Nu har jag äntligen köpt in en ny tvättmaskin. Men nu är det inkoppling av strömmen jag inte blir riktigt klok på hur jag ska koppla.
Har detta uttag och en stickpropp

IMG_0582[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om dosan är korrekt kopplad i förhållande till symbolerna, men det måste kontrolleras, ex. genom att kontrollmäta.

Då har du nolla (N) i nedre vänstra kopplingen. Du har tre faser i övre delen, och du har skyddsjord i nedre högra delen.

Du behöver antingen klippa bort stickproppen från kabeln och koppla in dig fast i dosan, eller sätta ett vägguttag som kopplas in i dosan med ändamålsenlig kabel. Rent kopplingsmässigt så skall din maskin kopplas in på Nolla och en av faserna. Det matas 230V från fas till nolla. Mellan de tre faserna har du 400V. Så kopplar du fel, brinner maskinen. Och din maskin skall givetvis även kopplas till skyddsjord, kopplar du fel där så blir maskinen strömförande och någon kan dö.

Exakt vilken metod som är lämplig att välja här beror mycket på var den här dosan sitter. Sitter den i ett badrum för nära en dusch eller badkar, så får du inte ha ett vägguttag där, det måste kopplas in fast i dosan. Vägguttag får heller inte finnas i badrum om du inte har en jordfelsbrytare. Placeringen påverkar även val av kabeltyp mellan dosa och ett ev. vägguttag.
 
Ska vi vara riktgt petiga så får du inte göra det där själv.
Du måste ha dit en elektriker.
Men man kan väll säga att vet man inte hur man gör så bör man inte göra det heller.
 
Precis, om du begriper svaren ovan så är det inte farligare att koppla in tvättmaskinen själv än att byta däck på bilen själv.

Om du inte förstår svaren så bra att du kan förklara för någon annan hur man ska koppla det här så är det säkrast att se till att inhämta den kunskapen eller låta någon annan koppla in tvättmaskinen.
 
<<<Tack så mycket för dom snabba svaren. Maskinen kopplad nu frid o fröjd på tanten :)
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.