Förutsättningar: En obebyggd fastighet samägs av två personer.
(Det var tidigare flera delägare genom arv, men efter utköp nu bara två delägare)

Person A äger 2/3 och person B äger 1/3 av fastigheten

Säg att någon av personerna vill äga sin del som egen fastighet. Kan person A (eller B för den delen) begära ’tvångsavstyckning’ / klyvning för att bilda två fastigheter? Där person äger A kommer äga 66% och B 33% i storlek av den ursprungliga fastigheten i egna fastigheter.

Jag jämför i tanken med ’tvångsförsäljning’

Eller är det så att avstyckning/klyvning bara kan ske om båda parter är överens.
Och även vara överens om vilken fysisk del som kommer tillhöra resp person? I detta fall en relativt retangulär fastighet som borde gå att dela in ’rättvist’.

(Vi förutsätter i tanken att fastigheten går att stycka av för lantmäteriets regler)
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Ja du tänker rätt. Vid samägande kan en delägare ansöka hos Lantmäteriet om att få fastigheten klyvd även om andra delägare motsätter sig det. 11 kap 1 § FBL ger den möjligheten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja du tänker rätt. Vid samägande kan en delägare ansöka hos Lantmäteriet om att få fastigheten klyvd även om andra delägare motsätter sig det. 11 kap 1 § FBL ger den möjligheten.
Tack Claes, jag får läsa på mig på 11 kap 1 § FBL.
 
Är det lite beroende på vad kommunen har för minsta storlek på tomter också... ?
Har själv en tomt på ca:4100m2 och hos oss så är minsta tomtstorlek 2500m2 , så jag kan inte stycka av en tomt till...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
X xeexex skrev:
Är det lite beroende på vad kommunen har för minsta storlek på tomter också... ?
Har själv en tomt på ca:4100m2 och hos oss så är minsta tomtstorlek 2500m2 , så jag kan inte stycka av en tomt till...
Ja, det har du rätt i. Tack för input, fast jag tror inte det är ett problem i detta fallet.
 
Det kan vara problem även på andra sätt än just tomtavstyckning. Säg att det är en lantbruksfastighet på 20 ha, då kommer nog Lantmäteriet oftast att tycka att ingen av fastigheterna lämpar sig för sitt ändamål efter klyvningen, utan att både 13 och 7 ha är för litet.

Fastighetsbildning är helt enkelt inte så fritt som man skulle kunna tro, utan staten har ett tydligt finger med i spelet för att säkerställa att fastighetsindelningen blir ändamålsenlig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säg att det är en lantbruksfastighet på 20 ha, då kommer nog Lantmäteriet oftast att tycka att ingen av fastigheterna lämpar sig för sitt ändamål efter klyvningen, utan att både 13 och 7 ha är för litet.
Tänk om syftet med klyvningen är "hästgård", småskalig hobbyodling och egen ved, då bör väl både 7 och 13ha kunna vara lämpliga storlekar?
 
Kan man tycka, men staten tycker inte det. För stort. Eller för litet.

För att inte bara kasta skit på en reglering jag inte gillar handlar lämplig fastighetsindelning om att fastigheterna ska passa inte bara dem som vill ha dem här och nu, utan även marknaden den dagen de ska säljas, plus att indelningen av jordbruksfastigheter ska leda till en effektiv resursanvändning.

Huruvida det borde vara statens att avgöra kan man ha åsikter om, men så är det.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Det är varken hästgård el, jordbruksfastighet. Tänk mer sommarstugetomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.