Hej, har många funderingar och är ny på forumet så jag hoppas det här kommer i rätt avdelning.

Jag hade tänkt att göra iordning en tvättstuga med en liten duschörna i min källare, här är vad jag har tänkt så jag tar gärna emot alla förslag och tillrättavisningar om feltänk ;)

Golvet är nu trägolv på golvåsar och det verkar vara någon form av betonggolv under (huset är från 50-talet) med isolering med tjärpapp? mellan golvåsarna. Där hade jag tänkt att riva bort trägolvet och gamla isoleringen, lägga cellplast närmast backen (plattan?) med en luftspalt mellan och sen "vanlig" isolering ovanpå. Där är min första stora fundering, fungerar den lösningen eller är jag helt fel ute, behöver man lägga någon plast eller dylikt?
Sen tänkte jag fortsätta med att lägga vattenburen golvvärme med golvvärmeskivor/plåtar och sedan golvspånskivor för att som slutgolv ha våtrumsmatta. Är det väldigt dumt att lägga våtrumsmatta i källare med golvvärme? Det kommer i så fall en yrkesman göra, har redan fått pris av han och han har kollat på rummet.

Det är väl där med golvet som jag är mest fundersam/orolig för att det inte ska bli bra så alla tips mottages gärna.

På väggarna hade jag tänkt våtrumsmatta i duschhörnan och väv+våtrumsfärg i resten av rummet, något speciellt att tänka på där? (Kommer inte sätta våtrumsmattan i duschen själv heller...) En av väggarna är yttervägg kan kanske vara värt att veta...


Blev kanske lite rörigt men hoppas någon har lite tankar.

Mvh
Morgan
 
Det här känns inte som en särskilt bra lösning. Men jag förstår inte, hur ska du åstadkomma luftspalten mellan cellplasten och underlaget? Och hur tänkte du med ullen på cellplasten, ska du regla upp för att bära golvspånet då, för du kan ju inte lägga golvspån på ullen.. I vilket fall, att stänga in organiskt material mellan våtrumsmattan och plattan är inte alls en bra idé i källare. Du bör nog gjuta på cellplasten istället.
 
Hmm, ja jag är inte speciellt erfaren på det här området så jag har som du säkert märkt tänkt galet i mycket... Om det blir någon regelrätt luftspalt vet jag inte, men jag tänkte att man bara satt någon liten läkt vid golvplattan och lägger cellplasten på den och sedan ullen ovanpå, alltsammans mellan golvåsarna som golvet sedan skruvas i. Förstår att det inte var så smart idé att stänga in med instängningen av det organiska nu när du säger det, blir det någon skillnad om jag väljer klinker på golvet istället för matta eller är det lika illa? Skulle gärna vilja slippa gjutningen...
 
Klinker ger ju underlaget möjlighet att andas.

Men jag är också tveksam till att stänga in en massa organiska material i en källare, på det sätt du funderar på. Som jag uppfattar det så har du ju möjlighet att få ner rejält med isolering under ett gjutet golv vilket ju troligen skulle ge bra ekonomi till golvvärmen.
 
Har nu tagit mitt förnuft till fånga och det blir ett gjutet golv där jag tänkte gjuta in golvvärmen. Då är frågan om det räcker med med höjden jag har? Det är nu ca 20cm från plattan till färdigt golvhöjd (klinkers). Räcker det till isolering (cellplast?) och betongen? Bör jag ta bort golvåsarna som ligger över golvet först eller gjuta in dom?

Har massor av mer frågor om tätskickt osv men det får bli senare problem bara jag kommer igång med gjutningen innan vintern kommer hit till jämtland =)
 
sitter lite i samma sits,jag tänker gjuta i 5 cm cellplast (s200)i EPS betong så att det blir en kaka på ca 11-12 cm sedan gjuta in golvvärme samt klinker det blir ju lite kompromisser när man inte har någon isolering under plattan.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.