Hej. Som så många andra medlemmar har gjort, håller jag på med en golvbrunn i gjutjärn i tvättstugan. Denna ska ersättas med en ny brunn och en avsättning för avrinning från handfat, tvättmaskin och torktumlare. Efter lite arbete ser jag att brunnens röranslutning bara ligger i ett betongrör (se fingret). Jag har givetvis knäckt en del av röret med hiltin. Det kändes lite spännande, då jag förväntat mig en övergångsmuff som flera av er har haft och ett gjutjärnsrör hela vägen.

Jag ska ej byta hela avloppet i källaren, enbart denna brunnen i dagsläget.

Hur långt ska jag tänka att jag bilar upp golvet och lägger nytt rör, och hur tätar jag mellan nytt pvc-rör och betongröret? Svaret är säkerligen ”ju längre desto bättre”, men jag avser ej gå från rum till nytt rum. Tacksam för råd och tips.
 
  • Gamla rörledningar och en avloppstratt ses i en utgrävd grop, omgivna av smuts och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk hålighet i sand eller jord med grov textur. Naturlig eller grävd. Möjlig grotta eller djurlya.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jannefinkel skrev:
Hej. Som så många andra medlemmar har gjort, håller jag på med en golvbrunn i gjutjärn i tvättstugan. Denna ska ersättas med en ny brunn och en avsättning för avrinning från handfat, tvättmaskin och torktumlare. Efter lite arbete ser jag att brunnens röranslutning bara ligger i ett betongrör (se fingret). Jag har givetvis knäckt en del av röret med hiltin. Det kändes lite spännande, då jag förväntat mig en övergångsmuff som flera av er har haft och ett gjutjärnsrör hela vägen.

Jag ska ej byta hela avloppet i källaren, enbart denna brunnen i dagsläget.

Hur långt ska jag tänka att jag bilar upp golvet och lägger nytt rör, och hur tätar jag mellan nytt pvc-rör och betongröret? Svaret är säkerligen ”ju längre desto bättre”, men jag avser ej gå från rum till nytt rum. Tacksam för råd och tips.
Jag har använt en gumminippel mellan betongrör och plaströr. Vad har du för dimension på betongröret?

https://faluplast.se/produkt/3106253
 
Lite oklart var måtet ska tas, då det ser ut enligt bild. Invändigt mått ca 100 mm. Får försöka gräva fram en ”början” på röret.
 
  • Ett hål i en stenig yta med mörk öppning och ojämnt material runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.