Hej
Det blir svårt att få in den här frågan i rätt kategori (jag tycker att den platsar på fler ställen).
Har idag en tvättstuga där det även har varit en duschhörna. Nu ska det budgetrenoveras och jag river bort en gammal vinyltapet och en plastmatta på golvet.
Tänkte spackla och måla både golv och väggar samt mura upp en vägg av glasbetong för en duschhörna.
Golvet är betong och väggarna är någon typ av hålsten som är putsad / spacklad. Är det tillåtet att göra så utan tätskikt i duschen? Och i så fall vilken färg ska användas?
Till saken hör också att duschen kommer att användas väldigt sällan ( kan bli använt under renoveringen av befintliga badrummet).

Pontiac
 
Jag tror att branschreglerna säger att det är OK att strunta i tätskikt i rummet om det är en källare/betongplatta utan isolering (d.v.s. ett äldre hus). Detta för att möjliggöra fuktvandring underifrån. Däremot skall det vara tätskikt i själva duschutrymmet.

Gör man enligt ovanstående gäller försäkringen (om jag inte minns fel).
Att få lite vatten på betonggolvet skadar ju inte så mycket. Däremot mår nog inte väggarna så bra av att vattenbegjutas. Är det betonghålsten kan fukten sugas upp. Har du otur kanske fukten söker sig vidare uppåt till träkonstruktion eller liknande? Utan tätskikt gäller inte försäkringen i sådana fall.

Jag hade iaf. sett till att tätskikta i själva duschutrymmet. Passa även på att byta golvbrunn om den inte är godkänd.
 
kan man inte bara ha en duschkabin ist? Sedan, när ni renoverat det ordinarie badrummet, kan ni bara kasta ut den om ni inte vill ha kvar den....
 
Det är så lågt i tak så att om jag ska ha en duschkabin så får jag ligga och ducsha.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Är det källare?
Är det isåfall dränerat?

Att fukten från duschen skulle gå upp i träkonstruktionen tycker jag verkar långsök, då är nog markfukten utifrån ett större problem.

Ska den bara användas lite så hade jag nog kört på vanlig väggfärg, javisst den kommer att flagna och bli ful efter ett tag men...

Annars köper du någon m² kakel och sätter i hörnan och har kvar duschen
Är det inte dränerat och källare så skulle jag skippa tätskiktet, möjligen täta golvet just i duschhörnan och helst då med nått som "andas" typ Ardex 8+9
fast det blir ju svårt om du ska ha målat golv...
 
Ja det är i källaren, det är inte nydränerat men huset ligger på grusmark så det är ingen större fara för fuktinträngning utifrån.

Jag har varit i kontakt med lite olika färghandlare och det som verkar vettigast är Fluggers system med grundfärg/ vävlim och glasfiberväv i duchhörnan som sen målas med en täckfärg och för golvet en tvåkomponentsgfärg som stryks två ggr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.