Hallå.
Första tråden jag skriver här, men suttit och läst en hel del.

Ska försöka förklara kortfattat, vår BRF har bestämt att byta från elvärme till fjärrvärme, detta har inneburit en hel del rördragning då vi hade direktverkande el, det har väl fuskats och klabbats en hel del där, men inte direkt den installationen jag har fått problem med.

I Samband med bytet till vattenburet så har man även bestämt att vi ska få delvis stambytt med ny varmvattenledning och att vi skulle få en mätare så vi får betala den mängd varmvatten vi förbrukar.
Och det är här problemet kommer, rörfirman (stor och allmänt omtalade som proffsiga) har gjort i mina ögon ett riktigt fuskbygge.
Röret har man valt att göra väldigt enkelt, man har dragit det ihop med rören för uppvärmningen, men när man väl kom in i badrummet så har man gjort sig en riktig fuling, själv trodde jag att man skulle gå via förrådet på andra sidan och ner vid golvet och koppla på redan befintliga ledningar.
Men icke, man borrade ca 15cm från taket och rakt in med ledningen, sen drog man denna rakt över TAKET, man genade alltså rakt över badrumstaket, och sen drog man ner det på andra sidan OCH SEN MONTERADE MAN MÄTAREN MITT PÅ VÄGGEN i lagom ögonhöjd.

Detta ser ju i mina ögon helkorkat ut när det finns alla möjligheter att montera mätaren ute i föråddet och snyggt och prydligt dragit röret nere vid golvet.

Nu är jag inte nått proffs på VVS men jag tycker detta ser heltokigt ut och det kan väl inte var rätt att man drar vattenledningen rakt över taket?

Bifogar länkar till 2 bilder så ni ser vad jag menar.

Är i behov av lite input om det verkligen är så här man gör eller om det är som jag tror, att man helt enkelt vill spara material, kan ju vara bra att veta vad som gäller när man ska ta diskutionen med rörfirman, de skulle ju för övrigt varit här i eftermiddags och diskuterat det hela, inte helt oväntat så dök de inte upp.

http://img299.imageshack.us/i/hpim2656t.jpg/
http://img833.imageshack.us/img833/4605/hpim2657.jpg
 
Det såg ju tämligen trist ut, men frågan är väl egentligen vad den/dem som har skött upphandlingen har beställt?

Sen måste det ju vara kasst att ha ett varmvattenrör oisolerat så lång bit.
 
Ja isoleringen är ju inte optimal, går ju inte göra nått där heller som det är nu.
Hade de däremot gjort som jag förespråkade att de gått ner till ca 15-20cm från golvet ute i förrådet och sen gått in så hade de kunnat isolera betydligt mer där ute.
Jag har redan alla andra rör dragna nere vid golvet, dessa är 2-3 år gamla, jag tyckte då att man kunde utnyttja detta och helt enkelt koppla på sig där..
Då har jag inte sett ett enda rör i badrummet och det hade gått åt mindre material.

Föredelen som det är nu är ju att jag har nått att hänga tvätten på då det är ca 1cm glipa mellan röret och taket.

Föreningen var här igår och kollade och vi skulle tillsammans med rörfirman diskuterat det hela i eftermiddags, men ingen dök upp, varken rörfirma eller styrelse så man kan ju börja fundera över om det är så här man beställt jobbet och därför det inte blev nått möte.
 
Ingen vidare snygg lösning estetisk sett, men så länge det inte är några dolda kopplingar ser jag inget "fusk" med det. Rörfirman har såklart gjort det enkelt för sig och någon måste ju varit underrättad om denna lösning. Är det så att ingen sagt eller skrivit något i papper gällande önskemål på utförande så blir det nog dessvärre väldigt svårt att ändra på.
 
Dessvärre verkar ju det som det är styrelsen som beslutat om denna "vedbodslösning" för att få ner priset, därav oviljan att ändra på något.

Har fått lite tips på vad man kan göra för att dölja det hela istället.

Dock så ska jag ligga på för att de flyttar vattenmätaren närmre väggkanten som de har gjort i alla andra lägenheter, då kan jag köpa mig ett högskåp och montera där och helt enkelt ha den otroligt fula P-stolpen inne i skåpet istället.

Taket går funderingarna på att göra någon form av taksänkning med belysning runt.
nått liknande detta
http://www.byggahus.se/forum/inredning/52561-belysning-utan-spottar-i-ryggastak.html
Fast tvärtom så att säga.

Dock så måste de flytta in P-stolpen in mot hörnet på väggen så att de går att få in det i ett skåp.
De gjorde ju min lägenhet först av alla och har senare ändrat och flyttat mätaren närmre i alla andra lägenheter jag kollat, då kan det ju inte vara orimligt att kräva lika i min lägenhet,,,,
 
Jag kan trösta dig med att det såg ännu värre ut hos min son när dom hade konverterat till fjärrvärme, problemet är att dom väljer lättaste vägen och ibland har dom inget val. Vi la till reglar på ytterväggarna och byggde in allt med skarvfri pex. Skitsnyggt.
 
Du ska nog skylla på konsulten som ritat ist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.