Hej! Vi ska sätta in tvättmaskin och tumlare i vårt lilla badrum. Det mest platseffektiva skulle vara att montera en väggfast bänkskiva ca 80-90 ovanför golvet och ställa tvättmaskin & tumlare ovanpå. Kan man göra det eller blir det för klent? Måste vi ha en bänkskiva med ben?
Vi vill ha golvet så fritt som möjligt. Tar tacksamt emot alla kloka råd!
/Cia
 
Varför så högt? Vad ska ni ha under? Det vanligaste är ju annars att man sätter dem på varandra, eller att de är upphöjda 20-40 cm, för att få en hyfsad arbetshöjd men ändå kunna utnyttja ytan ovanpå.
 
Jo, vi behöver få in tvättkorgar under, ca 75 höga, plus kattlåda. Så för oss är det viktigare med gott om plats under istället för över... lite tvärtemot :)
 
Rent spontant: nej!
Tumlaren är ju inga problem men om du känner på en tvättmaskin väger den en hel del och skumpar ordentligt när den centrifugerar, har svårt att se hylla och bultar som skulle behövas.
Tror det blir svårt att få till nåt även med ben. Om man skall höja upp tvättmaskinen brukar man bygga ett stadigt skåp att ställa den på.

Det mest platsbesparande måste väl ändå vara att ställa tumlaren på tvättmaskinen?
 
Det går ju att hantera detta utan ben, men då får hyllkonsollerna vara rejält tilltagna. Räkna ut vad maskinerna väger gångra detta sedan med typ 3 för att räkna med alla vibrationer och dimensionera efter det.
Jag hade hellre valt hyllben, om det går. Då kommer belastningen hanteras bättre i och med en stabiliare konstruktion.
 
  • Gilla
CAF
  • Laddar…
Svar till Pannlampa:
Mmm, det är det jag är rädd för...
Väggen är 160 cm lång. Vi skulle behöva hela det utrymmet till annat = inga maskiner på golvet. Om vi ställer dit en tvättstapel så har vi knappt 1 m kvar, det räcker inte till både tvättkorgar och kattlåda.
 
Redigerat:
Att även tänka på är att vissa tvättmaskiner får hävert effekten när avloppslangen inte hänger som den ska.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Ställ torktumlaren på tvättmaskinen. Sätt en bänkskiva bredvid med tvätten under och kattlådan på. Är det en gammal katt eller av annan anledning trött som inte orkar hoppa upp så byt plats på tvätten och lådan. Skulle det funka?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Sätt maskinerna på ben eller sockel på golvet, kattlådan under, en arbetsbänk ovanpå och sen korgar ovanpå för sorteringen. Då kan ni dessutom lyfta undan korgarna när ni vill ha en arbetsyta, skötbord, etc. Om ni lägger korgarna ned så att locket lyfts går sorteringen ändå enkelt trots att korgarna hamnar en bit upp.
 
  • Gilla
MiniMii
  • Laddar…
Tror inte katten är så intresserad av att lägga en klubba under en centrifrugerande tvättmaskin.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Såhär har vi gjort. Funkar super :0)

uploadfromtaptalk1355124303143.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent from my LT18i using Byggahus
 
.....förutom att man måste ha stege för att lägga tvättmedlet i rätt fack? :)
 
haha näpp
beror ju på hur lång man är dock och vi är 185cm bägge två ;)
 
CAF skrev:
Svar till Pannlampa:
Mmm, det är det jag är rädd för...
Väggen är 160 cm lång. Vi skulle behöva hela det utrymmet till annat = inga maskiner på golvet. Om vi ställer dit en tvättstapel så har vi knappt 1 m kvar, det räcker inte till både tvättkorgar och kattlåda.
Ska komma med ett litet tips som jag själv har, 5st såna här:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/90076364/
Staplade på varandra, satt etiketter på dem vit 60, kulör 60, vit 40, kulör 40 och 30/handtvätt. Dessa är 39cm breda och ganska lagom när en är full så är det en full 8kg maskin. Smidigt att slippa ösa ut hela tvättkorgen för att få tag på alla plagg till en tvätt.

På 61cm borde du få in en kattlåda alternativt göra som jag, har själv byggt en liten ställning som dessa står på och kattlådan under.
 
Pannlampa skrev:
Ska komma med ett litet tips som jag själv har, 5st såna här:
[länk]
Staplade på varandra, satt etiketter på dem vit 60, kulör 60, vit 40, kulör 40 och 30/handtvätt. Dessa är 39cm breda och ganska lagom när en är full så är det en full 8kg maskin. Smidigt att slippa ösa ut hela tvättkorgen för att få tag på alla plagg till en tvätt.

På 61cm borde du få in en kattlåda alternativt göra som jag, har själv byggt en liten ställning som dessa står på och kattlådan under.
Länken funkar inte. Här är en ny länk till IKEA sortera.
sortera-avfallskarl-med-lock__37787_PE098086_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.