Vi tänker renover/bygga om våran pytte-lilla tvättstuga (Nuvarande tvättstuga är rummet inom de sträckade väggarna nere till vänster).

Tänkte samtidigt försöka klämma in en toa/handfat + dusch.

Är det dumt att trycka in så här många funktioner i samma lilla rum?

Någon som har andra förslag på planlösning?

Jag skulle gärna vilja rymma ett "linneskåp" (högskåp) någonstans.. men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt

Tacksam på alla tips, ideer, förslag på förändringar!

Samt om någon har någon aning om vad detta kalas kommer att gå på ungefär? (kakel/klinker, vattenburen golvvärme)
 
Redigerat:
Inga problem! Tvärtom tycker jag du är ovanligt listig, som slår ihop flera funktioner i ett enda hygienrum. Tänk bara på hur man skulle fixa tvätt, toabesök och dusch sittande i rullstol!

Som du ser på skissen föreslår jag ett enda lite större handfat av porslin. Men du kan precis lika gärna placera två lite mindre handfat intill varandra. Då kan du lägga lock över småtvätt i det innersta tvättfatet, för trevnadens skull.

Välj ett löst högskåp med lite mindre djup än vanliga 60-garderober. För linne räcker det utmärkt med 40 cm djupa hyllplan. Lägg också gärna ett rejält överskåp ovanför handfatsbänken.

Vattenmätaren är kanske största svårigheten. Börja med att kolla vad vattenverket kräver. Mätaren bör sitta så att den är lätt att byta. Helst utan att montören behöver gå ner på knä. Det här är ju inga vackra föremål. Kanske man kan hänga en skärm framför.
 
  • Rrrrr01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har redan ändrat lite på skissen.. flyttar väggen lite till in i vardagsrummet så de ryms ett högskåp + passbit ovanför tm/tt. Samt att det ryms en 90x90 dusch hörna istället för 80x80 (har hört att det är att rekommendera)

Vattenmätaren sitter redan nere vid golvet. Så den har jag inte tänkt röra! Måste väl vara ok med en bänkskiva ovanför? Så ofta ska den ju ändå inte bytas..

Det jag grubblar lite på nu är var vi ska hänga handdukar då man duschar.. Hade ju villat ha en handdukstork att hänga dom på, men finns inget bra ställe nära duschen för de.

Vi blev sugna på en dold strykbräda som man antingen drar ut som en låda eller fäller ner från väggen (i ett tunt "högskåp"). Jag har sett båda modellerna men hittar inte riktigt var man köper de. Har för mig att Ikea hade nåt? Men hittar inte på deras hemsida..
 
Jag hoppade över detta med kostnader. Förslaget att flytta toastolen mot vardagsrummet motiverar jag med enklare rördragning. Att koncentrera all VVS-installationen till den nybyggda väggen spar mycket pengar och möda. Du kan smidigt dölja ledningar och välja vägghängd toastol, om så önskas. Opitmalt vore att lokalisera också "tvättpelaren" till samma vägg. Men det misstänker jag blir trångt p.g.a vattenmätarens läge.

Apropå golvvärmen: Tänker du samordna den med nyinstallation på hela våningsplanet? Om du tänker ha golvvärme i endast badrummet är det knappast lönt med annat än elslingor.

Du bör också ägna omsorg åt luftväxlingen. Gissningsvis har du en ventil på fönsterväggen. Utrusta den med fuktstyrd fläkt, som evakuerar effektivt.
 
Jag ska ändå ränsa alla väggar (ska isoleras för ljud samt på med OSB+gips, där man nu får ha OSB enligt reglerna?), så rördragningen är jag inte orolig för.

De ska även vara vattenburen golvvärme i hallen utanför (ca 15m2).

Jag jobbar som elektriker och har i princip gratis elgolvvärme, men jag vill ändå ha vattenburet (jo, de "lönar sig" knappast.. jag kanske är lite korkad, men de känns bättre med vattenburet nu då jag har en ny fin värmepump ;) )

De sitter ett frånluftsdon i rummet sen tidigare. Räcker de? Kanske sätter en paxfläkt i den (har bara mekanisk frånluft i huset)

Jag hade lite svårt att läsa din ritning. Den var väldigt liten och svaga sträck.. Kanske jag som börjar se dåligt..



edit: Nu ser jag, om jag vinklar skärmen lite.. såg bara de gröna sträcken först.

Vad är Xét? Vad är den stora runda cirkeln? Tvättpelaren är nog lite dumt att ha där, för då blockerar den vattenmätaren
 
Redigerat:
Nu har jag sparat om grundritningen med lite mer svärta.
Grundcirkeln markerar rullstolsradie. Angivna mått är vedertagna minimiavstånd.

Hur nära hörnet finns vattenmätaren installerad?
 
