Hej, planerar att ha en inbyggd tvättpelare i köket. Någon som vet om detta är ok i försäkringssynpunkt och hur detta bäst bör utformas med avlopp etc etc.

Rördragning av vattenledning är det ok ovan/genom köksskåp?
 
Jag är inte insatt i försäkringsbolagens villkor men bygger man köksgolvet som i våtrum och har avloppsbrunn i golvet så är risken lite för större skador. Annars finns ju alltid risken för läckage. Torktumlare i köket är ingen höjdare.
 
BirgitS
Finns avloppstamm i nära anslutning. Kan man då höja golvet med reglar och bygga avloppsbrunn ovanpå befintligt golv, och på det tätskikt med förhöjd framkant likt en låda/kar.
 
N Niklas777 skrev:
Finns avloppstamm i nära anslutning. Kan man då höja golvet med reglar och bygga avloppsbrunn ovanpå befintligt golv, och på det tätskikt med förhöjd framkant likt en låda/kar.
Låter rimligt
 
Undrar hur golv och brunn ska utformas så att man vet att läckaget tar sig ner just där? En brusten slang kan ju spruta helt godtyckligt och de kanske menar på att man ska ha fall och golvbrunn i mitten?
Mycket känns överdrivet med tanke på att typ resten av världen oftast har tvättmaskin i köket.
 
När du ska bygga in dem så är det bra att ha en kran för avstängning av vattnet lättillgänglig, har man som vana att stänga av vattnet när maskninen inte används så minskar risken för ev läckage ännu mer.
 
S Stefan1972 skrev:
Mycket känns överdrivet med tanke på att typ resten av världen oftast har tvättmaskin i köket.
Två maskiner ökar naturligtvis läckagerisken jämfört med en men bortsett från det, är en tvättmaskin "farligare" än en diskmaskin?

Jag har haft flera diskmaskiner som läckt vatten på köksgolvet men ingen tvättmaskin som läckt. Den statistiken inser jag naturligtvis är en aning knapphändig för att dra några större slutsatser av...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Två maskiner ökar naturligtvis läckagerisken jämfört med en men bortsett från det, är en tvättmaskin "farligare" än en diskmaskin?

Jag har haft flera diskmaskiner som läckt vatten på köksgolvet men ingen tvättmaskin som läckt. Den statistiken inser jag naturligtvis är en aning knapphändig för att dra några större slutsatser av...
ja nä så är det ju, tänkte mer på vad säker vatten skrev ovan i länken om tvättmaskiner i kök. Man undrar ju liksom hur många bostadskök som utrustas med brunn och hur ska vattnet ta sig dit om man inte har fall kan man ju undra.........och ska brunnen fylla nån funktion så lär man ju ha golvmaterial och tätskikt som i badrum då.....och vad händer om nåt läcker så det sprutar mot en vägg? Då kanske man ska ha badrumstätskikt där också...............lite diffust måste jag säga om man ska uppfylla reglerna.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag är inte insatt i försäkringsbolagens villkor men bygger man köksgolvet som i våtrum och har avloppsbrunn i golvet så är risken lite för större skador. Annars finns ju alltid risken för läckage. Torktumlare i köket är ingen höjdare.
Ska man vara riktigt säker ska man bygga köket som våtrum. Men det är väl få förutom restaurangkök som byggs så.
Både disk- och tvättmaskiner skickar ju ut stora mängder vatten vid tömning så om avloppsslangen lossnar eller något annat händer så kan vattenskadan vara ett faktum.
Vi har utloppet från tvätt och tork (som inte står i köket) hängande i en tratt med vattenlås på väggen, säkrade med ett buntband för att inte riskera att slangarna hoppar ur. Efter en viss tid måste vattenlåset rensas från ludd. Annars har man en pöl vatten på golvet då vattenlåset inte sväljer tillräckligt längre. Det har också läckt från packningen på frontluckan ibland.
Så med tvättmaskin i köket tillkommer ökad läckagerisk.
 
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
Undrar hur golv och brunn ska utformas så att man vet att läckaget tar sig ner just där? En brusten slang kan ju spruta helt godtyckligt och de kanske menar på att man ska ha fall och golvbrunn i mitten?
Mycket känns överdrivet med tanke på att typ resten av världen oftast har tvättmaskin i köket.
Om det sprutar från en brusten slang lär du väl märka det innan bjälklagrets eller väggarnas träreglar har ruttnat. Det som försäkringsbolagen verkar vara mest rädda för är småläckage där det sakta droppar ner i bjälklagret i månader innan det märks för då blir det mycket dyrt att åtgärda.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det sprutar från en brusten slang lär du väl märka det innan bjälklagrets eller väggarnas träreglar har ruttnat. Det som försäkringsbolagen verkar vara mest rädda för är småläckage där det sakta droppar ner i bjälklagret i månader innan det märks för då blir det mycket dyrt att åtgärda.
visst är det så men reglerna gör ingen skillnad på detta väl? Läckage som läckage.....Reglerna verkar ju snart gå ut på att allt som läcker ska ner i en brunn, Då är det som allra säkrast.
Det jag menar primärt är ju att reglerna börjar bli lite väl tilltagna. Snart ska väl avloppsrören gå rör i rör också ifall det lossnar och läcker.......I sverige verkar det ju räcka med en tusendels promilles risk så ska man slå på stora trumman med skydd åt alla håll och kanter.
 
S Stefan1972 skrev:
Det jag menar primärt är ju att reglerna börjar bli lite väl tilltagna.
Fast pratar vi om "regler" från "Intresseföreningen Säker Vatten" (den firma som de själva anger) ska man kanske fundera på vem som skrivit "reglerna". Det är inte direkt någon lagstiftning vi talar om.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast pratar vi om "regler" från "Intresseföreningen Säker Vatten" (den firma som de själva anger) ska man kanske fundera på vem som skrivit "reglerna". Det är inte direkt någon lagstiftning vi talar om.
nej jag tänker på branschregler generellt sett och även om det inte är lagstadgat så stödjer ju sig försäkringsbolagen på dem .Har man inte följt dem och orsakar skada så är det ju adjö med en del ersättning om man har otur. Snart står det väl i vilken riktning snickarna ska fisa också för åt fel håll så kontaminerar man väl tätskiktet........
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Snart står det väl i vilken riktning snickarna ska fisa också för åt fel håll så kontaminerar man väl tätskiktet........
Snart??? Du har inte läst de senaste utgåvorna märker jag. :crysmile:
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.