Hejsan!

Nu ska vi se om jag kan förklara detta lite enkelt.

Idag har jag enfas i min lya med en 25A huvudsäkring men tanken är att skaffa ett helt nytt kök med häll ugn och en massa andra saker som saknas i mitt 50-tals kök, dvs. riva allt in med nytt. Har nu kommit en bit i mitt rivande och planerande och anlitade en elektriker. Och nu är vi här:

Elektrikern var hemma hos mig och tittade och konstaterade att en konvertering till trefas (3x16A) inte skulle vara några problem och skrev såhär i ett brev till min BRF:


"För att få ett större utbud av vitvaror att välja emellan är det att föredra att ha ett 3-fas
abonnemang istället för som i detta fall ett 1-fas abonnemang.
Eftersom stigarledningen är av 3-fas typ kan vi inte finna något problem med att byta till
ett 3-fas abonnemang.
Belastningen på stigarledningen blir inte större utan utjämnas bara över de tre faserna
istället."

Bifogar här en bild på vad elektrikern såg när han demonterade plattan vid min huvudsäkring. Till vänster sitter min elmätare och över den mitt skåp med automatsäkringar och JFB.

Visa bilaga 73814

Min förening sätter sig emot detta för enligt elektriker dom pratat med så "snor jag då ström från grannar" och så vidare.

Så nu till frågan. Har elektrikern rätt eller fel i detta läge? Påverkar en konvertering mina grannar eller huset i stort? Jag är novis och kan inte ett dugg om detta så fackspråk får ni gärna bespara mig :). Detta gäller ett trevåningshus om det har någon betydelse.

Hoppas på snabba svar då det brinner lite i knutarna!

Mvh Kenneth
 
Det är tråkigt att bo i en BRF vars styrelse är befolkad av dilettanter och som dessutom har inkompetena "elektriker" som rådgivare. Jag har inga konkreta råd att komma med mer än att jag tror du har rätt och de har fel enligt det du skrivit..
 
Laddar upp bilden igen då den verkar ha försvunnit?
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Kenneth
 
Som jag ser det (är Elektriker) Så finns det bara ett fåtal stigare. Alla lgh ser nog någorlunda likadana ut i varje trappuppgång. Det kanske finns 2-3 lgh per plan? då har ni Endast 3st stigare fördelat på antal våningar som huset må ha.

Dina grannar rakt under och ovanför dig nyttjar samma stigare. Så byter ni stigare så måste man byta stigaren förslags Hela vägen.

Men det ser ut som att ett avbrott för stigaren måste göras för att du ska kunna få ett 4 ledar system i din lgh( i Din central dela upp det till 5 ledar system). Antalet kablar finns redan i 'slits luckan' vad jag kan se. Är bara att byta central och skarva in sig på lämpligt vis på kablarna.
Det din Elektriker menar är kanske att man vill dra om allting ifrån Centralen i källaren för att få ett 5 ledar system in i varje Lgh. Inget måste men det är absolut inget fel med det!

Dvs du snor ej el nu och kopplar man det genom mätare som evt även den måste bytas så kan du inte häller sno el. Dvs olagligt strömavledande.

Frågan
 
Haha vadå snor ström? Är dom inte kloka? Låter som en välsigt inkompetent styrelse, fan vad glad jag är att jag bor i villa!
 
Sitter mätarna i källaren så blir det väl rimligen så som föreningen säger.
 
min mätare sitter i lägenheten.
 
Då skulle jag vilja föreslå att din elektriker talar med föreningens elektriker så löser det sig nog.
 
Detta skulle alltså inte kunna påverka övriga lägenheter på något sätt?
 
Har du en mätare som inte klarar 3-fas? Kan BRF utgått från det och att inget mätarbyte görs, för då blir det den effekten att du inte debiteras för din hela förbrukning.
Så du måste ev. också bekosta ett mätarbyte. Har du lagt fram det på detta viset för din BRF.
 
Mätaren i lägenheten skulle bytas till en av "trefastyp"
 
det vet dom
 
  • Gilla
Andree16
  • Laddar…
Din elektriker har både rätt och fel. Belastningen på stigaren är antagligen jämt fördelad över lägenheterna, totala belastningen på "din" fas mindre men på dom andra två ökar.
 
Men har det kommunicerats till BRFs elektriker? Han/hon har kanske utgått från befintlig mätare.
Tror att problemet kan bero på ett missförstånd gällande just detta, så kontrollera den detaljen.
 
Demmpa skrev:
Din elektriker har både rätt och fel. Belastningen på stigaren är antagligen jämt fördelad över lägenheterna, totala belastningen på "din" fas mindre men på dom andra två ökar.
Ja, det kan ju vara så att stigaren inte är dimensionerad för den ökade belastningen på de andra faserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.