Lite bakgrund först. Funkis hus -37 två plan, vind och 2 m tak höjd i källare. Tidigare ägare har dränerat med platonmatta 2003.
Pga att kommunen inte kunde sänka sin ledning i gatan. De gjorde ett försök 1994 då de sprängde bort en klack framför mitt hus. Men då sjönk grundvattnet i hela området. Vi bor på en höjd ca 20 villor. Så de fick gjuta tillbaka dito. Resultat blir att min dräneringen ligger strax under ovan kanta på sulan.


Källaren består av pannrum tvättsuga toalett sovrum ett lite förråd och ett större förråd/trapphus.
Jag har rivit ut den gamla inredningen som bestod av gips och 45 mm isolering och träreglar, någon typ av platon matta och 22 mm golv spånkiva. På detta plastmatta golvlist dikt mot dito ingen luft upp där inte. Det luktade ren död typ. I gamla tvättstuga var det en senare gjutning på den gamla platta och sen klinker på detta. Ytterväggarna består av cementsten bärande och en innervägg bestående av tegel, ställd på högkant puts sen färg. I tvättstugan har putsen släppt här och var sen har det lagats här och var en enda sörja. I trapphuset har det målats med plastfärg elände. Inredningen är nog gjord runt 1980 plus minus några år. I en hörnet på huset var det blöt under och på platonmattan. Tvättsugan har varit öppnad i snart ett år och har varit torr hela tiden.


Renovering i tre steg


Steg 1 bila/såga upp platta i tvättstugan och sen enbart följa avloppet ut ur huset. Dra nytta avlopp. Bara gjuta igen på det nya avloppet (ev såga upp allt). I tvättstuga är sen frågan hur mycket man skall isolera, plast? och ev golvvärme. Det kanske får visa sig när plattan är uppe. Tvättstugan är 12 m² och hela källaren är 60 m².


Steg 2 Göra klart tvättstugan. I denna funderar jag på att flytta in toaletten för att få mer utrymme där den stod förut, samt enklare att ha allt vatten på ett sälle. Ett badkar skall in. Sen så klart typ två tvättmaskiner, torktumlare, klädsträck, strykbräda, mangel, svärmor mm.
Golv klinker. Väggar ta bort all gamla puts och sen putsa om. Putsning och plattsättning lejer jag bort, har använt en firma tidigare som jag är nöjd med. Resten gör jag själv ink rör/el bror är snickare.


Steg 3 om jag nu inte bilar upp hela platta i dem andra rummen så är tanken att flyt spackla på den gamla och sen lägga klinker i alla andra rum utom pannrummet, det får komman när panna åker ut. Sen på med tofflor och trasmattor och kolla över ventilationen. Det är bara i tvättstugan och det stora förrådet jag behöver putsa om, resten blir det nog bara att måla om.


Funderingar
Golvvärme mm kompletteras med element i t.s. Så behöver man inte ha så hög värme. Åsikter? Isolering med leka kulor alt makadam eller isodrän cellplast mm får vi fundera på när plattan är bort Åsikter?.
Tätskikt? Badkar som sagt. Väggen förblir nog putsad är inte sugen på kakel då hela området rör sig lite bättre med puts inbillar jag mig. Blir det en spricka foga i och måla om. Åsikter? Tätskikt på plattan? Golvbrunn? Ja. Kanske inte att det blir en sjö på plattan men ibland vill man bara skölja bort allt damm som blir i en t.s.


Ps läste precis PNO tråd ang källargolv intressant! Pump!! Älskar sånt! Styrningar hit och dit!!! Ju mer desto bättre :surprised:)) Men funkar det :--( Blir det ett bra resultat. Åsikter?
 
  • 129-2913_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.