Jahapp, då var det typ ett år sen man blev klar med förra projektet (konvertera från direktverkande el till vattenburen vedvärme), och det börjar suga i renoveringstarmen igen...
Nu lutar det åt tvättstugan, men jag är bara i funderingsstadiet än så länge.
Idag har jag ett betonggolv med minimal eller troligen ingen isolering, gjutjärnsbrunnar osv.
Min fundering har ju först varit att lägga på nån form av isoleringsskiva med golvvärme osv, men så kom jag att tänka på att jag måste/bör ju ändå byta brunnarna (årsmodell 1973).
Sen hade jag en idé om att sätta in en toalett istället för ena brunnen, och renovera upp duschutrymmet som finns intill.
Så fortsatte tanken på att när jag ändå bilar upp brunnarna så kan jag ju lika gärna bila upp resten också, gräva ur lite och lägga i typ 2-300mm isolering, gjuta en ny platta ovanpå med golvvärme och liknande.
Frågan är ju då om man ska använda vanlig betong och gjuta in golvvärmen i den eller EPS betong, lägga golvärmen ovanpå och sen spackla in den. Kan man använda EPS till hela golvet eller måste man ha en "riktig" betongplatta i botten? Eller kan man köra frigolit, eps, betong? Och lägga golvvärmen i betongen? Eller hur ska man göra/tänka?
Sen antar jag att om jag isolerar ordentligt under så måste jag ha tätskikt över hela golvet, inte bara vid brunnarna/duschutrymmet?
Idag så skulle det ju räcka runt brunnarna.
Vad tror ni?
/Jari
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.