Vi har en ny LG tvättmaskin (7 kg) och en nyrenoverad tvättstuga med klinkergolv men vår tvättmaskin vill inte stå still. Den är i våg och står på gummifötter som ska dämpa vibrationer men likväl är den på väg ut på golvet när den centrifugerar. Vad göra? Skruva fast i det fina klinkergolvet eller?
 
Jag vet att det finns stora gummifötter att sätta under, prova om det hjälper...
 
Kanske är en dum fråga... Har ni tagit bort fraktskyddet från maskinen?

Gör man inte det kan den studsa runt ordentligt.
 
Ja, transportsäkringarna borttagna. Maskinen står som sagt på gummifötter. Jag vill ha fler tips på hur man tyglar en maskin som rymmer.
 
som tidigare sagts, kolla att verkligen alla transportskruvar på baksidan är urskruvade, sen har jag själv en Ariston som måste stå i absolut våg åt alla håll för att stå still. Sen kan det ju vara fel i maskinen som gör att det blir obalans. en ny maskin står still om den är ok.
 
Tyvärr har vi också haft erfarenhet av skenande tvättmaskiner. Vi var tvungna att hålla i den varje gång den skulle centrifugera, och det gör den ca 5 ggr per tvätt. Vårt första problem var att en plast satt kvar i maskinen( transportskydd under maskinen), skenandet minskade men upphörde inte när vi tog bort den. Vi hade våran på ett 50 cm ställ, och vi var tvungen att montera en diskbänk brevid som höll maskinen på plats samt skruva fast den i väggen. Vi har en 7kg elektrolux...

Så rådet är skruva fast den i väggen och sätt en diskbänk eller dyligt brevid.
 
Antagligen står den ej i våg,kontrollera ytterliggare en gång med vattenpass.
 
H
Håller med ferd123, titta om den står plant. Gör den det och den fortfarande skenar så är maskinen ej tillräkligt bra balanserad. Då får du balensera den själv med de fyra fötterna. Skicka i ett par genomblöta handukar och starta centrifugireringen och börja skruva på fötterna tills du hittar ett ställ då den är i balans. Obalans är för det mesta alltid statisk så det borde hålla efter justeringen.

Edit tillägg: Den behöver inte stå i våg för att få den i balans, så skippa vattenpasset vid balansering.

M.sc.ME
 
Redigerat:
V har under 30 år haft problem med hoppande tvättmaskiner, beroende på ett olämpligt byggt tvättrum.
För en månad sedan inköptes tvättmaskin nummer fyra, eller fem. Det blev en Bosch av senaste modell, inte billig precis. Vad som är uppenbart nu är att den inte hoppar. Den har en inbyggd sensor som gör att den håller nere varvtalet på centrifugeringen om maskinen börjar skaka det allra minsta. Efter en stund kommer den sedan upp i max hasigheten 1400 varv.
Visst är jag imponerad, trodde inte det skulle fungera i praktiken, men det gör det.
 
Då var det (tillfälligt) löst med två vinkeljärn inklädda med lite liggunderlag som stadgar upp maskinen i två av hörnen. Måste säga att jag är lite besviken på vår nya maskin, den är direktdriven istället för remdriven kanske kan ha med problemet att göra. Jag ska klaga lite hos leverantören, en ny maskin måste väl kunna stå still. Vår gamla Husqvarna från 70-talet vibrerade mindre.
 
knappast troligt att det har med remdrift osv att göra upphängning inne i maskinen transport säkring eller att den inte står i våg

hade också problem med min tvättmaskin fattade inte vad det var hade dock klantat mig o hittade en transport säkring jag hade missat var säker på att jag hade plockat bort alla satt 5 eller 6 stycken

en räckte för att maskinen skulle studsa omkring

lycka till hoppas det löste sig
löste det sig kan du väll berätta vad felet var

d^_^bha det
 
Vi hade också problem med en Elektrolux, de bytte stötdämpare, vilket kanske hjälpte marginellt. Servicemontören sa att det berodde på att den maskinen (troligen en billigare variant) inte hade ett fördelningsprogram.

Fördelningsprogrammet innebär tydligen att trumman sakta roterar fram och tillbaka så att tvätten lägger sig jämnare före centrifugering. Enligt montören så framgick det av antalet siffror i typbeteckningen om maskinen hade det programmet eller inte.

Knappast någonting som vitvaruförsäljarna känner till eller upplyser om.
 
E-lux av senare modell (2007) som reas ut numera, vibrerar rejält men står kvar i den upphöjda ramen vi köpte till (passar väl alla maskiner). Sen står den mellan tvättbänk och torkskåp dessutom så den står kvar där vi lämnat den ;)

Funderar på om det är alltför höga varv (1400 kanske inte är nödvändigt?)

Kjell G
 
Vi köpte för ett tag sedan en Miele-maskin (1400 varv). Det är den första maskin vi haft, som efter en tids användning står kvar på exakt samma ställe på golvet. Vi är mycket nöjda överhuvudtaget med den.
Det enda som inte var så roligt var priset. Fast här verkar faktiskt pris o kvalite ha ett tydligt samband.
 
Exakt samma problem har vi!
Sätter på vår nya Bosch tvätt/torktummlarmaskin för första gången, kokar lite kaffe, går ut en promenad för att sedan komma hem till ett helt nytt badrum med en tvättmaskin som slitigt sig och står mitt på golvet, vatten som runnit ut från slangarna den slitigt loss och sköljmedel över hela golvet.

Maskinen hoppar runt i sidled och slår sönder badrumsinredningen. Är golvet plant? står maskinen vågrätt? Om golvet är rakt i ett badrum är det väl fel lagt! Golvet har ett fall mot golvbrunnen och vi trodde vi kunde kompensera med de justerbara fötterna.

Nu ska jag hem och kontrollera eventuell "transportsäkring" vi glömt.

Eller bygga en sockel, och ett fäste i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.