Hej
Jag tänkte dela med mig lite av vårt projekt under vintern med tvättstugan som vi har i källaren.
Vår gamla tvättstuga var i 50 tals standard med ganska nya maskiner.
Här kommer några skräckbilder.:blushing:
Som ni ser var inte standarden särskilt hög.
Trasigt eternit tak, Rör och el dragna kors och tvärs på väggarna, fuktgenomslag i väggarna, betonggolv med dåligt fungerande avlopp.
Fortsättning följer...
 
  • Tvättstuga.jpg
  • Tvättstuga2.jpg
  • Tvättstuga4.jpg
Det fanns några fördelar.
Ny dränerad och isolerad grund, nytt avlopp utom i tvättstugan.
Lådan från taket i föregående inlägg är ett tvättnedkast från badrummet ovanför, det ville vi ha kvar.
En annan "fördel" var att vår svärson blev arbetslös under vintern pga all snö och kyla han är plattsättare.
Vi fick ett mycket bra bud på att köpa kvalitet klinkers till ett mycket bra pris.
De två sistnämnda fick oss att ta ett snabbt beslut och starta projektet i början av februari.
 
Efter ett antal ritningar bestämde vi oss för den här.
Vi ville ha en arbetsbänk där befintligt tvättnedkast var, upphöjda maskiner, bättre värme, fungerande avlopp och bli av med alla el och rördragningar.
 
Här är en 3d ritning från Ikea planner
 
  • tvättstuga_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första jag gjorde var att röja ut allting ur tvättstugan.
Jag spättade ur golvet där det nya avloppet skulle vara, äldsta grabben hade fullt sjå att bäara ut all betong och grus det blev till sist en överlastad släpkärra.
Jag la ner och kopplade ihop avloppet.
Tog bort eternitaket och ersätte det med gipstak
Spårade ur väggarna för el och rördragning, vi drog även rör och el i taket.
Sedan tog min svärson över först reparerade han väggarna för att sedan avjämna med gipsbruk.

Gjöt i det skadade golvet för att sedan flytspackla hela golvet så det fick nytt fall.
Vi använde endast tätskikt vi golvbrunnen eftersom golvet inte är isolerat.

Sedan var det kakling och klinker uppsättning
Bifogar lite bilder
 
  • DSC00100.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00101.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00102.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är lite nyfiken på vad du gjorde med eternittaket (för jag har också ett i min tvättstuga, än så länge). Att det med största sannolikhet innehåller asbest förstår jag, och vikten av att skydda sig när man river i det (ansiktsmask och heltäckande kläder), men vad gör man av eterniten? Man kan väl knappast lämna det som byggavfall på tippen?

EDit: Dumma mig, kunde ju leta mig till svaret med sökfunktionen. Det finns uppenbarligen en del sopstationer som tar emot eternitskivor. Det klassas f.ö. som "farligt avfall".
 
Redigerat:
b&q
Du svarade på frågan själv.
Jag fick betala 50:- för att lägga det i en speciell container på sopstationen.
var nogrann med munskydd och heltäckande klädsel och duscha och tvätta kläderna efteråt.
Det finns en annan möjlighet om taket är bra kan man måla det , binder asbetsen (sa en målare till mig)
men i vårt fall hade vi så dåligt tak så det var ingen option.

Jag har tagit några ny bilder men hittar förstås inte kabeln till kameran;)
Nya bilder kommer.
 
qrre skrev:
Hej
Jag tänkte dela med mig lite av vårt projekt under vintern med tvättstugan som vi har i källaren.
Vår gamla tvättstuga var i 50 tals standard med ganska nya maskiner.
Här kommer några skräckbilder.:blushing:
Som ni ser var inte standarden särskilt hög.
Trasigt eternit tak, Rör och el dragna kors och tvärs på väggarna, fuktgenomslag i väggarna, betonggolv med dåligt fungerande avlopp.
Fortsättning följer...
Hehehe...ja jösses!!
Same same även om ni gör det mycket bättre än jag!
Jag har ej tänkt bygga in alla radiatorledningar eller dra elen i väggar och tak. Just nu är det utanpåliggande el samt radiatorrören är i fint skick så dom får bli kvar!
Men skall bygga för med en stor avlång träpanellucka så man ej behöver se alla avloppsrör...
 
Fick ett mail från tinatorn23 i går kväll
"Vad hände sen.Trist följa en tråd o sen får man inte se slutresultatet"

Så jag sprang ner i tvättstugan med min Iphone och här kommer nu bilder från verkliga livet .
Ingen ordning fullt av prylar eftersom vi bygger om på annat ställe i källaren:blushing:
Bild 1
Tvätt och torktumlare uppbyggda på leka block som är inklädda med kakel
tvättvagn för att inte böja på ryggen och bortanför liten diskbänk med skåp under.
På diskbanken står avfuktaren som gör att det går fort att torka upphängda kläder.

Bild 2
Upphängda kläder (det gick lite fort ser jag)

Bild 3
Det gamla kamelementet som jag målade om i samma färg som de blåpalttorna.

Bild 4
Vårt tvättnedkast från badrummet från våningen över (det är innuti ett badrumsskåp)

Bild 5
Detalj av tvättlinan som är en plastad vajer som är dragen mellan krokar och möjlighet att spänna om det behövs. (Var trött på de gamla plastlinorna som bara längde sig hela tiden)

Bild 6
Bänken innunder tvätt nedkastet Baljan uppepå hamnar kläderna i och sorteringen är innunder.
Till vänster skymtar ett av 3 ikea skåp.
 
  • tvätt 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tvätt 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tvätt 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tvätt 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tvätt 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tvätt 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Kanonfint!
 
Tack för de...
Tina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.