Hej.

Är ny på detta forum och har ett stort problem.
Är enormt intresserad av en tomt där man får bygga ett två familjshus.
Där jag får hyra ut halva, men tydligen inte dela fastigheten och sälja.

Har funderat i olika banor tex, bygga atterfallshus och bilda bostadsrätter, att köpa tomten i ett bolag och sälja halva bolaget, men ser endast problem med mina idéer. Skulle vara enormt tacksam för några bra idéer hur man kan kringgå dessa regler.
Att hyra ut är inte av intr alls.
 
Bygg ett enfamiljshus?
 
Det normala sättet att "kringå" reglerna. som tillämpas i stor skala. Är att beställa en detaljplaneändring för ex. bygge av en bostadsrättsförening. Det är långt från säkert att kommunen vill göra en sådan ändring, grannar kan ofta stoppa planerna, och det kostar storleksordningen 100 000 för en ändring gällande just en tomt.
 
Detaljplanen är relativt ny så ändra den kommer aldrig gå. Bygga enfamiljs hus är inte intressant, tomten är väldigt dyr och jag vill sälja halva för att bo billigt.
 
Bygga ett parhus och ett Attefallsshus? Då kan du bilda en Brf och sälja två lgh. Men det är inte säkert att det blir någon bra ekonomi i att göra så. Det beror vart i landet det är, vad tomten kostar och vad man kan sälja lägenheterna för.
 
Ja en chans man har fast den är långsökt är ju att bygga atterfalshus och bilda en brf. Ja ekonomiskt så är det en strålande affär. Men att göra parhus är inte tillåtet för hade det varit godkänt för parhus hade jag ej haft detta problem.
 
Magnus Bertilsson skrev:
Ja en chans man har fast den är långsökt är ju att bygga atterfalshus och bilda en brf. Ja ekonomiskt så är det en strålande affär. Men att göra parhus är inte tillåtet för hade det varit godkänt för parhus hade jag ej haft detta problem.
Ett tvåfamiljshus ÄR ett parhus. Hur ska man annars kunna bo två familjer i ett hus? Eller har jag missförstått vad du menar med tvåfamiljshus?

EDIT: Rättad av Räknenisse...
 
Redigerat:
Parhus = ett hus som sträcker sig över TVÅ fastigheter. dvs. man äger var sin halva av byggnaden
Tvåfamiljshus = hus för två familjer som står på EN fastighet. dvs. hela huset har samma ägare
Tror jag, man kan ha fel...
 
Räknenisse skrev:
Parhus = ett hus som sträcker sig över TVÅ fastigheter. dvs. man äger var sin halva av byggnaden
Tvåfamiljshus = hus för två familjer som står på EN fastighet. dvs. hela huset har samma ägare
Tror jag, man kan ha fel...
Jaa... så klart. Det har du rätt i. Fel av mig. Men, ett hus med två lägenheter, oavsett om dom står bredvid eller på varandra (övervåning/undervåning) skulle funka. Plus en Attefallare. Då kan man bilda en Brf.
 
Redigerat:
Jag är inte helt övertygad att du får ha 3 familjer boende på en fastighet avsedd för en - tvåfamiljshus. Så jag är osäker på om varianten att ha en lägenhet i attefallshuset.
 
hempularen skrev:
Jag är inte helt övertygad att du får ha 3 familjer boende på en fastighet avsedd för en - tvåfamiljshus. Så jag är osäker på om varianten att ha en lägenhet i attefallshuset.
Det finns föreningar som har fått Attefallare godkända som lägenheter, däribland föreningen på min granntomt. Så om kommunen godkänner en Attefallare på TS tomt, så ska det inte finnas några hinder till att bilda Brf.
 
D
Det finns många tvåfamiljshus här i området som har omvandlats till bostadsrättsföreningar. Oftast är det två likvärdiga lägenheter plus en mindre vindslägenhet. Men de har hela tiden klassats som tvåfamiljsfastigheter tills de omvandlats till föreningar. De här husen är ofta såpass dyra att en förening så man kan köpa delar av fastigheten är bästa lösningen.
 
Det är väl frågan vad som händer om en granne överklagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.