G
Tjenare! Tänkte köpa ny tvättmaskin, sitter en äldre där idag.
På väggen har vi en tappventil, oklart märke. Jag mäter över gängorna utvändigt ca 21mm, så då blir det väl en "1/2" gänga?

Vad har nyare tvättmaskiner för mått på anslutningen? Tänker oss en Samsung WW95T534CAE. Men i manualen står dessvärre inget mått på slangen som ska anslutas till vatten, väldigt märkligt. Men vill ju vara förberedd när man väl beställer den.

Men efter att jag googlat lite så verkar slangarna idag vara större än den vi har. Mer åt 27mm (3/8) inte sant?

Vad ska jag då köpa för koppling? Någon form av 1/2 > 3/8 bussning med gummipackning? Eller kommer detta med tvättmaskinerna idag kanske? 1/2 och 3/8 måste väl vara det vanligaste och man ska väl inte behöva åka land och rike runt för att hitta en bussning? :p
Är väl något åt detta hållet jag isåfall behöver väl?
https://www.nettoparts.se/shop/reduktionsring-universal-13046p.html

Tack!
 
  • En tappventil för tvättmaskin med mätbar utvändig gänga på ca 21mm monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Inga problem, du får vanligen en liten plastadaptor (bussning) med tvättmaskinen (vet ej om Samsung inkluderar det, jag fick det med en Electrolux för ett år sedan). Saknas det så finns det att köpa i olika kvalisorter i plast och metall för några tior. Man kan också byta anslutningsslangen så att man får en 1/2-tumsanslutning som passar på din kran.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inga problem, du får vanligen en liten plastadaptor (bussning) med tvättmaskinen (vet ej om Samsung inkluderar det, jag fick det med en Electrolux för ett år sedan). Saknas det så finns det att köpa i olika kvalisorter i plast och metall för några tior. Man kan också byta anslutningsslangen så att man får en 1/2-tumsanslutning som passar på din kran.
Tack! Ok, men då får jag kanske höra med butiken då. Tycker också det borde följa med, men en 1/2>3/4 ska jag ha då säger jag?
 
G
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här:

[länk]
Där har vi den! Tack!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
kan du hitta på biltema om där inte följer med maskinen
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
T tergo skrev:
kan du hitta på biltema om där inte följer med maskinen
Tack, japp tyvärr ligger både Hornach och Biltema en bit från mig.. men får ta en tripp dit helt enkelt! :)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Min kran ser precis likadan ut, med en adapter påskruvad. Sen kommer tvättmaskinens mutter.
Kan du ta med dig din bild på kranen när du köper maskinen? Och be att få köpa en adapter? (om det inte rentav följer med en adapter ...)
 
G
C Cider skrev:
Min kran ser precis likadan ut, med en adapter påskruvad. Sen kommer tvättmaskinens mutter.
Kan du ta med dig din bild på kranen när du köper maskinen? Och be att få köpa en adapter? (om det inte rentav följer med en adapter ...)
Ah ok kanon! Ja men det kan jag ju faktiskt göra. Vet att typ Elon säljer lite kringutrustning, vet inte om elgiganten är lika välsorterade där som vi tänkt köpa maskinen.
 
G
T tergo skrev:
Nordic Quality vattenanslutning adapter A352199 - Tillbehör Tvättmaskin - Elgiganten
Ja men se där! Och jag som ändå sökte efter det! Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.