Håller på och ritar på mitt stora projekt, ett 2-plans mangårdsliknand ehus. Vill ha alla sovrum uppe, och "standard" är ju att lägga tvättstuga nere (vi vill inte ha den i samma rum som en groventré). Nu till frågan, varför inte där uppe? Man klär av sig däruppe, man slipper konka upp och ner med tvätt... Borde finnas en logisk förklaring som inte jag kommit på då detta inte verkar vara vanligt, eller e jag bara korkad... ::) ::)
 
Skulle tro att den "logiska förklaringen" är att du ska slippa springa upp och ner varje gång du ska köra en maskin. Själv tycker jag det låter kanon med tvättstugan där kläderna ska förvaras :)
 
Visst är :) det så, men det måste ju va bättre det än alternativet springa upp och men med en massa :)tvätt i famnen??
 
Har også skissert vask/bad/garderob som romnaboer i vårt "nye hus". Du kan også ha vaskerom rett under bad og ett "rør" ned som dere kaster skittent tøy ned i.
 
Eftersom man enligt byggnormen ju måste kunna bo på bottenvåningen så ska det vara lätt att sätta in en tvättmaskin där. Men det bör ju räcka med att ha plats över i badrummet.

Jag har också varit inne på tanken, men släppt den eftersom vi bara vistas nere på dagtid. Alltså skulle man (läs kvinna, d v s jag ;)) få springa upp för att tvätta. Så jag har istället vänt på det och infört av- och påklädning nere!
 
Fundera på hur ni tänker torka tvätten. Bara inomhus eller vill ni hänga ut den under de tider på året det är möjligt? Vill man det bör man fundera på blöt tvätt ned för en trappa kontra torr tvätt uppför samma trappa
 
Mikael_L
Jag kan bara komma på två skäl mot att ha tvättstuga på ovanvåning.

1. det tidigare anförda, om man vill hänga tvätt för tork utomhus.
2. Ev buller till sovrum vägg i vägg. Buller genom golvet, från tvättstuga underifrån är iofs kanske lika illa ??

Sen håller jag med om att i många hus, med tvättstuga nere, blir en massa kånkande på smutsig tvätt nerför trappan, och ren tvätt uppför.
 
Hur kul är att när man ska slänga den gamla trotjänaren (tvättmaskinen) och kånka den upp och nerför trappan?
Och hur blir det med ljudet? Blir det inte jobbigare med en centrifugerande tvättmaskin på andra våningen där ljudet fortplantar sig neråt och utåt sidorna??
Säger som Bidda: Rita dit ett tvättnedkast så behöver du iaf bara bära upp ren tvätt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.