Hej!
Jag ska göra om ett gammalt badrum till kombinerad gästtoa och tvättstuga. Tidigare har det varit toa och dusch i rummet men jag har redan dusch i huset och har mer användning av det som tvättstuga. Rummet är 160x230 cm och ligger i ett hörn på huset. Så här har jag tänkt mig:
Skärmklipp 2016-03-13 16 text.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmklipp 2016-03-13 16.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpet med tvättho bredvid TT kanske får stryka på foten eftersom det bara finns 40 cm tillgodo i bästa fall.
Jag vill helst ha både TM och WC mot ytterväggen för ljudets skull.
Tanken är också att man ska kunna ha ett draperi för tvättavdelningen om man har mycket tvätt hängande.

Synpunkter? Jag är tacksam för alla tips
 
  • Skärmklipp 2016-03-13 16.01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ingen dum idé alls men om du vill ha vasken så kan du ju ställa maskinerna ovanpå varandra. Detta minskar förstås den tillgängliga bänkytan och det kanske är lite onödigt att ha dubbla handfat i ett så litet rum.

En variant kan vara att byta plats på ytterväggarna så att du får toaletten rakt in från dörren och TM/TT mot den andra ytterväggen till vänster när man kommer in. Mer bänkyta och du kan ha ett handfat i hörnet vid dörren som man kan använda ävne efter toalettbesök så slipper du två tappställen. Men det kanske blir fel estetiskt? Draperi kan du fortfarande ha för tvättdelen om du vill även om det kommer synas från sidan (eller så sätter du ett hörndraperi där).
 
tommib skrev:
En variant kan vara att byta plats på ytterväggarna så att du får toaletten rakt in från dörren och TM/TT mot den andra ytterväggen till vänster när man kommer in. Mer bänkyta och du kan ha ett handfat i hörnet vid dörren som man kan använda ävne efter toalettbesök så slipper du två tappställen. Men det kanske blir fel estetiskt? Draperi kan du fortfarande ha för tvättdelen om du vill även om det kommer synas från sidan (eller så sätter du ett hörndraperi där).
Den hade jag helt klart satsat på! Bänkyta är riktigt trevligt, och det får plats mer tvätt på tork.
 
Jag hade satt maskinerna på varandra. Haft bänkskiva hela vägen brevid med en ho i skåp eller dubbel låda som är mer praktiskt alternativ från Ikea. Då finns plats för tvättkorg med, antingen i skåp eller fristående.
 
Tack för jättebra synpunkter! Här är mitt nya förslag, inspirerat av alla idéer här.
Skärmklipp 2016-03-13 20.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt att man vrider toalettstolen 90 grader, men då sitter man i princip med tårna mot tvättmaskinen. I gamla badrum sitter ibland toan monterad snett in i hörnet, men det ser man sällan nuförtiden. (Funkar inte i IKEAs planeringsprogram heller...)
Hur som helst känns detta bättre än mitt första förslag, man utnyttjar dagsljuset från fönstret bättre.
Att stapla maskinerna på varandra skulle förstås frigöra tillräckligt med yta för att kunna planera fritt, men jag skulle föredra att ha dem bredvid varandra.
 
Har inga bättre idéer men hittade en bild som kanske kan inspirera. wctvättstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
stjärnan skrev:
Tack för jättebra synpunkter! Här är mitt nya förslag, inspirerat av alla idéer här.
Vad tror du om att sätta toaletten där du har handfatet i ditt andra alternativ, sedan har du någon bänkskiva längs hela den andra väggen, med en ho som även får tjänstgöra som handfat? Det spar plats och ger mer bänkyta/skåpmöjlighet med nackdelen att det kanske är svårare att skärma av tvätt-delen...
 
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
Kom ihåg att bereda plats för armbågarna ståendes vid handfatet, dvs sätt inte handfatet dikt mot väggen. Jag röstar för förslag 2 men byt plats på wc o handfat.
 
I första alternativet skulle jag vara rädd för att handfatet är i vägen när man ska lasta i och ur tvätt i den innersta maskinen. I andra alternativet skulle jag byta plats på toalett och handfat och sätta handfatet centrerat på den bit som är kvar mellan vägg och maskiner. Ett tredje alternativ skulle ju kunna vara att sätta maskinerna ovanpå varandra direkt till vänster innanför dörren och dölja dessa genom ett egensnickrat skåp. Sen toa rakt fram och till höger sett från dörröppningen och så handfatet och spegeln på vänstra väggen efter tvättpelaren sett från dörröppningen. Ett fjärde alternativ är ju att dra bänkskiva längs hela vänstra väggen sett från dörröppningen och sätta handfatet infällt där och så toan rakt fram till höger.
 
Charlie2 skrev:
Kom ihåg att bereda plats för armbågarna ståendes vid handfatet, dvs sätt inte handfatet dikt mot väggen. Jag röstar för förslag 2 men byt plats på wc o handfat.
Bra tips. Ett hörnhandfat skulle nog ge bättre plats.

Hajjen skrev:
Vad tror du om att sätta toaletten där du har handfatet i ditt andra alternativ, sedan har du någon bänkskiva längs hela den andra väggen, med en ho som även får tjänstgöra som handfat? Det spar plats och ger mer bänkyta/skåpmöjlighet med nackdelen att det kanske är svårare att skärma av tvätt-delen...
Bra idé! Egentligen vill jag ha toaletten mot andra väggen för att den inte ska ligga så nära vardagsrummet på andra sidan väggen, men det kanske är överdriven försiktighet.
 
Det här skulle faktiskt fungera. Lite trångt mellan bänkskåpen och toaletten så utdragslådor kan man nog glömma, men det beror på att jag har lagt in 60 cm djupa köksskåp.
2016-03-16_19-56-48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Jag hade skippat överskåpet. Tar för mycket luft och rymd för min smak iaf. Hellre öppna hyllor i så fall med saker i ex vis askar
 
Jag hade övervägt att göra två rum. Toan längst in och tvättstuga utanför. Då kan man tvätta medans någon sitter på muggen. Man kan skippa tröskel mellan rummen och ha en gemensam golvbrunn. Skjutdörr blir nog bra också.

Jag tror att en tvättpelare + torkskåp bredvid varandra är den effektivaste lösningen.
 
pelpet skrev:
Jag hade övervägt att göra två rum. Toan längst in och tvättstuga utanför. Då kan man tvätta medans någon sitter på muggen. Man kan skippa tröskel mellan rummen och ha en gemensam golvbrunn. Skjutdörr blir nog bra också.

Jag tror att en tvättpelare + torkskåp bredvid varandra är den effektivaste lösningen.
Bra idé med att utnyttja samma golvbrunn, men rummet är bara 2,30 långt och tvättpelare+torkskåp tar minst 1,20. Jag tror det blir för trångt.
 
Tycker senaste tanken ser riktigt bra ut.

Jag har faktiskt ställt tvättmaskinen på ett Ikea överskåp(tror de är 50cm höga och rymmer två lådor istället för 3)
Jag tycker det är jättesmidigt att få upp maskinerna lite. Om jag hade fått välja hade jag byggt en utdragsskiva direkt under maskinerna. (Likt skärbrädan i gamla kök)
Hatar bär strumpor ramlar ner på ett lite skitigt golv bär man kan swisha om maskinerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.