Hej! Vi köpte ett enplanshus (platta på mark, byggt på 90-talet) förra året och i besiktningsprotokollet finns det noterat att tvättstugan saknar golvbrunn. Det beskrivs som en risk men att ingen åtgärd krävs. För övrigt finns våtrumsmatta som är långt uppvikt på väggarna. Nu har tvättmaskinen gått sönder (ej vattenläckage) och då vägrar installatörer att koppla in en ny. Vad tusan gör man då? Jag förstår att det finns byggregler vid nybyggnation men nu ser ju huset ut som det gör och vi har inget annat naturligt utrymme för att installera en tvättmaskin.
Om det nu är så att installatörer inte ens får installera en ny maskin där, borde inte detta då ha markerats som en allvarlig brist vid besiktningen? I protokollet står det bara att "golvbrunn bör finnas", vilket knappast är en tillräckligt stark formulering om det inte är tillåtet att få en ny maskin installerad på samma plats.
Jag läser också på olika ställen och ibland står det att golvbrunn BÖR finnas och ibland att det SKA finnas. Vad gäller egentligen? Kan inte en installatör installera ens om vi står för risken? Vi måste ju ha en tvättmaskin.
Vi kan stänga av vattnet till tvättmaskinen vid en närliggande kran (precis som med diskmaskinen i köket), så vi kan använda den på ett ansvarsfullt sätt trots bristen i husets konstruktion.
 
En tvättmaskin kan man installera själv, titta bara på hur den g:a är kopplad och koppla den nya lika. Det finns i princip bara ett sätt att göra det.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Löjligaste jag hört. Installatören har inget med själva skicket på tvättstugan att göra. Det är en fråga för dig och ditt försäkringsbolag om det sker en vattenskada. Fråga installatören om ingen med gamla tvättstugor får ha en tvättmaskin!
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns i princip bara ett sätt att göra det.
Om den gamla skulle vara en trefasmaskin finns det en del fallgropar. Antagligen osannolikt men inte omöjligt.
 
J Jonas1231 skrev:
då vägrar installatörer
Byt installatör.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.