Vår gamla trotjänare Cylinda Sverigetvätten har lämnat in efter 18 år, och nu måste jag få tag på en ny maskin. En enormt bra grej med denna maskin har varit att den har luckan direkt på trumman, så att man slipper den där hemska bälgen som samlar smuts, mögel och bakterier. Vet någon om det finns andra maskiner än Cylinda och tror jag, en som heter Asko, som har detta koncept? Skulle gärna köpa en ny Sverigetvätt men ser att de i Råd och Röns test har väldigt dåliga betyg.
 
  • Vit Cylinda Sverigetvätten tvättmaskin utan bälgen, med frontlucka, placerad i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
H Hellenbol skrev:
Vår gamla trotjänare Cylinda Sverigetvätten har lämnat in efter 18 år, och nu måste jag få tag på en ny maskin. En enormt bra grej med denna maskin har varit att den har luckan direkt på trumman, så att man slipper den där hemska bälgen som samlar smuts, mögel och bakterier. Vet någon om det finns andra maskiner än Cylinda och tror jag, en som heter Asko, som har detta koncept? Skulle gärna köpa en ny Sverigetvätt men ser att de i Råd och Röns test har väldigt dåliga betyg.
Kanske är de inte lika bra längre. Kanske produceras de på ett nytt sätt. Om du ringer dem och frågar kan du få fram ett år när de gjorde en eventuell förändring och sedan köpa en liknande Cylinda Sverigetvätten som du har idag, som du också tror kommer att hålla och vara lika bra som den du har.
 
A
det är helt omöjligt att denna maskin har lämnat in för gott
vad har du för fel?
Alltid värt att reparera denna då du inte kan hitta samma kvalitet om du så hostar upp 30-lakan
 
Åh som jag saknar min gamla Cylinda. Exakt som den på bilden. Jag var dum nog att flytta ifrån den.
 
A
N Nylenskavillan skrev:
Kanske är de inte lika bra längre. Kanske produceras de på ett nytt sätt. Om du ringer dem och frågar kan du få fram ett år när de gjorde en eventuell förändring och sedan köpa en liknande Cylinda Sverigetvätten som du har idag, som du också tror kommer att hålla och vara lika bra som den du har.
förändringen kom 2012 då fabriken flyttades till Slovenien. I huvudsak är det elektroniken och elmotorer i de ny maskinerna som lägger av i tid och otid. troligen beroende på att underleverantörerna för dessa delar ligger i ett låglöneland på andra sidan klotet.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Tack för era svar. Kul att det är fler som gillar den!
Jo den har ju fungerat oklanderligt i alla år utom att den är lite högljudd när den centrifugerar, och på senare tid har det hörts ett skrapande ljud när den går runt. Och nu vill den inte gå runt, tappar in lite vatten och sen tappar den ut igen. Vi kan ju ingenting om tvättmaskiner, men googlade och läste lite här på forum, och tänkte att det kanske var de där kolen som var utslitna. Kan det vara det? Sonen skruvade isär den lite, men vi förstår inte riktigt hur man ska komma åt motorn och dessa kol. Känns inte som det räcker att skruva av baksidan.
 
  • Insidan av en tvättmaskin med synliga komponenter som motor och drivrem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
gnisslet kan komma från motorn och den kan ha skurit helt nu då går den inte runt
kolla genom att ta bort remmen och se att trumman det stora hjulet går lätt och ljudlöst samt att motoraxeln inte går att snurra på
då byte du motor!!!
du ser de två bultar på bilden som håller fast den det sitter två muttrar i andra änden
allt jobb sker från denna sidan med två 13mm hylsa / nyckel så halva jobbet är ju redan gjort
motor finns bla. på cylinda.se kan upplevas dyr men du får definitivt ingen ny maskin för det priset som håller i 18 år till!!
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
De snurrar båda, fastän motoraxeln dock med ett svagt rasslande ljud.
 
Kan vara kolen, de ska skrapa lite.
Finns en annan tråd på forumet med bildet på kol.

Protte
 
A
Man byter kolen enklast framifrån för då slipper man att ta bort motorn
 
Tack för länkarna, prototypen och Knorren. Ja, det är nog bara Asko och Cylinda som har denna lucka.
electroluxaren: Man kommer inte åt framifrån, i alla fall begriper vi inte oss på hur man ska kunna öppna upp framsidan.
 
Byt kolen i tid. Mina kol gick och resterna hängde med runt i motorn och slog sönder kollektorn.. Nu när elektroluksarn skriver så gott om den börjar jag ångra att den fick gå till tippen. Men tyckte att motorn var ruskigt dyr.
 
A
H Hellenbol skrev:
Tack för länkarna, prototypen och Knorren. Ja, det är nog bara Asko och Cylinda som har denna lucka.
electroluxaren: Man kommer inte åt framifrån, i alla fall begriper vi inte oss på hur man ska kunna öppna upp framsidan.
Öppna rensluckan och ta bort skruven för den röda nödöppnaren
Ta bort tvättmedelsfacket
Ta bort den undre skruven till höger om tvättmedelsfackets öppning torx20
Ta bort det två skruvarna som håller fast fronten i nederkant undertill torx20
Lätta ut fronten i underkant dra ner den och ta bort den
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.