Finns det tvåpoliga säkringar, 16A? Helst AEG men egentligen fungerar ju alla varianter som är komplatibla med gaffelskena:)

Insåg precis att jag nog behöver dra ut en tvåfasgrupp till köket och jag har inte plats i centralen för en till trepols säkring (har två faser in i lägenheten så jag kan bara använda två)
 
Tack, sökte på säkring din 2pol och det gav ju inte så mycket, men då kan vi väl istället fråga:
Finns det 2pol AEG säkringar?
 
Ja, alla fabrikat har 2-poliga varianter.
 
I Norge används 2-pol dvärgbrytare för att driva en 230V-"enfas"-grupp, eftersom de har 230V mellan faserna.

Tyvärr är Norge inte med i EU så det är inte alls säkert att deras säkringar är CE-märkta. Eller har jag fått det om bakfoten, de kanske har nåt CE-samarbete via EFTA?


Förresten, i princip kan du väl använda en trepolig brytare för fler grupper? Rätt opraktiskt och onödigt att två grupper utlöser tillsammans, men det är väl egentligen inte direkt fel att göra så, ifall du har svårt att hitta en 2-pol alltså?
 
Tack för svaret
Jag tänker som så att det är rätt smidigt att en tvåfasgrupp som går ut till köket i ett rör och delar upp sig till två uttag, har man en flerpolig säkring till dessa riskerar man inte att glömma att slå av en dvärg om man skall utföra något arbete med dessa uttag. Anledningen till att jag vill ha tvåpol och inte trepol är att jag inte får plats i centralen som den ser ut idag, hade inte planerat det här tillräckligt noga, en ny större box kostar iofs bara 400kr, inte mycket mer än två stycken tvåpoliga brytare..
 
Alla fabrikat har vad jag vet tvåpoliga säkringar

GE har dessutom tvåpoliga som bara tar upp 1 modulbredd, men jag vet inte om de går att köpa ännu
 
GE's 2-poliga om bara 1-modul ( 2x16A C 6kA) har E-nr: 21 499 19.
Säljs bla. av Storel och Elektroskandia.
Men som sagts tidigare här på forumet så har GE ingen vettig lösning på fasskena för
dessa 1-moduls varianter.
Får väl hoppas att ELDON kommer med en lösning snart på fasskenor precis som de har gjort för de övriga säkringarna från GE/AEG..
( AEG normapparater är precis samma som GE sedan många år tillbaka.. då GE köpte den divisonen)
 
Men ska man ha bara en eller två pga platsbrist i befintlig central så behöver man ingen skena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.