Hej.

Har en maskin enligt ovan felkod E20 när den ska tömma. Har gjort följande utan resultat:

Rengjort avloppssil på framsidan.
Kontrollerat avloppsslang, det rinner utan problem genom den, likaså ner i avloppet.
Bytt tömningspump.

När jag startar maskinen så fyller den vatten utan problem och startar trumman. Men när det kommer till tömningen så verkar det som att pumpen inte ens startar, inget försök eller något från pumpen. Däremot om jag lossar och sänker avloppsslangen eller tar bort avloppssil så rinner vattnet ur.

Min högst novisa gissning är att avloppspumpen inte får ström?

Finns det något smidigt sätt att mäta om pumpen för ström eller är det att mäta direkt i elanslutningen på sladdarna till pumpen?

Någon som har tips på nästa steg i felsökningen?
 
En liten uppdatering.

Det verkar som att a-pumpen brummar när tvättmaskinen fyller med vatten när jag startar ett program men bör den ska tömma senare i programmet så blir det felkod E20. Däremot så när jag startar ett rent tömningsprogramm så händer det ingenting alls förutom att trumman snurrar.
 
A
C crappyusrname skrev:
En liten uppdatering.

Det verkar som att a-pumpen brummar när tvättmaskinen fyller med vatten när jag startar ett program men bör den ska tömma senare i programmet så blir det felkod E20. Däremot så när jag startar ett rent tömningsprogramm så händer det ingenting alls förutom att trumman snurrar.
på en tjugotre år gammal maskin är det dax att byta pumpen när du har den symptomen
den här bör passa
https://shop.electrolux.se/tvatt/tv...ll-tomningspump-till-tvattmaskin/p/1240180065
 
electroluxaren skrev:
på en tjugotre år gammal maskin är det dax att byta pumpen när du har den symptomen
den här bör passa
[länk]
Tack för svar 🙂

Jag har redan bytt pumpen utan resultat dessvärre. Bytte till en https://fixpart.se/sv/product/view/0311998043

Men ingen skillnad tyvärr. 😑
 
A
C crappyusrname skrev:
Tack för svar 🙂

Jag har redan bytt pumpen utan resultat dessvärre. Bytte till en [länk]

Men ingen skillnad tyvärr. 😑
riv isär elektroniken som hänger på sidan och kolla alla lödningarna du lär hitta felet där
 
electroluxaren skrev:
riv isär elektroniken som hänger på sidan och kolla alla lödningarna du lär hitta felet där
Orken tröt, blir ny maskin. 🙃
 
A
C crappyusrname skrev:
Orken tröt, blir ny maskin. 🙃
aj då
fixar du det funkar den lika länge till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.