Har dragit igång en mini-renovering av tvättstugan vilket kommer innebär att vi ska byta plastmatta. Jag bara undrar hur man går tillväga när plastmattan byts ut? Byter man undergolv eller spacklas det, har man fuktspärr i tvättstugan osv?
Just momentet med plastmattan kommer lejas ut men vill ändå ha en humm om vad som kommer behövas göra innan jag börjar prata med en golvläggare.
Så någon som vet och kanske har lite tips att dela med sig av så är jag tacksam.
 
Plastmattan i sig fungerar som fuktspärr. Övriga frågor hoppas jag att någon annan här kan svara på:)
 
I fredags var jag och pratade med entreprenör om ny matta och han trodde, eller att jag borde räkna med, 2 st spacklingar efter bef plastmatta var riven.
Dessutom trodde han att man skulle bli tvungen att byta ut golvbrunnen i tvättstugan eftersom den antagligen är monterad tidigare än -90.
Huset vi bor i är ganska nyköpt och jag vet att tvättstugan byggdes ut -83 men kanske är golvbrunnen bytt efter det? Hur skulle man kunna se det? Är golvbrunnar tillverkade efter -90 märkta?
Annars får jag väl ringa förra ägaren och höra.
En annan grej som jag tyckte var konstgt var hur dåligt utbud det fanns på våtrumsmattor. Antar att kakel och klinker tagit död på den branschen.
Iallafall så fastnade jag för en matta från Tarkett som heter Pastille. En matta med "pluppar" på stora som femkronor som täcker hela mattan.http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/wetroom/article/24435/article.asp
Någon som har en sån matta hemma som kan tipsa om den är bra eller dålig. T.ex om den är svårstädad eller liknande.
Tjo!
 
Jag skulle passa på att byta ut golvbrunnen. Bättre att göra det när man ändå "river upp allt" än att tvingas riva upp allt vid ett senare tillfälle för att det har blivit akut att byta brunnen.
Jag skulle gissa att brunnen inte har blivit utbytt vid ett senare tillfälle än vid utbyggnaden av tvättstugan såvida de inte har gjort det för att det fanns tecken på fuktskada eller risk för sådan (t.ex. att mattan släppt runt brunnen etc.)
 
Stötte på denna länk tidigare när jag satt och letade info om golbrunnar till våra våtrum. Kanske den kan hjälpa dig i din fundering http://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar
Som Modig skriver så är det enklare och billigare att byta brunnen nu än behöva bryta upp allt senare.
 
Jo visst blir det ett byte utav golvbrunnen. Men det verkar vara så olika... i vårat förra hus så hade en renovering utav badrummet utförts 2006 och kvar satt en golvbrunn i gjutjärn kvar så...
Hursom så har jag sprungit på förra ägaren och frågat om dom bytt golvbr sedan 83 vilket dom inte gjort. Så det är glasklart att den skall bytas.
Tackar för svaren men är det ingen som har ris eller ros på plastmattan jag frågade om i ett tidigare inlägg?
Tjo.
 
Många jag vet har den plastmattan och är nöjda så jag tror inte att den är mer svårstädad än nån annan.

Angående golvbrunnen är det tydliga regler men mycket fusk. I ditt förra boende har de helt enkelt fuskat om de lämnade en gammal gjutgjärnsbrunn för varken BKR eller GVK har gjort några ändringar gällande just det i senaste revisionerna utan de kraven fanns 2006 också
 
Men då är det bestämt! Det blir Tarkett mattan Pastille med "femkronor" på samt en ny golvbrunn. Kanske följer upp den här tråden när tvättstugan är klar om hur allt vart/gick. Eller kanske inte... har nämligen ganska långt startsnöre när det gäller sådana här grejer.
Vi får se.
Tjo.
 
Gör gärna det!
Det kan kanske även vara en morot för att inte låta startsnöret bli alltför långt;-)
 
Vi har just renoverat vår tvättstuga som är byggd -76.
Efter att gamla mattan tagits bort så fick vi brunnen bytt och golvet flytspacklat.

Vi slogs också av hur litet sortimentet var på plastmattor, vi valde tillslut den svarta Pastille från Tarkett, tillsammans med vitmålade väggar, vita allmogelister i taket och en svart Adax Neo-radiator.
Allt blev snyggt, dock upplever jag att mattan pga sina små upphöjningar är lite svårare att dammsuga, men det kanske är en vanesak eller så är det för att mattan är helt ny, eller så är det dags att byta dammsugarmunstycke, vad vet jag. Vi är nöjda iallafall :)
 
Skönt att någon svarade så att jag kan skriva om mitt lång startsnöre har blivit längre och längre pga hantverkarna varit ovanligt svårflörtade. Gick bra att få en offet med skapligt pris av erfaren firma men sen den godtogs har det varit svårt att få hit dom.
Jobbet är nog för litet för att dom springa hit samtidigt som man nog är lite för snäll...
Men nästa vecka smäller det har dom lovat...:p den som lever får se.

