Hej!
Jag har en liten trevlig stuga på österlen, där är djupborra i första hand till djuren på betena runt om, men också kopplat på stugan med varm o kallvatten. Det är en vanligt sjunkbrunn med sand som kökets vask är kopplad till.
Har en förbränningstoalett så inget konstigt med eller felaktigt med det.

det jag skulle vilja ha är tvättmaskin och då undrar jag om det kan bli problem med det även om man tex endast använder bakpulver och ättika som tvättmedel. Jag tänker att rent krasst så borde det inte vara olagligt att släppa ut det vattnet på marken. Tycker reglerna är jävligt luddiga, man får ju duscha utomhus utan avlopp med tvål och schampo, men inte ha en vask utan ett ”riktigt” svindyrt avlopp.

Tanken är att hyra ut stuga i mellanåt och eftersom vi lever i jantelagens land så vet man ju aldrig om en miljöpartist eller sosse skulle hyra och kanske dom då anmäler en.

hade jag bara själv bott där hade det varit lugnt.

Vad säger folket här och hur har ni? Kommer absolut inte lägga 70 papp plus årlig avgift på brunntömmning för 10 veckors användning. Så inte lönt med det. Eltoaletten är hemt fantastisk och det vill jag har kvar.

mvh
 
smh
Jag skulle tippa på att det inte är tillåtet, men ring kommunen och fråga. Reglerna är nog olika på olika ställen.

Men det skulle förvåna mig om du fick, faktiskt. Dels är det inget vidare för miljön att hälla ut ättika i naturen, dels kan du ju inte garantera vad dina hyresgäster tvättar med. Sen tror jag också att man resonerar så att så länge du inte har tvättmaskin osv så är du inte heller i stugan så hemskt mycket. Så snart du börjar installera såna grejer kan din sommarstuga ett tu tre bli ett året runt-boende, och då blir belastningen på ditt icke-avlopp betydligt högre.
 
smh smh skrev:
Jag skulle tippa på att det inte är tillåtet, men ring kommunen och fråga. Reglerna är nog olika på olika ställen.

Men det skulle förvåna mig om du fick, faktiskt. Dels är det inget vidare för miljön att hälla ut ättika i naturen, dels kan du ju inte garantera vad dina hyresgäster tvättar med. Sen tror jag också att man resonerar så att så länge du inte har tvättmaskin osv så är du inte heller i stugan så hemskt mycket. Så snart du börjar installera såna grejer kan din sommarstuga ett tu tre bli ett året runt-boende, och då blir belastningen på ditt icke-avlopp betydligt högre.
okej nä kommunen eller nån annan myndighet ringer jag absolut inte,
då får man kanske ta plan B. Har ett 200 liters plastfat som vattnet isåfall töms i och sedan tar jag hem det när det är fullt med traktorn och tömmer i avloppet som är godkänt
 
smh smh skrev:
Jag skulle tippa på att det inte är tillåtet, men ring kommunen och fråga. Reglerna är nog olika på olika ställen.

Men det skulle förvåna mig om du fick, faktiskt. Dels är det inget vidare för miljön att hälla ut ättika i naturen, dels kan du ju inte garantera vad dina hyresgäster tvättar med. Sen tror jag också att man resonerar så att så länge du inte har tvättmaskin osv så är du inte heller i stugan så hemskt mycket. Så snart du börjar installera såna grejer kan din sommarstuga ett tu tre bli ett året runt-boende, och då blir belastningen på ditt icke-avlopp betydligt högre.
att ättika skulle vara dåligt för miljön tror jag inte ett smack på. Äppelcidervinäger går med bra. Sen så tänkte jag ju såklart ha bakpulver och ättika vid tvättmaskinen och skriva en lapp att endast detta får användas.
sen vad hyresgästerna häller i är inte mitt problem. Det är uppenbart att man inte kan bo där året om då allt vatten är draget utifrån och fryser såfort det blir kallt så man måste tömma ledningarna innan vintern

Om det är dåligt med ättika kan man inte ens pissa ute, tänker på all ”round up” som används runt stugan på fälten. Nånstans får man ändå dra en gräns. Om jag ställer en tvättmaskin mitt på gräsmattan och tvättar kan ingen säga nått.
 
Claes Sörmland
Ändring av ett BDT-avlopp är anmälningspliktigt. Riktigt vad gränsen går är rätt oklart och upp till tolkning, t ex i om det är en anmälningspliktig ändring att koppla på en tvättmaskin på ett befintligt BDT-avlopp som en köksvask är ansluten till.

BDT-avlopp kräver inte avloppstillstånd som WC-avlopp gör.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ändring av ett BDT-avlopp är anmälningspliktigt. Riktigt vad gränsen går är rätt oklart och upp till tolkning, t ex i om det är en anmälningspliktig ändring att koppla på en tvättmaskin på ett befintligt BDT-avlopp som en köksvask är ansluten till.

så en vanlig vask är ok men inte tvättmaskin trotts att man använder bakpulver och äppelvider vinäger? Men det är ok att tvätta kläder i vasken med samma produkter?

BDT-avlopp kräver inte avloppstillstånd som WC-avlopp gör.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ändring av ett BDT-avlopp är anmälningspliktigt. Riktigt vad gränsen går är rätt oklart och upp till tolkning, t ex i om det är en anmälningspliktig ändring att koppla på en tvättmaskin på ett befintligt BDT-avlopp som en köksvask är ansluten till.

BDT-avlopp kräver inte avloppstillstånd som WC-avlopp gör.

så en vanlig vask är ok men inte tvättmaskin trotts att man använder bakpulver och äppelvider vinäger? Men det är ok att tvätta kläder i vasken med samma produkter?

BDT-avlopp kräver inte avloppstillstånd som WC-avlopp gör.
 
B Bullebock skrev:
så en vanlig vask är ok men inte tvättmaskin trotts att man använder bakpulver och äppelvider vinäger? Men det är ok att tvätta kläder i vasken med samma produkter?

BDT-avlopp kräver inte avloppstillstånd som WC-avlopp gör.
Nu är jag med, men jag tror inte bdt avloppet är ens anmält, stugan är byggd av förra ägaren på 70 talet och stugan finns inte på papper om man säger så. Det är ju preskiberat för länge sedan! Men där är en bra sjunkbrunn med sand och det verkar räcka med det för bdt vatten enligt vad som står på nätet.
 
Hyr ut stugan utan diskmaskinen eller säg att den är trasig. Tror att folk inte bryr som om det under en veckas semester eller två.
 
  • Gilla
Bullebock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.