte är godkända pga att de saknar mjukstängande funktion. De menar på att slagen kan skada vattenledningar så småningom, inte att det har uppkommit skador pga våra nya blandare.

Styrelsens utsedda represetant som har hand om alla dessa tekniska frågor i fastigheten är just vad någon sade, en äldre persom som har varit väldigt jobbig i fråga om precis Allt vi gjort hemma. Man har liksom mötts av misstro och skepsis från dag 1 man flyttat in och det har varit en pärs att ta sig igenom projektet med nerverna i behåll. Tusen olika orosmoment i hans ögon inför badrumsrenoveringen, och trots att vi anlitade en firma med precis Alla certifikat och tillstånd att göra jobbet så ville han Ändå att styrelsen kallar in en extern besiktningsman som skall göra 3 besiktningar under renoveringens gång på Våran bekostnad. Vi bestred detta och han vek sig. Vi sade att vi ej ville bekosta detta men om de ville kalla in besiktningsmannen så var det nått föreningen fick betala, och så blev det. Han kom en gång och kollade och nöjde sig utan anmärkningar, och sedan dess är styrelsegubben ännu mer sur på oss känns det som.

Hur som.. det är som sagt så att först efter den här besiktningen för en månad sedan som detta kommit upp och jag vet de facto att det finns en del andra grannar som har samma utrustning som oss. Jag fattar inte hur de bara vill att alla plötsligt skall byta sina vattenkranar, det kan inte finnas lagstöd för det att i efterhand kräva detta när man nu gjort klart jobbet enligt konstens alla regler.
 
Problemet nu är att han beter sig som om det är allmän kunskap och branschstandard att man installerar vattenkranar med mjukstängningsfunktion. Han skriver som jag sa ovan att "bara för att vi ej informerar om qtt man ej får ha öppen eldstad i bostaden så betyder det inte att man kan ha det". Är det verkligen branschstandard med mjukstängande kranar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.