Jag kommer att tvångsanslutas till det kommunala VA-nätet inom ett par år. Troligen kommer det att kosta närmare 500000kr då vår kommun är på väg att få en av de högsta anslutningsavgifterna i Sverige pga den kraftiga utbyggnaden i kustzonen. Eventuellt så kan vi få kommunen att ta över vår befintliga anläggning (rören i alla fall) om vi på något sätt kan få dem att godkänna kvalitén på rördragningen, men frågan är vad det kommer att kosta då? Föreningar som anslutit sig till nätet utan att det blivit verksamhetsområde har kommit undan med ungefär hälften av kostnaden per fastighet, men det är inte riktigt jämförbart.

Jag bytte just bank och som en del av detta så gjorde banken en värdering av min fastighet och då lyfte jag frågan om värde för det kommunala vattnet och avloppet och jag fick då veta att värdehöjningen pga detta kommer att vara 0kr, just det noll kronor!!!

Naturligtvis frågade jag varför?

Svaret var att eftersom vi har bra grundvatten där det inte är någon brist på vatten och eftersom vi har ett hypermodernt reningsverk (levererar renare vatten ut än det kommunala reningsverket, säljaren drack vattnet som levererades från ett likadant verk) så finns det ingen värdehöjning på fastigheten. Särskilt inte med tanke på att kommunalt VA har en mycket högre årskostnad. De ser ingen prisskillnad vid fastighetsförsäljningar med kommunalt VA, bara den med eget VA inte har några problem.

Finns det liknande erfarenheter på detta forum?

Vi delägare i reningsverket planerar att använda oss av juridik för att adressera problemet, men grunden är egentligen ett regeringsbeslut om vatten och avlopp i kustzon som sätter oss rejält i kläm. Sedan har Länsstyrelserna tolkat det som att enskilda fastighetsägare inte har rätt att avstå oavsett omständigheterna.

Detta är ju en form av expropriation som borde vara olaglig, men den är tydligen laglig...
 
harry73
Är kostnader 500 tkr per fastighet? Jag lider med dig :(
Sen verkar du bor på västkusten, så det är inte ens övergödningen i Östersjön som är problemet för dig
 
Även här far kommunen fram som ett ånglok för att dra in VA, nu har vi förvisso en markbädd från 70-talet så något hade behövts göras oavsett men kostnaden står inte i proportion till nytta. Jag tror vi hade kommit undan med c:a halva investeringskostnaden om vi skaffat ett minireningsverk. Och driftskostnaderna för det kommunala VA:t är ju som sagt allt annat än billigt därutöver. Nu har vi obefintliga chanser att komma undan då det redan i bygglovet angetts att vi måste ansluta oss.

Det är intressant det där med värdeförändringen på fastigheten, kommunens argument är ju just att värdet ökar.

Har du kollat med Villaägarna? De gjorde ju ett skrämselpropagandautskick om enskilda avlopp för ett tag sedan, de kanske har lite matnyttig info som de kan dela med sig om?
 
harry73 skrev:
Är kostnader 500 tkr per fastighet? Jag lider med dig :(
Sen verkar du bor på västkusten, så det är inte ens övergödningen i Östersjön som är problemet för dig
Den är inte riktigt där ännu, men den dagen jag ansluts så kommer den att ligga runt det beloppet. Jag hamnar på ca 300kkr i 2015 års kostandsläge, ca 330kkr i år. Man räknar med en höjning på avgiften på 10% varje år framöver. När jag då påpekar att anslutningsavgiften hamnar på närmare 500kkr (483kkr) om jag ansluts om fyra år så säger de att så hög blir den inte, och så räknar jag med "ränta på ränta" för dem och då blir de tysta. Orsaken till att jag räknar med fyra år är att de ligger ett par år efter planen redan nu, även om de inte riktigt erkänner det ännu.

Jo jag bor på västkusten och eftersom vi har ett reningsverk med osmos-filter som sista steg så kommer inget annat än rent H2O ut från anläggningen. Så rent blir inte det kommunala vattnet i alla fall. Kossorna och hästarna bidrar dessutom mycket mer till övergödning än vad hushållen med dåliga avloppsanläggningar gör, deras avfall spolas rakt ut i badviken när det regnar, men tydligen är regler regler, oavsett om de är vettiga eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.