M
Har en 7 år gammal electrolux tvättmaskin som stoppar direkt efter att man startat program. Ingen felkod visas och den stoppar innan den börjar fylla vatten.

Det låter som att pumpen för tömning kör ett par sekunder innan den stoppar. Om man väntar en minut så låter den likadant igen. Så från mitt okunniga perspektiv låter den som att den försöker göra något (tömma vatten kanske?), inte lyckas och sedan försöker igen en minut senare.

Jag har kollat ungefär 370 youtubeklipp och läst massa trådar här i forumet (och andra), men hittar inget som riktigt matchar symptomen. Verkar oftast vara någon felkod som visas eller att filtret behöver tömmas.

Jag har kollat att filtret (för tömning) är rent, kollat säkringar, har kollat att slagen till vattennivåmätaren sitter fast (den har lossnat en gång tidigare). Normalt sett om det är stopp i vattenflöde visas ju en felkod men nu ingen alls. Har också kopplat loss avlopps-slangen (eller vad det heter) från tvättmaskinen och kollat att det inte är stopp i avloppet som gör att tvättmaskinen stoppar.

Jag har redan beställt en ny tvättmaskin i despearation, men är det någon som har någon gissning på vad som kan vara trasigt?

I klippet nedan stänger jag av tvättmaskinen. Om jag inte gör det så låter den alltså på samma sätt någon minut senare, men den börjar alltså inte fylla på vatten.
 
Redigerat:
M
Provade att hälla en hink med vatten i tvättmaskinen. Startade ett program och en del av vattnet tömdes ut. Sedan var den tyst någon minut varefter den tömde ut mer vatten. Sedan samma sak igen.

Så det verkar som att pumpen för tömning kör med någon minuts mellanrum men att den inte riktigt begriper att det är tomt och därför fortsätter om och om igen.

Jag provade att blåsa i röret som går från pressostaten (?) och där flödade luft fritt. Alltså röret är inte igentäppt. Tänkte att pressostaten på något vis fått för sig att där är vatten kvar även efter att det är tomt.
 
M martinnn skrev:
Provade att hälla en hink med vatten i tvättmaskinen. Startade ett program och en del av vattnet tömdes ut. Sedan var den tyst någon minut varefter den tömde ut mer vatten. Sedan samma sak igen.

Så det verkar som att pumpen för tömning kör med någon minuts mellanrum men att den inte riktigt begriper att det är tomt och därför fortsätter om och om igen.

Jag provade att blåsa i röret som går från pressostaten (?) och där flödade luft fritt. Alltså röret är inte igentäppt. Tänkte att pressostaten på något vis fått för sig att där är vatten kvar även efter att det är tomt.
vi har en precis likadan maskin.
Den börjar med att öppna pumpen för att tömma ut vatten om det är något kvar i botten sen är den tyst några sekunder och sen börjar den spola i vatten.
Likaså när den ska tömma sig så gör den det också med att öppna o pumpa ut vatten och sen o stänga sig med tyst emellan och sen en stund senare pumpa ur mer vatten.

men din vattenpump ljudet låter mer än våran i klippet. Den låter konstig men kanske beror på ljudkvaliteten.

men varför den inte startar o tar in vatten alls när du kör ett program har jag ingen aning om.
Ingående vatten till maskinen är inte avstängt på något vis. Har för mig att vår stannade på samma sätt när vattnet var avstängt
 
Redigerat:
M
Jag provade att koppla ur pressostaten helt och hållet (kopplade bort el/signalsladden till den) och då betedde sig tvättmaskinen på samma vis, dvs den försöker pumpa ut vatten en gång i minuten.

Provade även att ha sladdarna inkopplade till pressostaten men inte slangen, och symptomen var desamma. Så problemet är iallafall inte att slangen är täppt eller något sådant.

Så prylen som styr tvättmaskinens jobb kanske inte kommunicerar med pressostaten alls. Eller så är pressostaten död och det spelar ingen roll om den är inkopplad eller ej.
 
Redigerat:
M
Nyfiken som jag är så plockade jag isär pressostaten för att kolla hur den fungerande. Jag ser inte hur en pressostat på egen hand kan avgöra om det är vatten i tvättmaskinen direkt efter att slangen har kopplats in, så nu tänker jag att problemet är något annat.

Säg att man fyller tvättmaskinen med vatten och sedan kopplar in slangen till pressostaten. Då kommer ju trycket i slangen att vara detsamma som om slangen skulle kopplas in när tvättmaskinen inte har vatten. Trycket i slangen kommer ju i båda fallen vara detsamma som i rummet utanför.

Har tvättmaskiner någon annan mekanism för att avgöra om det finns vatten i maskinen i samband med start? Eller missförstår jag hur pressostaten fungerar? (I teorin skulle ju maskinen kunna köra tömningspumpen och sedan se om det ger upphov till ett undertryck i slangen (såifall fanns det ju vatten i tanken), men vad jag kunde se i pressostaten skulle det inte detekteras).
 
Hej,

Kanske är ett dumt förslag men det har hänt mig flera gånger och har märkt att det brukar lösa sig om man drar ut sladden och låter den va utdragen länge, alltså typ hela dagen så att minnet raderas. Det är som att det blir någon upphakning i programmet.
 
