Hej,är det någon som använder tvättmaskin kombinerad med torktumlare i samma enhet så att säga?blir resultatet samma som om man använder en separat torktumlare?har hört att dom kombinerade maskinerna inte torkar lika bra?samt så har vi en del hundhår på kläderna som sitter kvar efter tvätt som man vill bli av med när man tumlar dom.någon som kan rekomendera någon speciell modell för att bli av med speciellt hundhår:)?
 
Kombimaskiner är dj*vulens påfund. :mad:
 
Jag har en kombi och jag tycker det funkar helt ok. Visst den torkar ganska lånsamt, men jag har inte plats för både tvätt o tumlare så vallet var ganska lätt,och jag är nöjd med den.

Men tänk på att dom flästa har kondens tumlare, vilket gör att dinna hund hår kommer sitta kvar på kläderna :(
 
Immobil skrev:
Kombimaskiner är dj*vulens påfund. :mad:
Ja det där kom från hjärtat.:D

Allvarligt, Det tar väl dubbelt så lång tid för en tvätt om man ska använda tumlaren?
 
Har man plats så ska man ha 2 separata maskiner och oftast funkar det då dom ju gåra att stapla.

Bästa för hundhår är en tyst dammsugare och lära hunden att gilla att bli dammsugen, undvik huvud, rumpa o svans.
 
Snorunge skrev:
Ja det där kom från hjärtat.:D

Allvarligt, Det tar väl dubbelt så lång tid för en tvätt om man ska använda tumlaren?
Min tar ca 1tim för tvätt och minst 2 timmar för att torka så typ 3 tim för en tvätt
 
teed skrev:
Min tar ca 1tim för tvätt och minst 2 timmar för att torka så typ 3 tim för en tvätt
1h för en tvätt är ganska bra. Tittar man på dom nya miljömuppmaskinerna så tar dom minst 1,5h för en tvätt. Och 2h för en tummling är ungefär vad min separata tummlare behöver.
 
En stor nackdel är att man måste vänta tills den har torkat färdigt innan man kan sätta på nästa tvätt.
 
okej,inte jättebra resultat då,det var intressant det med kondens tumlare,och torktumlare,när vi bodde i lägenhet så stod där en gammal miele torktumlare,stort as,men funkade bra mot hundhår,99% av allt löst "böös"försvann från kläderna,men kondenstumlaren jobbar ju på ett annat sätt kanske så det mesta lär sitta kvar.Så en lös torktumlare lutar det nog åt då,någon som kan rekomendera någon som är bra som gör så att det fastnar mycket skoj i luddfiltret?
 
Hade en kombimaskin för ett antal år sedan (hade inget annat val) och den fungerade bra. De flesta har dock halva torkmängden jmfr med tvättmängden. D.v.s. kör man full maskin så skall man torka endast hälften åt gången...
 
En frånluftstumlare torkar tvätten mycket snabbare än en vanlig kondenstumlare, men jag vet inte hur det är med en kondenstumlare med värmeväxlare. Någon som vet??
 
anne12238 skrev:
En frånluftstumlare torkar tvätten mycket snabbare än en vanlig kondenstumlare, men jag vet inte hur det är med en kondenstumlare med värmeväxlare. Någon som vet??
Nu vet jag inte vad du menar med "vanlig kondenstumlare", vad jag känner till har alla kondenstumlare någon sorts värmeväxlare, antingen traditionell värmeväxlare t.ex. plattvärmeväxlare eller värmeväxlare av värmepumpstyp.

En frånluftstumlare kostar mest i drift, kondenstumlare med värmepump är billigast i drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.