Har ett skumt fel på en relativt ny Bauknecht med elektroniskt programverk i ett hus vi hyr ut. Maskinen centrifugerar inte troligen beroende på att den inte tömmer ut allt vatten. Så långt inget konstigt, problemet är att jag varit där två gånger och kollat och kört två tomma maskiner och då funkar allt som det ska (Givetvis)

Jag har rengjort filter och kollat så inget sitter i pumpen, till och med haft loss alla rör och slangar så det inte finns något som hindrar.

Börjar misstänka att det är något vajsing med programverket, men varför bara när det är tvätt i maskinen? Hyresgästen påstår sig ha prövat med olika mängder tvätt i maskinen men med samma resultat.

Någon som har en idé om vad felet kan vara?
 
Det vanligaste brukar väl vara att maskinen slår ifrån pga obalans. Kanske denna är extra känslig?
Prova med enstaka plagg en gång.
 
Ingenjören skrev:
Det vanligaste brukar väl vara att maskinen slår ifrån pga obalans. Kanske denna är extra känslig?
Prova med enstaka plagg en gång.
Jag tror inte att hyresgästen har tid att tvätta ett plagg i taget.
Har inte tillverkaren någon support?
 
:D
Jag tänkte nog mer på att Mexitegel kunde testa detta för att provocera fram utebliven centrifugering.....
 
A
Motorkol
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
MultiMan
electroluxaren skrev:
Motorkol
Det kan mycket väl stämma. Jag fick samma fel efter 6-7 år på min Siemens från 1994. Den höll sedan i nästan 20 år och två kolbyten till innan troligen programverket sa upp sig. Bedömde att det inte var lönt att laga mer och köpte en ny i somras.

Vill passa på att tacka för din hjälp och engagemang i forumet med vitvaruproblem. :)
 
Jag har funderat på kolen också, men hyresgästen menar att det oftast är vatten kvar i maskinen. Det borde det väl inte vara, den pumpar ju ut innan den börjar centrifugera?
 
A
Du har ju inte sett detta själv
Hg kan uppfatta att det är vatten kvar när han tar ut dyblöt tvätt.
Eventuellt kanske.... Kan det vara tömningspumpen som vid vissa valda tillfällen inte vill starta.
Kolla motorns stator där kolen ligger emot att denna är blank och kopparfärgad, pilla bort ett kol elker två och kolla ytan är blank.
Kolla tömningspumpen är värre, men när man snurrar på impellern skall man känna tydliga "hack"
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har samma problem på min Whirlpool hemma. Jag har dock bara haft problem en enda gång med full maskin (ett lakan som hade lyckats få en stor del av vikten att ligga i mitten av trumman) , däremot om jag enbart kör några få plagg så händer det ca varannan gång. Jag tror att den slutar centrifugera om den inte känner av obalans för att den tolkar detta som att det är slut vatten i tyget. Jag tror att avkänningen av en mindre obalans fungerar sämre helt enkelt. Denna kan ju eventuellt göras genom att mäta variationer i strömstyrka så det kan ju ha att göra med att motorn har fått många timmar...

Det är säkert inte samma orsak i ditt, men intressant att notera att jag inte är ensam om detta lustiga fenomen.
 
A
Whirlpool och bauknecht är samma maskin.
Maskiner har i gemen svårast att hitta balans med enstaka plagg, eller flera olika plagg i olika material vilka innehåller olika mycket vatten.
När väl balans infunnit sig centrifugerar maskinen på tid, och ingen mer obalanskontroll sker.
 
Har beställt en ny maskin så HG kan tvätta, den har funkat klockrent i 10 år utan att någon annan HG har klagat så det känns märkligt att denna HG har sådan otur. Jag tror hon kört minst 5 tvättar där problemet uppstått, ibland har hon lyckats starta centrifugeringen "manuellt" ibland funkar inte det heller.

Ska dock kolla upp kolen och tömningspumpen, kan ju sälja maskinen på blocket kanske :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.