Jag har en bastu i ett fristående hus på tomten. Till den går en nergrävd kabel med tre ledare plus skärm. Jag tror det är 2,5 mm2. Jag blev förvånad över att hitta skärmen ansluten till nollskenan matande ände. Ute i bastun är skärmen ansluten i en ubåt till både nolla och jord på det som går vidare. Så får det väl inte vara, men hur orolig skall man vara? Det finns ingen central i bastun utan endast en kopplingsdosa där markkabeln är ihopkopplad med ledningarna i bastun.

Erik
 
Beror på vad det är för kabel. Är det en EKKJ så får skärmen användas som PEN.
Dock är 2.5mm² alldeles för klent för en PEN idag.
Vad är effekten på bastun? Är den trefasig?
Är den trefasig så går ju ingen nämnvärd ström i PEN-ledaren som kan orsaka farligt spänningsfall.
 
Jag tror att det är EKKJ. Finns det något annat som liknar? Om man nu skall ha en PEN-ledare så borde väl den sitta på jordskenan och inte nollskenan i matande ände? Bastun är vedeldad och endast en fas används till en lampa, ett vägguttag och en paxfläkt, så några höga strömmar blir det inte.

Erik
 
Troligtvis så är bastuaggregatet trefas, men finns det inget annat i bastun? Belysning t.ex.
Men jag skulle nog tro att det inte är så att man är tvungen att vara sömnlös om nätterna. Dessutom så går ju inte ett bastuaggregat konstant heller. Men det är ju inte rätt.

Edit: Kom svar precis före mitt som gjorde mitt inlägg onödigt.

Är den svart och har en skärm, då är det en EKKJ.

Det är ju knappt någon förbrukare i bastun så det är ingen fara. Men om bara en fas används så hade jag kopplat om kabeln.
Tagit bort en fas och lagt den som nolla och flyttat skärmen till jordskenan. D.v.s. Tvåfas, nolla, jord.

//Patrik
 
Redigerat:
Uh, jag uppmärksammade inte att du skrev nollskenan. Den behöver flyttas till skyddsjordskenan där en sitter tillförlitligt då den absolut inte får brytas.
Och då du bara har lite enfaslast i bastun så bör du göra om till en "vanlig" gruppledning med separata skyddsjords- och neutralledare.
 
Jag var också lite inne på en sådan lösning. När fick det vara 2,5 mm² PEN? Jag tror inte att den här kabeln är speciellt gammal. Tack för synpunkterna.

Erik
 
Jag är osäker om det någonsin har varit godkänt, men 6 mm2 var det i alla fall förut.

//Patrik
 
Sådana lösningar med PEN efter central kan strula till det med ev. jordfelsbrytaren i matande central: Att bara flytta PEN från noll till skyddsjordskenan leder till att ev. JFB löser ut direkt.

Det enda rätta i ditt fall är att separera så att skärmen enbart är skyddsjord och en vanlig ledare är nolla.
 
Jag har 2.5 PEN till en UC i mitt 60-talshus
 
Patrik_Hed skrev:
Troligtvis så är bastuaggregatet trefas, men finns det inget annat i bastun? Belysning t.ex.
Men jag skulle nog tro att det inte är så att man är tvungen att vara sömnlös om nätterna. Dessutom så går ju inte ett bastuaggregat konstant heller. Men det är ju inte rätt.

Edit: Kom svar precis före mitt som gjorde mitt inlägg onödigt.

Är den svart och har en skärm, då är det en EKKJ.

Det är ju knappt någon förbrukare i bastun så det är ingen fara. Men om bara en fas används så hade jag kopplat om kabeln.
Tagit bort en fas och lagt den som nolla och flyttat skärmen till jordskenan. D.v.s. Tvåfas, nolla, jord.

//Patrik
Jag har funderat på om elektriken hemma skulle få koppla om så som Patrik föreslår i ett liknande upplägg där EKKJ (3 ledare + skärm) går från en undercentral till ett pumphus på gården. Endast 2 faser används där (1 fas till pumpen + en fas till belysningen). Genom att koppla om som Patrik föreslår blir det separat nolla och jord och och två faser - då kan jag koppla in mig och utnytja en jordfelsbrytaren som finns i undercentralen.

Fråga 1: Använder man sig av en tvåpolig säkring i ett sådant här fall? Om ja - kan man använda en trepolig istället (billigare!) och bara utnyttja 2 platser i den (jag har gott om plats i undercentralen).

Fråga 2: Hur är läckströmarna i en djupvattenspump + tryckströmbrytare till hydroforen som står i riktigt fuktig miljö på en avsats vid sidan av brunnen (inte roligt att klättra dit och fylla på luft i hydroforen!) - undviker man att lägga pump + tryckströmbrytare på jordfelsbrytaren eller är det ok?

/Johan
 
1. Helst ja, ja
2. Det finns pumpar där tillverkaren anger att JFB inte fungerar... Men annars ska det fungera bra om elinstallationen i pumpgropen är rätt gjord så att det inte ansamlas kondens i apparaterna etc. Det går att mäta med dyra instrument.
 
Patrik_Hed skrev:
Troligtvis så är bastuaggregatet trefas, men finns det inget annat i bastun? Belysning t.ex.
Men jag skulle nog tro att det inte är så att man är tvungen att vara sömnlös om nätterna. Dessutom så går ju inte ett bastuaggregat konstant heller. Men det är ju inte rätt.

Edit: Kom svar precis före mitt som gjorde mitt inlägg onödigt.

Är den svart och har en skärm, då är det en EKKJ.

Det är ju knappt någon förbrukare i bastun så det är ingen fara. Men om bara en fas används så hade jag kopplat om kabeln.
Tagit bort en fas och lagt den som nolla och flyttat skärmen till jordskenan. D.v.s. Tvåfas, nolla, jord.

//Patrik
Hur kan bastuaggregatet vara trefas? Eller brukar VEDELDADE bastuaggregat vara det?:)
 
Visst är det trefas. Först kommer tändfasen när man gör eld, sedan kommer uppvärmningsfasen när man värmer bastun. Sist kommer avsvalningsfasen efter att man har bastat och glöden falnar. Skämt åsido så skrev Patrik sitt inlägg samtidigt som jag postade kompletteringen.

Erik
 
Enfas - asp
Tvåfas - gran
Trefas - fjällbjörk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.