Annars låter det ganska likt som vi tänkt oss våran tvättstuga så det känns tryggt att ni är nöjda. Men jag har hört från flera håll om att mattan skall vara ganska svårstädad samt att en svart matta inte gör saken bättre...vilket jag trodde.

När jag ändå skriver så kanske någon/några kanske kan tippsa om bra tvättmaskiner och torktummlare?
Ska man köpa en kondenstummlare eller ska man föredra en med frånluft?
 
Sonny.L skrev:
Skönt att någon svarade så att jag kan skriva om mitt lång startsnöre har blivit längre och längre pga hantverkarna varit ovanligt svårflörtade. Gick bra att få en offet med skapligt pris av erfaren firma men sen den godtogs har det varit svårt att få hit dom.
Jobbet är nog för litet för att dom springa hit samtidigt som man nog är lite för snäll...
Men nästa vecka smäller det har dom lovat...:p den som lever får se.

Annars låter det ganska likt som vi tänkt oss våran tvättstuga så det känns tryggt att ni är nöjda. Men jag har hört från flera håll om att mattan skall vara ganska svårstädad samt att en svart matta inte gör saken bättre...vilket jag trodde.

När jag ändå skriver så kanske någon/några kanske kan tippsa om bra tvättmaskiner och torktummlare?
Ska man köpa en kondenstummlare eller ska man föredra en med frånluft?
Vi har den mattan både i tvättstugan och badrummet och är jättenöjda. Har inte märkt att den är svårstädad.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
  • uploadfromtaptalk1331685825016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående hantverkare så verkar det vara i deras natur att aldrig dyka upp när dom lovar. Har haft 2 olika VVS firmor som har gjort jobb hos mig med samma resultat att man inte kommer den dagen man lovar. Om dom kommer så gör dom lite och åker vidare till nästa sate som fått vänta. Sen har jag haft 2 VVS firmor utöver dom som skulle räkna på jobbet men hörde aldrig av sig. Nu efter någon månads väntan så har man fått jobbet helt klart. :) Skumt att det är kunden som måste ligga på att få jobbet utfört. Såna som säger att man ska ringa dom igen för att dom kan glömma bort en, dom anlitar jag inte alls. Lite intresse måste finnas att tjäna pengar.

Till våran nya tvättstuga (när mattläggaren önskar komma) ;) har vi köpt denna tvättmaskin. Vi har hört andra som har en och är jätte nöjda.
http://www.lg.com/se/vitvaror/tvattmaskiner/LG-F1480QDS.jsp
 
Nu börjar mini-renoveringen vara klar. Saknas lite dörrknoppar och lite småfix men det kommer aldrig skruvas dit om jag känner mig själv rätt.
Över lag tycker jag att det gått smidigt... eller iaf så smidigt det kan gå utan tvättstuga med två små barn varav en som nyss blivit "torr".
Golvläggaren kom som sagt en vecka sent men hade koll på samordningen så all hjälp med hantverkare har varit hur bra som helst.
Och det blev den tvättmaskinen som rekommenderades ovan och en liknande torktummlare. Vi köpte dom med lev. och installation men det känns som jag blev lite lurad på elanslutningen. Det var nämligen så att dom inte insallerar elen om man inte har stickproppskontakter. Jag hade hoppats på att dom skulle kunna klippa bort stickproppen och lägga in tvättmaskinen på en fas och torktummlaren på en annan så man skulle kunna köra dom samtidigt men icke(i bef elutag fram har jag tre-fas).
Eller rättare sagt så sa montören att om stickproppskontakten klipptes bort så skulle alla garntier på maskinerna försvinna.
Så nu blir det och montera två st 220 med två separata faser så jag kan få ström till maskinerna samtidigt som garantin är kvar.
Men om jag hade vetat att en "elinstallaton till närmaste elutag" betydde att stoppa in stickproppskontakten inärmaste 220 uttag hade jag klarat det sjäv.
Men i övrigt är jag jättenöjd med tvättstugan... men det känns som mini-renoveringen blev mer omfattande än vad jag först trodde... fasar för när det blir större projekt som badrum eller kök:confused:.
Jaja, den dagen den sorgen.
 
Glömde att skriva om hur kranen strulade när den var monterad.
Så en vanlig standard kran med en "arm" som när man för den uppåt så öppnas kranen och vatten kommer och vrider man armen åt vänster så kommer det varmt vatten och vrider man den åt höger...ja ni fattar.
Hursom så när armen är neråt, alltså stängd, och man vrider den åt vänster så kommer det vatten för fullt fast kranen skall vara stängd.
Har pratat med försäljaren och han bara garvade...han hade aldrig hört på maken men visst, det var bara att komma in med kranen och byta inga problem.
Som lekman klurar man ju på vad det kan vara och min gissning är på "plunchen" (ja, jag kallar den så i brist på annat) som antingen är felmonterad eller skadad.
Men det kanske finns någon som vet eller varit med om liknande? Tips tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.