  • Rrrrr01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi planerar att göra praktisk taget exakt samma sak på 3x3 m2, men då har vi dessutom en stor VVB med i bilden. Idag har vi samma funktioner på 6 m2 så det blir ett riktigt lyft!

Vi väljer dock att ha TT och TM sida vid sida för att få en arbetsyta och sedan överskåp för förvaring.
 
Känns lite overkill att anpassa rummet för en rullstolsbunden. Känner ingen med rullstol, och skulle någon i familjen hamna i rullstol måste ju hela huset ändå anpassas till de.

Mycke_nu: Jo jag tänkte på de där. Men helst skulle jag vilja ha UPP både TM/TT för att få bättre arbetsställning.

Gör en skiss på din planerade tvättstuga och lägg upp! Alltid intressant att se hur andra ska göra :)
 
billy_baver skrev:
Hur nära hörnet finns vattenmätaren installerad?
Den är bara några cm från hörnet. Sen bredvid den är det andra rörkopplingar/fördelningar + att jag hade tänkt rymma fördelningen för golvvärme här (har tänkt byta till vattenburen golvvärme allteftersom i de rum jag renoverar)

Har uppdaterat skissen nu lite. Snott lite mer av vardagsrummet samt satt in ett högskåp + lite annat.

All kritik/förslag på ändringar är väldigt välkomna! d^_^b
 
Overkill eller ej. Det skadar aldrig att vara förutseende på rullstolsfronten.
Här har jag passat in fällbart strykbord och handdukstork enligt önskemål. Som du ser vidhåller jag att det mest begåvade är att hålla VVS-installationerna koncentrerade.
 
  • Rrrrr02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Känns lite overkill att anpassa rummet för en rullstolsbunden. Känner ingen med rullstol, och skulle någon i familjen hamna i rullstol måste ju hela huset ändå anpassas till de.

Mycke_nu: Jo jag tänkte på de där. Men helst skulle jag vilja ha UPP både TM/TT för att få bättre arbetsställning.

Gör en skiss på din planerade tvättstuga och lägg upp! Alltid intressant att se hur andra ska göra :)
Blir blyertscadden då, hoppas det går att tyda!

Det är ett gammalt Gotlandshus i kalksten så väggarna är enormt tjocka, ca 55 cm. Innerväggarna blir murade och golvet gjutet för att slippa fuktproblem. Mått 3x3 m2.

Vi har alltså levt med en liknande lösning i fem år, fast på mindre yta. Tycker det fungerar utmärkt med kombinerad tvättstuga/badrum. Praktiskt att kunna skala av sig smutsiga kläder direkt till TM och sedan duscha. Enda problemet är väl att kondenstumlaren inte fungerar så bra när det ångar som värst från duschen, men det är ett mindre problem som vi tänker lösa med en bra PAX-fläkt.
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
billy_baver: Finns det någon annan än ekonomisk anledning att samla alla vvs-installationer på samma ställe?\n\nAntar att X-et du ritat är duschen? Är det en duschkabin eller? Vi vill ha sådana här svängbara glasdörrar, går det ha toa så där nära då, eller är de risk man smäller upp dom i toastolen?\n\nmycke_nu: Ser bra ut! Är det fasta duschväggar? Glasbetong? Nåt annat roligt?
 
Rrrrr skrev:
\nmycke_nu: Ser bra ut! Är det fasta duschväggar? Glasbetong? Nåt annat roligt?
\n\nTack! Vi tror det kommer att funka bra. Jag hade tänkt mej någon form av fasta duschväggar, kanske i härdat glas, men hustrun har bestämt att det skall vara samma typ av välvda dörrar som du har på din ritning. :)
 
Enkla rördragningar ser snyggare ut. De brukar också underlätta i framtida förändringar.

Duschtyp väljer du själv. Jag har bara markerat läget. Dörrtypen du själv föreslår är ett utmärkt val, eftersom sådana dörrar i stängt läge gör toastolen tillgänglig från sidan i rullstol.

Det är iochförsig överflödigt, men om du bekymrar dig för olycksrisken kan du säkert hantera den med någon sorts dörrstopp.

Viktigare är att säkra så duschvattnet verkligen rinner ner i golvbrunnen, och inte forsar ut över hela badrummet när du duschat färdigt. Muraren som gör jobbet måste se till att golvspacklet över värmselingorna får rätta lutningen!
 
Mycke_nu: Jag hade först vilda fantasier om vägg med sån där belyst glasbetong. Fast de blev nedröstat ganska fort :cool:

billy_baver: Rördragningen hoppas jag då för guds skull att rörmokaren drar infällt i väggen/golvet! De är väl så man gör nuförtiden? Har för mig de brukar va så..

Golvkonstruktionen med fall osv ska jag inte ens försöka ge mig på själv! Låter proffs göra de, och hoppas att dom vet vad dom gör ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.