Hej,

Första gången jag stöter på flera faser i ett uttag. Vill försäkra mig om att jag kopplar rätt. Kan någon som är bra på el uttala sig? Vänligen se bifogad bild.

Tack på förhand.

Mvh Nisse
 
  • Eluttag med öppen kabeldragning och flera färger på ledningarna synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Ett pedagogiskt svar till att börja med:
Vad tror du själv? Vilken ledare är vad?
Vad skall du koppla in och hur tror du är rätt sätt att koppla?
 
Glöm inte dragavlastningarna, samt att verifiera det du ser med mätning.
 
Om det är du själv som kopplar, så tänk också på att skyddsjordledarna ska vara längre än de andra, så att de släpper greppet sist i det fall att någon skulle lyckas med att dra loss kabeln. Detta spelar ingen roll för funktionen, men är en viktig säkerhetsåtgärd. För ordningens skull ska det också påpekas att detta jobb är olagligt för en lekman att utföra ( men många gör ju det ändå ).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Ett pedagogiskt svar till att börja med:
Vad tror du själv? Vilken ledare är vad?
Vad skall du koppla in och hur tror du är rätt sätt att koppla?
Jag tror följande:

grön+grön i gulgrön = jord
Blå+blå i blå = nollan
Brun/svart/vit = 3 faser, här kan man välja, i mitt fall sätter jag tvättmaskinens bruna i svart fas och torktumlarens bruna i brun fas.

Har jag tänkt rätt?

Jag ska se till att justera längden på kablarna så gröna är ca 7cm längre än övriga.

Givetvis sätts allt under ett plastskydd och kablarna sätts fast med kabel klämman.

Är detta ok? :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
N nisse1233 skrev:
Jag tror följande:

grön+grön i gulgrön = jord
Blå+blå i blå = nollan
Brun/svart/vit = 3 faser, här kan man välja, i mitt fall sätter jag tvättmaskinens bruna i brun och torktumlarens bruna i svart.

Har jag tänkt rätt?

Jag ska se till att justera längden på kablarna så gröna är ca 7cm längre än övriga.

Givetvis sätts allt under ett plastskydd och kablarna sätts fast med kabel klämman.

Är detta ok? :)
Eller det jag undrar är, om man kopplar fel, vad blir konsekvenserna? :rolleyes:
 

Bästa svaret

N nisse1233 skrev:
Jag tror följande:

grön+grön i gulgrön = jord
Blå+blå i blå = nollan
Brun/svart/vit = 3 faser, här kan man välja, i mitt fall sätter jag tvättmaskinens bruna i svart fas och torktumlarens bruna i brun fas.

Har jag tänkt rätt?

Jag ska se till att justera längden på kablarna så gröna är ca 7cm längre än övriga.

Givetvis sätts allt under ett plastskydd och kablarna sätts fast med kabel klämman.

Är detta ok? :)
Du tänker rätt, det är dags att verifiera med mätning. Om faserna skulle ha samma potential riskerar neutralledaren att bli överbelastad. Säkerställ 400V mellan faserna. 7cm låter lite väl långt, jag hade nöjt mig med 2-3cm så det inte blir så trångt.

N nisse1233 skrev:
Eller det jag undrar är, om man kopplar fel, vad blir konsekvenserna? :rolleyes:
I värsta fall dödsfall om t.ex. skyddsjord och fas förväxlas (eller har förväxlats i andra änden av någon annan). Brand är möjligt om en maskin för 230V får 400V.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det låter rätt utifrån beskrivningen.

MEN man behöver veta lite om den matande dosan. Har det varit något inkopplat där tidigare, på båda de faser du tänker använda nu?

Om man inte säkert vet att matningen till dosan är korrekt inkopplad till centralen (ex. genom att något har fungerat där tidigare). Då behöver man verifiera att du verkligen har 3 matande faser till dosan. Och nolla, och skyddsjord.
 
H hempularen skrev:
Det låter rätt utifrån beskrivningen.

MEN man behöver veta lite om den matande dosan. Har det varit något inkopplat där tidigare, på båda de faser du tänker använda nu?

Om man inte säkert vet att matningen till dosan är korrekt inkopplad till centralen (ex. genom att något har fungerat där tidigare). Då behöver man verifiera att du verkligen har 3 matande faser till dosan. Och nolla, och skyddsjord.
Tack så mycket

Tack så mycket för era svar. Jag tror jag tar hit en elektriker som får kika, som glad amatör vet jag att vvs+el är klokt att låta bli om man inte är helt säker på vad man gör.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.