Jag har en tvättmaskin som inte startar. Den har krånglat lite det senaste året, ibland stannar den efter några sekunder precis när vattnet ska släppas på, någon gång har den stannat mitt i programmet.

Nu startar den inte alls. När man startar programmet klickar det tre gånger i dörrlåset (som om luckan vore öppen), och sedan händer ingenting (kontrollamporna för programmet blinkar).

Jag har bytt dörrlåset men det hjälpte inte.

Misstänker elektroniken, kanske en kondensator som gett upp med tanke på att maskinen är omkring 21 år gammal vilket är en typisk livslängd för kondensatorer.

Någon som har erfarenhet av liknande fel?

Husqvarna QW 12600
Typ: 47 B DM CA 01 D
PNC: 914 002 251 01
 
M matslew skrev:
Jag har en tvättmaskin som inte startar. Den har krånglat lite det senaste året, ibland stannar den efter några sekunder precis när vattnet ska släppas på, någon gång har den stannat mitt i programmet.

Nu startar den inte alls. När man startar programmet klickar det tre gånger i dörrlåset (som om luckan vore öppen), och sedan händer ingenting (kontrollamporna för programmet blinkar).

Jag har bytt dörrlåset men det hjälpte inte.

Misstänker elektroniken, kanske en kondensator som gett upp med tanke på att maskinen är omkring 21 år gammal vilket är en typisk livslängd för kondensatorer.

Någon som har erfarenhet av liknande fel?

Husqvarna QW 12600
Typ: 47 B DM CA 01 D
PNC: 914 002 251 01
Hmmm... kanske är en god idé att byta hela elektronikkortet. Har hittat ett ex i Holland.
Ser lite bränt ut :)
Möjligen skulle man kunna byta kondensatorerna och se vad som händer.
 
  • Elektronikkort med komponenter som ser brända ut, för diskussion om byte eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis bränt kretskort med tydliga märken och skadade komponenter, kondensatorer i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Är motorkolen bytta? Om inte är de garanterat tvärslut efter 21 år och kan ge alla möjliga fel. Beroende på var kretskortet är placerat i maskinen har jag sett sådan svärta just från motorkolen där dammet virvlar runt i maskinen när de slits.

Prova borsta rent med en mjuk borste och se om komponenterna verkligen är brännskadade. Kondensatorerna ser inte uppenbart slut/svullna ut, men där måste man mäta för att veta säkert.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är motorkolen bytta? Om inte är de garanterat tvärslut efter 21 år och kan ge alla möjliga fel. Beroende på var kretskortet är placerat i maskinen har jag sett sådan svärta just från motorkolen där dammet virvlar runt i maskinen när de slits.

Prova borsta rent med en mjuk borste och se om komponenterna verkligen är brännskadade. Kondensatorerna ser inte uppenbart slut/svullna ut, men där måste man mäta för att veta säkert.
Ah! Nu förstår jag var svärtan kom ifrån. Den var lätt att borsta bort så det var säkert som du säger. Dock hittade jag en x2kondensator på 22nF (rektangulär) som verkar vara dålig. Hade samma problem med min frys som är lika gammal. Får se till att beställa nya kol då.
 
M matslew skrev:
Ah! Nu förstår jag var svärtan kom ifrån. Den var lätt att borsta bort så det var säkert som du säger. Dock hittade jag en x2kondensator på 22nF (rektangulär) som verkar vara dålig. Hade samma problem med min frys som är lika gammal. Får se till att beställa nya kol då.
Hmm… inte helt slut, eller? Men koldammet kan ha orsakat problem.
 
  • Svart plastkomponent med spår av koldamm, möjligtvis från en elektrisk apparat, placerad på ett ljust underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart maskinkomponent med koldamm på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det nedre är tvärslut men båda behöver bytas.

Hur ser kollektorn ut? Med så hårda kol att de håller i 21 år och ändå finns ens något kvar så är risken att de slipat ner kopparytan de nöter på rätt stor.

Lägg ut bild på den också.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det nedre är tvärslut men båda behöver bytas.

Hur ser kollektorn ut? Med så hårda kol att de håller i 21 år och ändå finns ens något kvar så är risken att de slipat ner kopparytan de nöter på rätt stor.