A
normalt för denna modellen då den dimensionerade livslängden på 5-år överstigits.
ser ut som en modell från kina och deras kretskort har mycket i övrigt att önska.
Nu vet jag ju inte exakt vad du har, men troligen finns det inga nya kretskort att få tag på.

När det gäller pressostatens funktion (ibland finns det två) är att kontrollera tömningen, se till att det inte värmer om vattennivån är för låg samt starta tömning om nivån blir för hög.
slangen sitter i på en nivåkammare
tar du bort slangen så tror den att det är tömt och kan starta
under fyllning övervakar den ökningen av nivån.
det blir aldrig undertryck i slangen utan man utgår från omgivande lufttryck
lufttrycket i slangen till pressostaten ökar vid höjd vattennivå och nollställs efter varje tömning.

IOM att det är kinesiska elkomponenter kan det vara fel på pressostaten men troligen är det kretskortet

Du kan ha fel på värmaren vilket ger lite mystiska symptom, det är bara att mäta denna, ibland går det att koppla bort sladdarna men det brukar ge felkoder i 60-serien.

Hur eller hur gör du rätt i att köpa en ny tvätt med 5-års garanti från Bosch
 
Martinn
Har du fått ordning på tvättmaskinen? Eller inhandlat en ny.

Vi har ju som sagt en exakt likadan och nu har den också gett upp.
det var ändå 5 års garanti på den. Under den tiden fick vi luckan utbytt för den gick av.
Nu är den 8 år gammal.
Luckhanddtaget har gått av. Luckstägningen krånglar.den klickar hela tiden och visar felkod40 att luckan inte är stängd. så man får öppna och stänga massa gånger innan den vill gå igång.
Den har börjat centrifugera dåligt och sköljer dåligt trots att jag kollat silen.

Så på söndag åker den till tippen.
Det blev en ny Husqvarna 10 kilos maskin med 5 års garanti
 
  • Gilla
Osama Yaro
  • Laddar…
A
M musikhelle skrev:
Martinn
Har du fått ordning på tvättmaskinen? Eller inhandlat en ny.

Vi har ju som sagt en exakt likadan och nu har den också gett upp.
det var ändå 5 års garanti på den. Under den tiden fick vi luckan utbytt för den gick av.
Nu är den 8 år gammal.
Luckhanddtaget har gått av. Luckstägningen krånglar.den klickar hela tiden och visar felkod40 att luckan inte är stängd. så man får öppna och stänga massa gånger innan den vill gå igång.
Den har börjat centrifugera dåligt och sköljer dåligt trots att jag kollat silen.

Så på söndag åker den till tippen.
Det blev en ny Husqvarna 10 kilos maskin med 5 års garanti
inte för att vara onödigt dum men hur vet du att du har en exakt lika dan? det finns jättemånga modeller som knappt går att se skillnad på i synnerhet på denna lilla bilden.
Nästa fråga blir då: När du erfarit kvaliteten på din gamla maskin så köper du en lika dan till? Är du månde en självplågare...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
inte för att vara onödigt dum men hur vet du att du har en exakt lika dan? det finns jättemånga modeller som knappt går att se skillnad på i synnerhet på denna lilla bilden.
Nästa fråga blir då: När du erfarit kvaliteten på din gamla maskin så köper du en lika dan till? Är du månde en självplågare...
Den jag beställt men inte hämtat ut än var en Husqwarna för 9 500 kr. Är bra märke och blev rekommenderad den hos Elon.Bara Miele är bättre sa dom. Men då kostar den 15 000 - 20 000 kr
Och så var det 5 års garanti.
Den jag hade var en billigare variant och körd varje dag gärna 2 gånger i 6 år.
 
A
M musikhelle skrev:
Den jag beställt men inte hämtat ut än var en Husqwarna för 9 500 kr. Är bra märke och blev rekommenderad den hos Elon.Bara Miele är bättre sa dom. Men då kostar den 15 000 - 20 000 kr
Och så var det 5 års garanti.
Den jag hade var en billigare variant och körd varje dag gärna 2 gånger i 6 år.
Jag brukar säga lita aldrig på en säljare...
Kolla med dom varför de inte rekommenderade Asko, var det möjligen för att det var mindre provision?
 
Om jag av högre kraft hade blivit tvingad att enbart läsa inlägg av en skribent på detta forum, hade det varit du Electroluxaren(y)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
elextroluxaren.

Du skrev själv att electrolux tvättmaskin är dimensionerad livslängd 5 år.
Den här är över 8 år gammal och användts varje dag. Sista året 2-3 ggr per dag.
Så det är nog vi som kört slut på den inte att det var dålig kvalitet från början
 
A
M musikhelle skrev:
elextroluxaren.

Du skrev själv att electrolux tvättmaskin är dimensionerad livslängd 5 år.
Den här är över 8 år gammal och användts varje dag. Sista året 2-3 ggr per dag.
Så det är nog vi som kört slut på den inte att det var dålig kvalitet från början
Du har en poäng där!
fast jag gillar de som håller längre typ 15-år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.