Framåt våren ska jag börja på att bygga en tvättstuga i vår oinredda och något fuktiga källare. Huset är av suterängtyp och tvättstugan kommer byggas i den del som nästan helt och hållet ligger över mark. Tvättstugan kommer byggas i ena änden av en större "lagerlokal" i källaren. Har en ide om hur det hela ska konstrueras men behöver lite feedback.
Tanken är att jag ska lägga ut betongblock med typ grundpapp ovanpå och sedan regla upp ett helt nytt golv på dessa. Nya väggar ska också reglas upp med ca tio cm luftspalt mellan ny vägg och de murade ytterväggarna. Det blir alltså ett nytt rum i rummet där luften kan gå i princip fritt runt hela konstruktionen. Alltihop ska isoleras och golvvärme ska läggas in. Tack vare betongblocken som bildar en rejäl spalt mellan nytt golv och källargolvet blir det gott om plats till att dra rör till golvbrunn mm utan att behöva bila upp källargolvet.
Hoppas ni fattar iden! För mig som amatör så tror jag att det kan funka utan framtida problem med fukt och mögel men tänker jag fel eller missar jag något viktigt?

Tacksam för synpunkter!
 
Hur högt har du till tak?
 
just de.... kom på nu att endel kanske undrar. :) Men vi har ca tre meter så det ska inte vara några problem.
 
Har tagit en snabbtitt på nivell-systemet. Säkert bra, men jag blir inte övertygad om att det skulle vara så mycket mindre jobb med det....
Priset hamnar troligen oxå på en helt annan nivå, eller vad sägs om en träregel 45x70x3600 för 150 sek!!?? det går ju åt några sådana och helst av grövre dimensioner än så.....
 
en 45x70 på byggmax springer iväg på 30pix (3,60 lång)

skulle rekommendera dem om du pyntar 150 för en...
 
krills syftar nog på Nivells priser på reglar. ::)
 
det stämmer....
Inser att Nivells system bygger på exakt samma princip som min egenuträknade om än förfinat. Men det ger ju viss bekräftelse på att jag inte är helt fel ute i mina planer.
 
euuw... mer än ett skäl att inte välja dem då ;)
 
... de har du rätt i. Man har ju viss stolthet.... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.