Lägg ut bild på den också.
@MultiMan Här är bilder på kopparytan. Nedsliten ca 0,3 mm när jag mäter med skjutmått. Vad säger du? Finns det tillräckligt med koppar kvar?
 
  • Sliten kopparyta på maskindel, synlig slitage omkring 0,3 mm djupt, uppmätt med skjutmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsliten kopparyta synlig på maskinkomponent, mätt med skjutmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det är inga problem, måste varit hög kvalitet på grejerna från början. Du bör däremot slipa till kollektorn för att få bort missfärgningarna och det mesta av reporna samt rensa koldammen mellan varje platta på kollektorn, eller vad de kallas. Reporna kan ha uppstått från när kolen börjat ta slut och kopparledaren inuti blottas och det blir gnistbildning mot kollektorn. Men, det är ändå väldigt lite efter så långt tid.

Jag har använt fin smärgelduk till sådant men proffsen som berättat om det i forumet vill helst använda en typ av slipsten just för detta ändamålet.
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är inga problem, måste varit hög kvalitet på grejerna från början. Du bör däremot slipa till kollektorn för att få bort missfärgningarna och det mesta av reporna samt rensa koldammen mellan varje platta på kollektorn, eller vad de kallas. Reporna kan ha uppstått från när kolen börjat ta slut och kopparledaren inuti blottas och det blir gnistbildning mot kollektorn. Men, det är ändå väldigt lite efter så långt tid.

Jag har använt fin smärgelduk till sådant men proffsen som berättat om det i forumet vill helst använda en typ av slipsten just för detta ändamålet.
Hmmm… tvättat kretskortet från koldamm, bytt alla kondensatorer (en mätte halva värdet), bytt kolborstarna, putsat kommutatorn, bytt lucklåset och utloppspumpen. Maskinen startar sedan en gång, efter att ha varit strömlös några dagar. Sedan samma fel igen. Tre klick i lucklåset, och sen står den och blinkar.

Någon som vill leka detektiv?

Det där att den startar efter att ha varit strömlös en längre tid borde vara en ledtråd. Den har tidigare krånglat, och då räckte det att den var strömlös någon timme. Nu verkar det inte räcka. Får mig att misstänka en kondensator. Men jag har bytt alla på kretskortet. Finns dock en stor kombinerad kondensator komponent monterad på chassit. Kanske den?
 
Hittade felet! Oj oj 🙄 så enkelt det är ibland, och så lätt att missa det enkla.

Det var fjädern i dörrhandtaget som blivit dålig och inte trycker till mekanismen i dörrlåset tillräckligt för att låset ska registrera dörren som stängd. Det räckte med andra ord att trycka till handtaget på luckan (inte bara själva luckan) litegrann, så startar maskinen utan problem.

Jaja, nu har den fått en ordentlig genomgång och går i tio år till. 🤣

Kolen var ändå dags att byta, och det hade jag inte upptäckt annars. Och kondensatorn hade väl snart gett upp också.

Tack för alla tips och all hjälp 🙃
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Motorns kollektor ser oförskämd frisk ut med tanke på hur mycket det används.

Att tänka på att det 'mörka' på kollektorn är ingen missfärgning utan en livsnödvändighet för att motorn skall kunna snurra så länge på kolen som det har gjort.

Detta upptäckte NASA på 60 och 70-talet och månfärds-programmet när de försökte använda borstsmotorer i högvakum att varken kollektorer eller kolen blev speciellt långvariga.

Det bruna som kan vara mot svart är kopparoxider med olika inblandning av grafit och kopparoxid är en sorbent som tar in vattenånga i sin kristallstruktur.

När borsten släpar över kopparytan med sin oxidlager och tvingar igenom ström så värms oxidskiktet och vattenånga pyser ut ur kristallstrukturen och det blir några nanometertjock lager med vattenånga och det mesta av strömmen går via den ångkudden, och ångan lyfte också upp kolen en aning så att det inte är i direkt beröring med oxiden/metallen och skaver och är en orsak till varför borstade motorer kan hålla riktigt länge

På jobbet fins roterande frekvensomformare mellan 50 och 75 Hz med släpringar (för att mata ankaret med magnetiseringsström) och dessa håller i ungefär 10 år i 24/7-drift - kolen är typ mer än halv dm långa när de är nya och i slutet några få mm. och då brukar också lagren på dessa rotoromformaren låta rätt illa - så det behövs renovering också av den orsaken och inte bara att byta kol.

