Hej!
Vi anlitade Liland Entreprenad AB för renovering av vårt badrum. Vi hittade företaget på PER:s hemsida och hemsidan var seriös liksom den offert vi skrev på. Han gav även mycket gott intryck när han var och tittade på vårt badrum. Vi skrev på kontraktet och de började riva ut badrum och koppla om avlopp etc. Samtidigt har vi en snickare som renoverar köket vilket gränsar till badrummet. Denne snickare ringde oss nu på morgonen och undrade vad Liland höll på med, de har dragit badrumsledningarna ut i köket och kopplat på dem på en avloppsledning där som inte längre ska användas.

Visst - hantverkare hackar alltid på varandra. Men. Jag skulle gå in på Lilands hemsida. Den fanns inte mer. Och så gick jag in på allabolag.se och tittade. Då är företaget avregistrerad för F-skatt i slutet av april. Och igår ringde han och var angelägen om att vi ska betala den första delfakturan.

Jag känner bara. Hjälp! Vi kan inte använda ett företag utan F-skatt, då kan vi ju inte utnyttja rotavdraget. Och hur kan vi reda ut detta att de har dragit vattenledningar konstigt. Finns det någon oberoende besiktningsman man kan anlita? Eller hur går man tillväga?
 
Det där med F-skatt. Kolla med skatteverket om vad som verkligen gäller i så fall. Det kan vara så att ni skall dra av preliminärskatt i det fallet också.

Vad har ni för typ av avtal? Fast pris? Framgår det va något avtal att de kan delfakturera?
 
Får göra ett tillägg här. Denne Liland vill nog egentligen väl och kämpar för att få sitt företag på fötter igen. Vi hade bara otur att anlita honom just nu. Men jag tror att vi kan komma överens om ett sätt att avbryta samarbetet. Han visar förståelse och jag önskar honom lycka till med sitt företag.
 
Anlitar du ett företag utan F-skatt blir det du som får betala deras sociala avgifter och skatter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.