går det koppla en tvättmaskin till köksblandarens diskmaskinsavstägning? Vad för nippel behöver jag?
 
tommib
Ja, det går utmärkt. Vad du behöver för koppling beror på vad du har för anslutningar på respektive ända. Tror att det brukar vara G 1/2 (R15) eller G 3/4 (R20) på diskmaskinsanslutningar. Du får mäta anslutningarna.

Här är en bra sida för att tolka måtten.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Står på Ikea o köper blandare...chansar på Biltemas grejer o tar dom på hemvägen.tack!
 
Krilleman
Vilken blandare har du tänkt köpa?
 
Krilleman
Det verkar inte framgå vilken gänga diskmaskings-slangen har.

Konstigt!

Anslutningsslangarna KV/VV har lekande 3/8" (10-gänga). Det framgår.
 
Tjurrusade in på biltema 1min innan stängning men fick tag på kopplingen samtidigt som de släckte belysningen... jobb imorgon men på tisdag får det bli nya tag (möjligen med brott mot hempulare regeln att inte köra VVS projekt utanför ordi öppettider )
 
Visade sig visst att allt löste sig direkt från paketet
Flexslang ansluten till en kran med en synlig längdskillnad, förmodad utsträckning behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nytt problem. Flexslangen är ca 20 cm för kort. Vad är bäst. Skarva på 20cm kopparrör eller 20 cm Flex? (Kommer ju iof inte synas men ändå...)
 
tommib
Skulle säga flexslang, eftersom det blir färre kopplingar. Med kopparrör mellan blir det två extra skarvpunkter.
 
Osäker på om jag fixar byta slang i blandaren. Vilken nivå är det på? Klämringskoppligar känner jag mig trygg med
 
A
Hej
Klart du förlänger kopparrören.
Gör du rätt ska de ju inte va något problem.
 
tommib
Jag tänkte inte att du skulle byta slangen från blandaren utan bara skarva den, men det är förstås prydligare att byta hela slangen. Eller byta slangen från diskmaskinen om det inte är en specialslang (t.ex. med magnetventil).

Det är inte svårare än att montera dit diskmaskinsslangen från början.

Jag uppfattade inte att det fanns något kopparrör att förlänga utan att det rörde sig om diskmaskinens slang till blandaren.
 
Tack för hjälpen alla, det visade sig att när jag bockat rören så räckte det gott och väl. Så nu har vi vatten i tvättstugan, igen... fick dra om allt i och med om/utbyggnad av gästrummet intill

Knepigt med Ikea blandaren, r10 anslutningar på vattnet. Men måste säga att VVS personalen på hornbach har riktigt bra koll och väldigt hjälpsamma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.