Till skillnad från halvledarbaserad kraftelektronik så är de - förutom de planerbara renoveringarna - extremt driftsäkra och tål mycket skit på elnätet i form av spänningsspikar och åsknedslag i elnätet på lite avstånd utan att de går sönder.
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Motorns kollektor ser oförskämd frisk ut med tanke på hur mycket det används.

Att tänka på att det 'mörka' på kollektorn är ingen missfärgning utan en livsnödvändighet för att motorn skall kunna snurra så länge på kolen som det har gjort.

Detta upptäckte NASA på 60 och 70-talet och månfärds-programmet när de försökte använda borstsmotorer i högvakum att varken kollektorer eller kolen blev speciellt långvariga.

Det bruna som kan vara mot svart är kopparoxider med olika inblandning av grafit och kopparoxid är en sorbent som tar in vattenånga i sin kristallstruktur.

När borsten släpar över kopparytan med sin oxidlager och tvingar igenom ström så värms oxidskiktet och vattenånga pyser ut ur kristallstrukturen och det blir några nanometertjock lager med vattenånga och det mesta av strömmen går via den ångkudden, och ångan lyfte också upp kolen en aning så att det inte är i direkt beröring med oxiden/metallen och skaver och är en orsak till varför borstade motorer kan hålla riktigt länge

På jobbet fins roterande frekvensomformare mellan 50 och 75 Hz med släpringar (för att mata ankaret med magnetiseringsström) och dessa håller i ungefär 10 år i 24/7-drift - kolen är typ mer än halv dm långa när de är nya och i slutet några få mm. och då brukar också lagren på dessa rotoromformaren låta rätt illa - så det behövs renovering också av den orsaken och inte bara att byta kol.

Till skillnad från halvledarbaserad kraftelektronik så är de - förutom de planerbara renoveringarna - extremt driftsäkra och tål mycket skit på elnätet i form av spänningsspikar och åsknedslag i elnätet på lite avstånd utan att de går sönder.
Intressant! Kanske dumt att jag rengjorde kollektorn i så fall (den ser repigare ut på bilden än i verkligheten). Men jag gissar att oxidskiktet snart byggs upp igen.

Maskinen är nu tyst som en katt. Främst är det det nya pumpen, men även gången verkar tystare.

Det borde finnas rutiner för att serva hushållsmaskiner emellanåt, kanske vart tionde år räcker. Då kunde de säkert hålla i 30-40 år. Men det vore inget vidare för tillverkarna antar jag.
 
  • Närbild på en ren men lätt repig koppar kollektor från en hushållsmaskin som nyligen rengjorts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Även om det är intressant med xxargs beskrivning så finns det förklaringar till varför man ska rengöra kollektorn. Dels allt gammalt koldamm ska kan ge överledning och dessutom att ge de nya kolen bästa förutsättningar att slipas in mot kollektorns yta. Ungefär samma som varför man honar cylindrar i motorer när man byter kolvar och eller kolvringar. En för blank yta hindrar inslitningen som är viktigt för bästa kontakt. Elektriskt i detta fallet så att hela kolet ligger an mot kollektorn så fort som möjligt, i en motor blir det hög oljeförbrukning utan honingen.

Skönt att det var ett så enkelt fel och att du hittade det. Som redan sagts så verkar maskinen vara riktigt välbyggd!
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
Man kan rengöra kollektorn och även svarva av denna om man har möjlighet då bruna oxidytan byggs upp igen med tiden av syret och fukten i luften och i samband med inslitningen mot de nya kolen.

om möjligt så kanske man inte skall elda på maximalt med ström (som borrmaskiner som drar tungt med hög moment) innan kolen är inslitna då i början så är kontaktytan mot kolet rätt liten innan de slipat in sig mot varandra och strömdensiteten så hög att man kan riskera brännskador av den orsaken
 
Redigerat:
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.